Současnou nejpoužívanější formou školního hodnocení je forma kvantitativní (klasifikace) a kvalitativní (slovní hodnocení). Samotný pedagogický proces je dále protknut dalšími rozličnými metodami, které pomáhají finální hodnocení utvářet. Formy i metody jsou ve vyučovacím procesu vzájemně vhodně provázané, aby bylo dosaženo kvalitního učebního výsledku žáka. Proces školního hodnocení je velmi komplexní a hraje v něm roli mnoho aspektů, jako je například osobnost žáka, osobnost učitele, či jejich vzájemný vztah. Ještě složitější se jeví proces hodnocení v souvislosti se vzděláváním žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (SVP).
Práce se zabývá metodami a formami hodnocení žáků při centru ARPIDA, o.s. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje konkrétní informace o problematice školního hodnocení. Pojednává o vztahu mezi vyučovacím procesem a procesem hodnocení a definuje jednotlivé funkce školního hodnocení. Teoretická část dále obsahuje jednotlivé formy a metody hodnocení užívané ve školní praxi. Práce přibližuje význam pozitivního a negativního hodnocení žáků, vztah učitele a žáka při procesu hodnocení se zaměřením na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami na školách v centru ARPIDA, o.p.s. Mapuje současný charakter a stav jednotlivých škol v tomto zařízení.
Hlavním cílem práce je zjistit používané metody a formy hodnocení žáků na školách při centru ARPIDA, o.p.s., dílčím cílem je zjistit jaké formy a metody používají učitelé centra ARPIDA, o.p.s. při hodnocení žáků s ohledem na jejich postižení.
Pro vytvoření praktické části byl použit kvalitativní výzkum formou metody dotazování. Pro zisk informací k dané problematice byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Výzkum probíhal v centru ARPIDA o.s., podílelo se na něm šest respondentů z řad učitelů jednotlivých škol, kteří poskytovali informace ohledně hodnocení žáků se SVP.
Z výsledků výzkumu se dá předpokládat, že na školách v centru ARPIDA, o.p.s. používají pedagogové kvantitativní a kvalitativní formy hodnocení odpovídající školnímu vzdělávacímu programu jednotlivých škol, tedy klasifikaci a slovní hodnocení, přičemž výsledky naznačují, že slovní hodnocení je pedagogy více preferováno v závislosti na individualitě a charakteru postižení jednotlivých žáků se SVP.
Anotace v angličtině
The most widely used forms of school evaluation currently include the quantitative form (marking) and the qualitative form (verbal evaluation). Furthermore, the teaching process itself comprises various other methods which are involved in the formation of the final assessment. The forms and methods of the educational process are conveniently interconnected so as to achieve a quality learning result of the pupil. The process of school assessment is highly complex and it is affected by many aspects such as the personality of the pupil, the personality of the teacher or their mutual relationship. The process of assessment in connection with the education of pupils with special educational needs (SEN) appears to be even more complicated.
The thesis is concerned with the methods and forms of pupils' assessment in the ARPIDA, o.s. center. The work is divided into a theoretical and a practical section. The theoretical section includes specific information about the issue of school evaluation. It discusses the relation between the teaching process and the process of evaluation and defines particular functions of school assessment. Moreover, the theoretical section contains particular forms and methods of assessment employed in education. The thesis explains the significance of positive and negative evaluation of pupils and the relationship between the teacher and the pupil in the process of evaluation focused on pupils with special educational needs in the schools of the ARPIDA, o.p.s. center. It conducts a survey of the current character and condition of particular schools in the instituton.
The principal aim of the thesis is to determine the methods and forms of pupils' assessment employed in the schools of the ARPIDA, o.p.s center. A partial objective is to determine which forms and methods are employed by the teachers of the ARPIDA, o.p.s center to evaluate pupils with regard to their handicaps.
The practical section was created using the qualitative research method of questioning. A semi-structured interview has been chosen to extrapolate the information about the issue. The research was conducted in the ARPIDA o.s. center. The six respondents who participated in it were comprised of the teachers of the individual schools. These teachers provided information regarding the evaluation of pupils with SEN.
It can be inferred from the results of the research that the teachers in the schools of the ARPIDA, o.p.s. center employ quantitative and qualitative forms of assessment corresponding with the curriculum of the individual schools i.e. marking and verbal evaluation. The results indicate that verbal evaluation is preferred by the teachers depending on the individuality and character of the handicap of the individual pupils with SEN.
