Bakalářská práce se zabývá speciálně pedagogickou podporou poskytovanou vysokoškolským studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Tato podpora je realizována prostřednictvím poradenských středisek či center, která studentům jejich studium a orientaci v akademickém prostředí usnadňují, zároveň se snaží jejich studium vyrovnávat a kompenzovat tak limity, které s sebou zdravotní znevýhodnění či zdravotní postižení přináší.
Cíl práce spočívá v analýze podoby speciálně pedagogické podpory veřejných vysokých škol. Dílčími cíli je pak zjistit, zda jsou na veřejných vysokých školách vytvořeny pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami vnitřní univerzitní předpisy této podpory, a také prozkoumat, zda soukromé vysoké školy taktéž uskutečňují speciálně pedagogickou podporu pro vysokoškolské studenty se specifickými potřebami.
Práce je složena z části teoretické, praktické a přílohové. V části teoretické nalezneme tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá především rozlišením specifických a speciálních vzdělávacích potřeb. Souběžně s tím se kapitola věnuje i charakteristice studentů se smyslovým postižením, se somatickým postižením či chronickým onemocněním. Dále se první kapitola zaobírá studenty s psychickými poruchami nebo studenty se specifickými poruchami učení. Ve druhé kapitole je pozornost zaměřena na proces vysokoškolského vzdělávání a na rozlišení veřejných a soukromých vysokých škol. Poslední kapitola teoretického oddílu se pak zaměřuje na podobu speciálně pedagogické podpory a speciálního poradenství.
K dosažení praktických cílů bylo využito kvalitativního postupu, sběr dat probíhal metodou obsahové analýzy a dotazováním. Výzkumný soubor tvořilo 18 odborných pracovišť veřejných VŠ poskytujících podporu a 2 specializovaná pracoviště na soukromých vysokých školách. Získaná data z veřejných VŠ byla analyzována a roztříděna do tří příslušných kategorií. Analyzovaná data ze soukromých vysokých škol byla uvedena z hlediska dostupnosti a zprostředkování podpory pro studenty se specifickými potřebami. Tato data byla následně shrnuta, utříděna do obdobných kategorií a poté komparována ve výsledcích výzkumu.
Ze závěru praktické části vyplývá několik doporučení pro optimalizaci některých studijních událostí. Popis realizace podpory ve vykonávání státních závěrečných zkoušek ve vnitřních předpisech vysokých škol nenalezneme, pozornost by se proto mohla soustředit právě na události státních závěrečných zkoušek jednak na samotné konání státních závěrečných zkoušek, dále také na vypracování závěrečných prací a jejich následné obhajoby. Aktuální situace na veřejných vysokých školách by měla být inspirací pro soukromé vysoké školy. Inspirací je v tomto případě myšlena oblast poskytování speciálního poradenství určeného pro uchazeče o studium a studenty se specifickými vzdělávacími potřebami. Dalším podnětem k zamyšlení by mohl být soukromým vysokým školám cíl vytvořit pro studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním během jejich studia na vysokých školách optimální podmínky.
Práce může sloužit budoucím studentům se specifickými vzdělávacími potřebami, v upravené podobě může poskytnout informace o možnostech studia, které je podporováno odborníky ze strany vysokých škol. Potencionální studenti tak získají přehled o tom, v jakém rozsahu je v České republice speciálně pedagogická podpora realizována. Práce může být přínosná i pro odborníky, rovněž může rozšířit povědomí o dané problematice také v široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis investigates a special educational support provided to university and college students with specific educational needs. This support is carried out by advisory centres, which help students with facilitation of their studies and orientation in the academic environment, as well as try to balance their studies and therefore compensate limits that accompany medical disadvantage or disability.
The main aim of this thesis lies in an analysis of the resemblance of special educational support at the public college and universities. Particular goals are to determine, whether there are at the universities and colleges internal policies present concerning the support of students with specific educational needs, and to investigate, whether the private institutions provide the support to students with special educational needs as well.
The paper consists of theoretical and practical parts and of the appendix. In the theoretical part we find three main chapters. The first one deals largely with discerning of specific and special educational needs. Simultaneously, it includes also a characteristic of students with sensory disability, somatic disability or with chronic disorders. Furthermore, it provides information on students with psychological disorders or with a specific learning disability. Second chapter focuses on the process of tertiary education and on differentiation of public and private institutions. The last chapter of the theoretical section is concerned with the form of special educational support and special counselling.
