Diplomová práce se v teoretické části zaměřila nejprve na vysvětlení několika pojmů z oblasti civilní ochrany jako např. samotnou civilní ochranu, civilní obranu, mezinárodní humanitární právo, pojmy mimořádná událost a krizová situace a další, dále pak historický vývoj civilní ochrany v mezinárodním prostředí a vývoj civilní ochrany na území dnešní České republiky. Dále práce obecně charakterizuje mezinárodní instituce. Blíže se seznamuje s některými z nich a to s Mezinárodním výborem Červeného kříže, Organizací spojených národů, Severoatlantickou aliancí a Evropskou unii. V rámci jednotlivých mezinárodních institucí práce popisuje jejich historii, charakteristiku a organizační strukturu, v případě Severoatlantické aliance a Evropské unie pak dále popisuje jejich zapojení do civilního nouzového plánování. V rámci České republiky se práce zabývá zejména organizací ochrany obyvatelstva na jejím území. V neposlední řadě práce jmenuje mezinárodní právní normy spojené s civilní ochranou, právní normy Severoatlantické aliance zabývající se civilní ochranou, právní normy Evropské unie zabývající se civilní ochranou a české právní normy spojené s ochranou obyvatelstva.
Cílem této práce je komparace a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v oblasti civilní ochrany. Práce bude dále sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů Civilní nouzová připravenost a Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE, dále pak jako podkladový materiál pro krajský úřad a úřad obce s rozšířenou působností.
První úsek výzkumné části diplomové práce se zabývá vybranými právními normami civilní ochrany z České republiky, Severoatlantické aliance a Evropské unie a v neposlední řadě i Ženevskými úmluvami. V roce 2013 vešla v platnost v České republice nová Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030, na základě které je vytvořeno šest oblastí ochrany obyvatelstva. Novým dokumentem civilního nouzového plánování NATO je Politická směrnice civilního nouzového plánování pro roky 2014 2017. Ústředním dokumentem pro civilní ochranu v EU se od 1 ledna 2014 používá Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1313/2013/EU ze dne 17. prosince 2013 o mechanismu civilní ochrany Unie. Tyto tři právní normy jsou stěžejními dokumenty pro komparaci a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v této práci a jsou dále podrobněji rozpracovány. Poslední z dokumentů, zmíněné v této části práce jsou Ženevské úmluvy, zejména jejich zapracování do českých právních předpisů. Na závěr této části je vypracována souhrnná tabulka, která přiřazuje k českým právním normám mezinárodní právní normy v jednotlivých oblastech.
Právní normy Evropské unie a Severoatlantické aliance představují nadstavbu nad právními normami svých členských států a nedají se přímým způsobem porovnat, lze však určit, zda jsou s nimi české právní normy v souladu. Ženevské úmluvy jsou do právního řádu České republiky začleněny a další ustanovení z nich implementovány prostřednictvím dalších zákonů. V případě NATO probíhá spolupráce v jednotlivých případech zejména mezi organizacemi. Spolupráce a koordinace mezi Unií jejími členskými státy nezasahuje do primární odpovědnosti za ochranu obyvatelstva, životního prostředí, majetku a kulturního dědictví členských států na vlastním území. Rozhodnutí o Mechanismu se také netýká vzájemných práv a povinností členských států zakotvených v bilaterálních nebo mnohostranných smlouvách v oblasti civilní ochrany.
V závěru diplomové práce jsou navrhnuty některé změny a úpravy v českých právních normách, které by měly zlepšit fungování civilní ochrany na území České republiky a usnadnit propojení s mezinárodním prostředím, které ještě nefunguje, tak jak by mělo, neboť nová Koncepce ochrany obyvatelstva není zcela v souladu s mezinárodními právními normami.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis explains several terms from the area of civil protection, such as civil protection, international humanitarian law, extraordinary and crisis event, and describes the historical development of civil protection in an international environment and in the territory of today's Czech Republic. The thesis also characterizes international institutions while addressing some of them, namely ICRC, UN, NATO and EU, in more detail. It describes the history, characteristics and organization structure of international institutions, as well as involvement of the North Atlantic Alliance and European Union in civil emergency planning. In terms of the Czech Republic, the thesis examines particularly how the population protection is organized in its territory. Last but not least, the thesis specifies international rules of law connected with civil protection, rules of law of the NATO addressing civil protection, rules of law of the EU addressing civil protection and Czech rules of law addressing population protection.
The objective of thesis is to compare and evaluate fulfilment of tasks of the Czech and international legislation in the area of civil protection. The thesis will also serve as a study material for students of the branches "Civil Emergency Preparedness" and "Population Protection with Specialization in CBRNE" and as a supporting material for the regional authority and the authorities of municipalities with extended competence.