Klíčová slova
ARPIDA o.s., hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, školní hodnocení, žák se specifickými vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
ARPIDA O.S., evaluation, marking,verbal evaluation, school evaluation, pupils with special educational needs
Rozsah průvodní práce
71 (106 099 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Současnou nejpoužívanější formou školního hodnocení je forma kvantitativní (klasifikace) a kvalitativní (slovní hodnocení). Samotný pedagogický proces je dále protknut dalšími rozličnými metodami, které pomáhají finální hodnocení utvářet. Formy i metody jsou ve vyučovacím procesu vzájemně vhodně provázané, aby bylo dosaženo kvalitního učebního výsledku žáka. Proces školního hodnocení je velmi komplexní a hraje v něm roli mnoho aspektů, jako je například osobnost žáka, osobnost učitele, či jejich vzájemný vztah. Ještě složitější se jeví proces hodnocení v souvislosti se vzděláváním žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (SVP).
Práce se zabývá metodami a formami hodnocení žáků při centru ARPIDA, o.s. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje konkrétní informace o problematice školního hodnocení. Pojednává o vztahu mezi vyučovacím procesem a procesem hodnocení a definuje jednotlivé funkce školního hodnocení. Teoretická část dále obsahuje jednotlivé formy a metody hodnocení užívané ve školní praxi. Práce přibližuje význam pozitivního a negativního hodnocení žáků, vztah učitele a žáka při procesu hodnocení se zaměřením na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami na školách v centru ARPIDA, o.p.s. Mapuje současný charakter a stav jednotlivých škol v tomto zařízení.
Hlavním cílem práce je zjistit používané metody a formy hodnocení žáků na školách při centru ARPIDA, o.p.s., dílčím cílem je zjistit jaké formy a metody používají učitelé centra ARPIDA, o.p.s. při hodnocení žáků s ohledem na jejich postižení.
Pro vytvoření praktické části byl použit kvalitativní výzkum formou metody dotazování. Pro zisk informací k dané problematice byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Výzkum probíhal v centru ARPIDA o.s., podílelo se na něm šest respondentů z řad učitelů jednotlivých škol, kteří poskytovali informace ohledně hodnocení žáků se SVP.
Z výsledků výzkumu se dá předpokládat, že na školách v centru ARPIDA, o.p.s. používají pedagogové kvantitativní a kvalitativní formy hodnocení odpovídající školnímu vzdělávacímu programu jednotlivých škol, tedy klasifikaci a slovní hodnocení, přičemž výsledky naznačují, že slovní hodnocení je pedagogy více preferováno v závislosti na individualitě a charakteru postižení jednotlivých žáků se SVP.
Anotace v angličtině
The most widely used forms of school evaluation currently include the quantitative form (marking) and the qualitative form (verbal evaluation). Furthermore, the teaching process itself comprises various other methods which are involved in the formation of the final assessment. The forms and methods of the educational process are conveniently interconnected so as to achieve a quality learning result of the pupil. The process of school assessment is highly complex and it is affected by many aspects such as the personality of the pupil, the personality of the teacher or their mutual relationship. The process of assessment in connection with the education of pupils with special educational needs (SEN) appears to be even more complicated.
The thesis is concerned with the methods and forms of pupils' assessment in the ARPIDA, o.s. center. The work is divided into a theoretical and a practical section. The theoretical section includes specific information about the issue of school evaluation. It discusses the relation between the teaching process and the process of evaluation and defines particular functions of school assessment. Moreover, the theoretical section contains particular forms and methods of assessment employed in education. The thesis explains the significance of positive and negative evaluation of pupils and the relationship between the teacher and the pupil in the process of evaluation focused on pupils with special educational needs in the schools of the ARPIDA, o.p.s. center. It conducts a survey of the current character and condition of particular schools in the instituton.
The principal aim of the thesis is to determine the methods and forms of pupils' assessment employed in the schools of the ARPIDA, o.p.s center. A partial objective is to determine which forms and methods are employed by the teachers of the ARPIDA, o.p.s center to evaluate pupils with regard to their handicaps.
The practical section was created using the qualitative research method of questioning. A semi-structured interview has been chosen to extrapolate the information about the issue. The research was conducted in the ARPIDA o.s. center. The six respondents who participated in it were comprised of the teachers of the individual schools. These teachers provided information regarding the evaluation of pupils with SEN.
It can be inferred from the results of the research that the teachers in the schools of the ARPIDA, o.p.s. center employ quantitative and qualitative forms of assessment corresponding with the curriculum of the individual schools i.e. marking and verbal evaluation. The results indicate that verbal evaluation is preferred by the teachers depending on the individuality and character of the handicap of the individual pupils with SEN.