A quantitative analysis was used for the practical part of the paper. The collection of the data was carried out by the method of content analysis and questioning. The research sample consisted of 18 centres of public tertiary education institutions providing support and of 2 expert centres of private schools. Collected data from public institutions were analysed and divided into three relevant categories. Analysed data from private schools were categorised by the availability and arrangement of the support for students with specific educational needs. Consequently, the data set was gathered, categorised and then compared to the results of the research.
From the conclusion of the practical part, some recommendation emerged for optimization of some of the study events. The description of executing support for final state exams are nowhere to be found in the internal policies of researched schools, some attention could therefore be focused on the events of final state exams; partly on the execution of the actual exams, partly on the final thesis and their defences. The current situation at the public institution should provide some inspiration to the private schools. By inspiration is, in this case, meant the area of providing specialized counselling for applicants for studies and for students with specialized educational needs. Also, another possible improvement could be made in public schools, if the institution was able to create optimal conditions of the study for the students with physical disability and medical handicap.
This thesis can be used by future students with specific educational needs, in the revised form it can provide information about the possibilities of study, which is supported by the experts from the tertiary education institutions. Perspective student can find information on the extent of support of specialized educational needs in the Czech Republic. The thesis can benefit experts as well, it can also help the spread the knowledge of of this problem throughout the public.
Klíčová slova
Terciární vzdělávání, student se specifickými vzdělávacími potřebami, Podpora
Klíčová slova v angličtině
Tertiary education, Student with specific educational needs, Support
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá speciálně pedagogickou podporou poskytovanou vysokoškolským studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Tato podpora je realizována prostřednictvím poradenských středisek či center, která studentům jejich studium a orientaci v akademickém prostředí usnadňují, zároveň se snaží jejich studium vyrovnávat a kompenzovat tak limity, které s sebou zdravotní znevýhodnění či zdravotní postižení přináší.
Cíl práce spočívá v analýze podoby speciálně pedagogické podpory veřejných vysokých škol. Dílčími cíli je pak zjistit, zda jsou na veřejných vysokých školách vytvořeny pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami vnitřní univerzitní předpisy této podpory, a také prozkoumat, zda soukromé vysoké školy taktéž uskutečňují speciálně pedagogickou podporu pro vysokoškolské studenty se specifickými potřebami.
Práce je složena z části teoretické, praktické a přílohové. V části teoretické nalezneme tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá především rozlišením specifických a speciálních vzdělávacích potřeb. Souběžně s tím se kapitola věnuje i charakteristice studentů se smyslovým postižením, se somatickým postižením či chronickým onemocněním. Dále se první kapitola zaobírá studenty s psychickými poruchami nebo studenty se specifickými poruchami učení. Ve druhé kapitole je pozornost zaměřena na proces vysokoškolského vzdělávání a na rozlišení veřejných a soukromých vysokých škol. Poslední kapitola teoretického oddílu se pak zaměřuje na podobu speciálně pedagogické podpory a speciálního poradenství.
K dosažení praktických cílů bylo využito kvalitativního postupu, sběr dat probíhal metodou obsahové analýzy a dotazováním. Výzkumný soubor tvořilo 18 odborných pracovišť veřejných VŠ poskytujících podporu a 2 specializovaná pracoviště na soukromých vysokých školách. Získaná data z veřejných VŠ byla analyzována a roztříděna do tří příslušných kategorií. Analyzovaná data ze soukromých vysokých škol byla uvedena z hlediska dostupnosti a zprostředkování podpory pro studenty se specifickými potřebami. Tato data byla následně shrnuta, utříděna do obdobných kategorií a poté komparována ve výsledcích výzkumu.
Ze závěru praktické části vyplývá několik doporučení pro optimalizaci některých studijních událostí. Popis realizace podpory ve vykonávání státních závěrečných zkoušek ve vnitřních předpisech vysokých škol nenalezneme, pozornost by se proto mohla soustředit právě na události státních závěrečných zkoušek jednak na samotné konání státních závěrečných zkoušek, dále také na vypracování závěrečných prací a jejich následné obhajoby. Aktuální situace na veřejných vysokých školách by měla být inspirací pro soukromé vysoké školy. Inspirací je v tomto případě myšlena oblast poskytování speciálního poradenství určeného pro uchazeče o studium a studenty se specifickými vzdělávacími potřebami. Dalším podnětem k zamyšlení by mohl být soukromým vysokým školám cíl vytvořit pro studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním během jejich studia na vysokých školách optimální podmínky.