The first section of the research part of the diploma thesis examines selected rules of law of civil protection of the Czech Republic , NATO and EU and, last but not least, Geneva Conventions. In 2013 the new Population Protection Policy for the period until 2020 with an outlook until 2030 entered into effect in the Czech Republic, based on which six areas of population protection were created. A new document of civil emergency planning of NATO is the 2014-2017 Political Guidance of CEP. Decision No. 1313/2013/EU on a Union Civil Protection Mechanism has been used as the principal document for civil protection within the EU since 1. 1. 2014. These three rules of law are the main documents used for the comparison and evaluation of fulfilment of tasks of the Czech and international legislation in this thesis and are examined in more detailed. The last of the documents mentioned in this part of the thesis are the Geneva Conventions, and the thesis examines particularly their embodiment in the Czech legal regulation. At the end of this part there is a summary table that matches Czech rules of law to international rules of law in individual areas.
The rules of law of the EU and NATO constitute a superstructure above the rules of law of their Member States and cannot be directly compared; however, it is possible to determine whether the Czech rules of law comply with them. The Geneva Conventions have been embodied in the legal order of the Czech Republic, and other provisions thereof have been implemented through other Acts. As far as NATO is concerned, cooperation takes place particularly between organizations in individual cases. Cooperation and coordination between EU and Member States do not interfere in the primary responsibility for the protection of population, environment, property and cultural heritage of the Member States within their own territories. The Decision on the Mechanism also does not concern mutual rights and obligations of Member States that are embodied in bilateral or multilateral treaties in the area of civil protection.
At the conclusion, the thesis proposes certain changes and amendments to the Czech rules of law, which could improve civil protection in the territory of the Czech Republic and facilitate interconnection with the international environment, which has not been working yet as it is supposed to since the new Population Protection Policy has not been in full compliance with the international rules of law.
Klíčová slova
Civilní ochrana, Ochrana obyvatelstva, Koncepce ochrany obyvatelstva, Mechanismus civilní ochrany EU, Politická směrnice CNP NATO
Klíčová slova v angličtině
Civil Protection, Protection of the Population, Population Protection Policy, Union Civil Protection Mechanism, Political Guidance of Civil Emergency Planning
Rozsah průvodní práce
112
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v teoretické části zaměřila nejprve na vysvětlení několika pojmů z oblasti civilní ochrany jako např. samotnou civilní ochranu, civilní obranu, mezinárodní humanitární právo, pojmy mimořádná událost a krizová situace a další, dále pak historický vývoj civilní ochrany v mezinárodním prostředí a vývoj civilní ochrany na území dnešní České republiky. Dále práce obecně charakterizuje mezinárodní instituce. Blíže se seznamuje s některými z nich a to s Mezinárodním výborem Červeného kříže, Organizací spojených národů, Severoatlantickou aliancí a Evropskou unii. V rámci jednotlivých mezinárodních institucí práce popisuje jejich historii, charakteristiku a organizační strukturu, v případě Severoatlantické aliance a Evropské unie pak dále popisuje jejich zapojení do civilního nouzového plánování. V rámci České republiky se práce zabývá zejména organizací ochrany obyvatelstva na jejím území. V neposlední řadě práce jmenuje mezinárodní právní normy spojené s civilní ochranou, právní normy Severoatlantické aliance zabývající se civilní ochranou, právní normy Evropské unie zabývající se civilní ochranou a české právní normy spojené s ochranou obyvatelstva.
Cílem této práce je komparace a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v oblasti civilní ochrany. Práce bude dále sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů Civilní nouzová připravenost a Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE, dále pak jako podkladový materiál pro krajský úřad a úřad obce s rozšířenou působností.
První úsek výzkumné části diplomové práce se zabývá vybranými právními normami civilní ochrany z České republiky, Severoatlantické aliance a Evropské unie a v neposlední řadě i Ženevskými úmluvami. V roce 2013 vešla v platnost v České republice nová Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030, na základě které je vytvořeno šest oblastí ochrany obyvatelstva. Novým dokumentem civilního nouzového plánování NATO je Politická směrnice civilního nouzového plánování pro roky 2014 2017. Ústředním dokumentem pro civilní ochranu v EU se od 1 ledna 2014 používá Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1313/2013/EU ze dne 17. prosince 2013 o mechanismu civilní ochrany Unie. Tyto tři právní normy jsou stěžejními dokumenty pro komparaci a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v této práci a jsou dále podrobněji rozpracovány. Poslední z dokumentů, zmíněné v této části práce jsou Ženevské úmluvy, zejména jejich zapracování do českých právních předpisů. Na závěr této části je vypracována souhrnná tabulka, která přiřazuje k českým právním normám mezinárodní právní normy v jednotlivých oblastech.