Klíčová slova
ARPIDA o.s., hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, školní hodnocení, žák se specifickými vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
ARPIDA O.S., evaluation, marking,verbal evaluation, school evaluation, pupils with special educational needs
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
Ve vztahu k individuální osobnosti každého člověka vznikají v pedagogickém procesu rozličné metody hodnocení žáků. Jejich účelem je vyhodnotit činnost daného žáka skrze formu, která bude co nejvíce motivovat pro splnění zadaných úkolů. V celém procesu hodnocení je nejdůležitější osoba učitele, který má za úkol vybrat nejvhodnější způsob evaluace žáka na základě jeho individuality a osoba samotného žáka, jako cíle daného procesu. Důležitou roli hrají i vedlejší činitelé - vzhled prostředí, sociální prostředí, rodina žáka aj. Pro hodnocení na speciálních školách je velmi důležitým aspektem druh postižení žáka, ten pak značně ovlivňuje metody a hlavně formy hodnocení, dle potřeby učitele a žáka.
2. Cíl práce:
Cíl 1 Zjistit používané metody a formy hodnocení žáků Mateřské školy, Základní školy a Praktické školy při centru ARPIDA, o.p.s.
Cíl 2 Zjistit jaké formy a metody používají učitelé při hodnocení žáků s ohledem na postižení na Mateřských, Základních a Praktických školách při centru ARPIDA o.p.s
3. Popis metodiky:
Získávání informací proběhne prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude probíhat na základě polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor:
Vybraní učitelé a vybraní žáci na školách v centru ARPIDA, o.p.s.
Výzkumné otázky:
Otázka 1 Jaké metody hodnocení žáků jsou používány na školách v rámci centra ARPIDA, o.p.s.?
Otázka 2 Jsou tyto metody ovlivněny postižením daného žáka?
4. Využití v praxi:
Přínos pro praxi vidím ve zvýšení informovanosti v oblasti, kterou se má práce zabývá a v poskytnutí informací studentům, učitelům, rodičům či jiným osobám, které by se o tuto problematiku zajímaly.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
Ve vztahu k individuální osobnosti každého člověka vznikají v pedagogickém procesu rozličné metody hodnocení žáků. Jejich účelem je vyhodnotit činnost daného žáka skrze formu, která bude co nejvíce motivovat pro splnění zadaných úkolů. V celém procesu hodnocení je nejdůležitější osoba učitele, který má za úkol vybrat nejvhodnější způsob evaluace žáka na základě jeho individuality a osoba samotného žáka, jako cíle daného procesu. Důležitou roli hrají i vedlejší činitelé - vzhled prostředí, sociální prostředí, rodina žáka aj. Pro hodnocení na speciálních školách je velmi důležitým aspektem druh postižení žáka, ten pak značně ovlivňuje metody a hlavně formy hodnocení, dle potřeby učitele a žáka.
2. Cíl práce:
Cíl 1 Zjistit používané metody a formy hodnocení žáků Mateřské školy, Základní školy a Praktické školy při centru ARPIDA, o.p.s.
Cíl 2 Zjistit jaké formy a metody používají učitelé při hodnocení žáků s ohledem na postižení na Mateřských, Základních a Praktických školách při centru ARPIDA o.p.s
3. Popis metodiky:
Získávání informací proběhne prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude probíhat na základě polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor:
Vybraní učitelé a vybraní žáci na školách v centru ARPIDA, o.p.s.
Výzkumné otázky:
Otázka 1 Jaké metody hodnocení žáků jsou používány na školách v rámci centra ARPIDA, o.p.s.?
Otázka 2 Jsou tyto metody ovlivněny postižením daného žáka?
4. Využití v praxi:
Přínos pro praxi vidím ve zvýšení informovanosti v oblasti, kterou se má práce zabývá a v poskytnutí informací studentům, učitelům, rodičům či jiným osobám, které by se o tuto problematiku zajímaly.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Zákon č. 561 ze dne 1. Ledna 2005 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů české republiky. 2004. Dostupný také z:http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
GOTFREY, Petty. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Česko :s.n.], 2011. 131 s. ISBN 978-80-260-0022-8.
MAREŠ, J., PRŮCHA J., ELIŠKA, W. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Zákon č. 561 ze dne 1. Ledna 2005 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů české republiky. 2004. Dostupný také z:http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
GOTFREY, Petty. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Česko :s.n.], 2011. 131 s. ISBN 978-80-260-0022-8.
MAREŠ, J., PRŮCHA J., ELIŠKA, W. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1.