Právní normy Evropské unie a Severoatlantické aliance představují nadstavbu nad právními normami svých členských států a nedají se přímým způsobem porovnat, lze však určit, zda jsou s nimi české právní normy v souladu. Ženevské úmluvy jsou do právního řádu České republiky začleněny a další ustanovení z nich implementovány prostřednictvím dalších zákonů. V případě NATO probíhá spolupráce v jednotlivých případech zejména mezi organizacemi. Spolupráce a koordinace mezi Unií jejími členskými státy nezasahuje do primární odpovědnosti za ochranu obyvatelstva, životního prostředí, majetku a kulturního dědictví členských států na vlastním území. Rozhodnutí o Mechanismu se také netýká vzájemných práv a povinností členských států zakotvených v bilaterálních nebo mnohostranných smlouvách v oblasti civilní ochrany.
V závěru diplomové práce jsou navrhnuty některé změny a úpravy v českých právních normách, které by měly zlepšit fungování civilní ochrany na území České republiky a usnadnit propojení s mezinárodním prostředím, které ještě nefunguje, tak jak by mělo, neboť nová Koncepce ochrany obyvatelstva není zcela v souladu s mezinárodními právními normami.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis explains several terms from the area of civil protection, such as civil protection, international humanitarian law, extraordinary and crisis event, and describes the historical development of civil protection in an international environment and in the territory of today's Czech Republic. The thesis also characterizes international institutions while addressing some of them, namely ICRC, UN, NATO and EU, in more detail. It describes the history, characteristics and organization structure of international institutions, as well as involvement of the North Atlantic Alliance and European Union in civil emergency planning. In terms of the Czech Republic, the thesis examines particularly how the population protection is organized in its territory. Last but not least, the thesis specifies international rules of law connected with civil protection, rules of law of the NATO addressing civil protection, rules of law of the EU addressing civil protection and Czech rules of law addressing population protection.
The objective of thesis is to compare and evaluate fulfilment of tasks of the Czech and international legislation in the area of civil protection. The thesis will also serve as a study material for students of the branches "Civil Emergency Preparedness" and "Population Protection with Specialization in CBRNE" and as a supporting material for the regional authority and the authorities of municipalities with extended competence.
The first section of the research part of the diploma thesis examines selected rules of law of civil protection of the Czech Republic , NATO and EU and, last but not least, Geneva Conventions. In 2013 the new Population Protection Policy for the period until 2020 with an outlook until 2030 entered into effect in the Czech Republic, based on which six areas of population protection were created. A new document of civil emergency planning of NATO is the 2014-2017 Political Guidance of CEP. Decision No. 1313/2013/EU on a Union Civil Protection Mechanism has been used as the principal document for civil protection within the EU since 1. 1. 2014. These three rules of law are the main documents used for the comparison and evaluation of fulfilment of tasks of the Czech and international legislation in this thesis and are examined in more detailed. The last of the documents mentioned in this part of the thesis are the Geneva Conventions, and the thesis examines particularly their embodiment in the Czech legal regulation. At the end of this part there is a summary table that matches Czech rules of law to international rules of law in individual areas.
The rules of law of the EU and NATO constitute a superstructure above the rules of law of their Member States and cannot be directly compared; however, it is possible to determine whether the Czech rules of law comply with them. The Geneva Conventions have been embodied in the legal order of the Czech Republic, and other provisions thereof have been implemented through other Acts. As far as NATO is concerned, cooperation takes place particularly between organizations in individual cases. Cooperation and coordination between EU and Member States do not interfere in the primary responsibility for the protection of population, environment, property and cultural heritage of the Member States within their own territories. The Decision on the Mechanism also does not concern mutual rights and obligations of Member States that are embodied in bilateral or multilateral treaties in the area of civil protection.
At the conclusion, the thesis proposes certain changes and amendments to the Czech rules of law, which could improve civil protection in the territory of the Czech Republic and facilitate interconnection with the international environment, which has not been working yet as it is supposed to since the new Population Protection Policy has not been in full compliance with the international rules of law.
Klíčová slova
Civilní ochrana, Ochrana obyvatelstva, Koncepce ochrany obyvatelstva, Mechanismus civilní ochrany EU, Politická směrnice CNP NATO
Klíčová slova v angličtině
Civil Protection, Protection of the Population, Population Protection Policy, Union Civil Protection Mechanism, Political Guidance of Civil Emergency Planning
Zásady pro vypracování
KONZULTANT:
Ing. Libor Líbal
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY:
Civilní ochrana se v legislativě objevuje už v době první republiky, kdy byl přijat zákon o ochraně a obraně proti leteckým útokům. V době okupace a po válce došlo v této oblasti k mnohým změnám, ty nejvýraznější proběhly ale až po vzniku samostatné České republiky. Od roku 2001 funguje v České republice integrovaný záchranný systém, který plní úkoly civilní ochrany - ochranu života, zdraví, majetku a životního prostředí.
Česká republika je členem řady mezinárodních organizací jako např. Evropská unie nebo Severoatlantická aliance. Právní normy týkající se civilní obrany těchto organizací se vztahují i na Českou republiku. Právo v jednotlivých organizacích je značně odlišné a jednotlivé normy jsou legislativním procesem státu začleňovány postupně podle možností. Důležitost zapojení do mezinárodní civilní ochrany spočívá především v zapojení České republiky do kolektivní ochrany obyvatelstva zejména před přírodními katastrofami a antropogenními nehodami.
CÍL PRÁCE:
Komparace a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v oblasti civilní ochrany.
VÝZKUMNÁ OTÁZKA:
Je implementace mezinárodního práva do české legislativy adekvátní?
METODIKA:
Tato práce bude zpracována prostřednictvím literární rešerše právních norem České republiky a mezinárodního práva v oblasti civilní ochrany. Získaná data budou zpracována komparací. Následně bude provedena korelace mezi právem ČR a mezinárodním právem v oblasti civilní ochrany.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Práce bude sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů Civilní nouzová připravenost a Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE, dále pak jako podkladový materiál pro krajský a úřad obce s rozšířenou působností.
Zásady pro vypracování
KONZULTANT:
Ing. Libor Líbal
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY:
Civilní ochrana se v legislativě objevuje už v době první republiky, kdy byl přijat zákon o ochraně a obraně proti leteckým útokům. V době okupace a po válce došlo v této oblasti k mnohým změnám, ty nejvýraznější proběhly ale až po vzniku samostatné České republiky. Od roku 2001 funguje v České republice integrovaný záchranný systém, který plní úkoly civilní ochrany - ochranu života, zdraví, majetku a životního prostředí.
Česká republika je členem řady mezinárodních organizací jako např. Evropská unie nebo Severoatlantická aliance. Právní normy týkající se civilní obrany těchto organizací se vztahují i na Českou republiku. Právo v jednotlivých organizacích je značně odlišné a jednotlivé normy jsou legislativním procesem státu začleňovány postupně podle možností. Důležitost zapojení do mezinárodní civilní ochrany spočívá především v zapojení České republiky do kolektivní ochrany obyvatelstva zejména před přírodními katastrofami a antropogenními nehodami.
CÍL PRÁCE:
Komparace a vyhodnocení naplňování úkolů české a mezinárodní legislativy v oblasti civilní ochrany.
VÝZKUMNÁ OTÁZKA:
Je implementace mezinárodního práva do české legislativy adekvátní?
METODIKA:
Tato práce bude zpracována prostřednictvím literární rešerše právních norem České republiky a mezinárodního práva v oblasti civilní ochrany. Získaná data budou zpracována komparací. Následně bude provedena korelace mezi právem ČR a mezinárodním právem v oblasti civilní ochrany.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Práce bude sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů Civilní nouzová připravenost a Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE, dále pak jako podkladový materiál pro krajský a úřad obce s rozšířenou působností.
Seznam doporučené literatury
1. MINISTERSVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIŠKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva: do roku 2013 s výhledem do roku 2020. Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra, p.o., 2008, 52 s. ISBN 978-80-86640-91-4.
2. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
3. Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
4. European Civil Protection. EUROPEAN KOMISSION. European Commisssion: Humanitarian Aid & Civil Protection [online]. 2012 [cit. 08.05.2013]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/echo/civil_protection/civil/index.htm
5. Rozhodnutí Rady 2007/779/ES, Euratom o vytvoření mechanismu civilní ochrany Společenství. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V4&T2=2007&T3=779&RechType=RECH_naturel&Submit=Vyhled%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%0A&
6. The Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Centre. NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION. NATO [online]. 2012 [cit. 08.05.2013]. Dostupné z: http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_52057.htm
Seznam doporučené literatury
1. MINISTERSVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIŠKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva: do roku 2013 s výhledem do roku 2020. Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra, p.o., 2008, 52 s. ISBN 978-80-86640-91-4.
2. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
3. Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
4. European Civil Protection. EUROPEAN KOMISSION. European Commisssion: Humanitarian Aid & Civil Protection [online]. 2012 [cit. 08.05.2013]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/echo/civil_protection/civil/index.htm
5. Rozhodnutí Rady 2007/779/ES, Euratom o vytvoření mechanismu civilní ochrany Společenství. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V4&T2=2007&T3=779&RechType=RECH_naturel&Submit=Vyhled%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%0A&
6. The Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Centre. NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION. NATO [online]. 2012 [cit. 08.05.2013]. Dostupné z: http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_52057.htm