Práce může sloužit budoucím studentům se specifickými vzdělávacími potřebami, v upravené podobě může poskytnout informace o možnostech studia, které je podporováno odborníky ze strany vysokých škol. Potencionální studenti tak získají přehled o tom, v jakém rozsahu je v České republice speciálně pedagogická podpora realizována. Práce může být přínosná i pro odborníky, rovněž může rozšířit povědomí o dané problematice také v široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis investigates a special educational support provided to university and college students with specific educational needs. This support is carried out by advisory centres, which help students with facilitation of their studies and orientation in the academic environment, as well as try to balance their studies and therefore compensate limits that accompany medical disadvantage or disability.
The main aim of this thesis lies in an analysis of the resemblance of special educational support at the public college and universities. Particular goals are to determine, whether there are at the universities and colleges internal policies present concerning the support of students with specific educational needs, and to investigate, whether the private institutions provide the support to students with special educational needs as well.
The paper consists of theoretical and practical parts and of the appendix. In the theoretical part we find three main chapters. The first one deals largely with discerning of specific and special educational needs. Simultaneously, it includes also a characteristic of students with sensory disability, somatic disability or with chronic disorders. Furthermore, it provides information on students with psychological disorders or with a specific learning disability. Second chapter focuses on the process of tertiary education and on differentiation of public and private institutions. The last chapter of the theoretical section is concerned with the form of special educational support and special counselling.
A quantitative analysis was used for the practical part of the paper. The collection of the data was carried out by the method of content analysis and questioning. The research sample consisted of 18 centres of public tertiary education institutions providing support and of 2 expert centres of private schools. Collected data from public institutions were analysed and divided into three relevant categories. Analysed data from private schools were categorised by the availability and arrangement of the support for students with specific educational needs. Consequently, the data set was gathered, categorised and then compared to the results of the research.
From the conclusion of the practical part, some recommendation emerged for optimization of some of the study events. The description of executing support for final state exams are nowhere to be found in the internal policies of researched schools, some attention could therefore be focused on the events of final state exams; partly on the execution of the actual exams, partly on the final thesis and their defences. The current situation at the public institution should provide some inspiration to the private schools. By inspiration is, in this case, meant the area of providing specialized counselling for applicants for studies and for students with specialized educational needs. Also, another possible improvement could be made in public schools, if the institution was able to create optimal conditions of the study for the students with physical disability and medical handicap.
This thesis can be used by future students with specific educational needs, in the revised form it can provide information about the possibilities of study, which is supported by the experts from the tertiary education institutions. Perspective student can find information on the extent of support of specialized educational needs in the Czech Republic. The thesis can benefit experts as well, it can also help the spread the knowledge of of this problem throughout the public.
Klíčová slova
Terciární vzdělávání, student se specifickými vzdělávacími potřebami, Podpora
Klíčová slova v angličtině
Tertiary education, Student with specific educational needs, Support
Zásady pro vypracování
1.Teoretické vymezení problematiky
S rozvojem primárního i sekundárního vzdělávání se samozřejmě zvyšují i požadavky na vzdělávání terciární, tedy vysokoškolské, vyšší odborné a jazykové studium. Dle Listiny základních práv a svobod, čl. 29 a čl. 33, má každý právo na vzdělání a na pomoc při přípravě k povolání. Studenti se specifickými nároky mají legislativní nárok na podporu při studiu, která vyplívá z daného postižení a měla by kompenzovat a vyrovnávat jejich dosavadní limity. Při řadě veřejných vysokých škol vznikají odborná centra a střediska, která se věnují speciálně pedagogické podpoře studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. Tuto problematiku je potřeba dlouhodobě a aktivně sledovat a pracovat na zdokonalení služeb a dostupnosti vysokoškolského studia pro jedince se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Analyzovat podobu speciálně pedagogické podpory na veřejných vysokých školách a vypracovat návrhy doporučení pro optimalizaci specifikovaných studijních událostí studentů se zdravotním postižením či znevýhodněním.
Výzkumné otázky:
1. Existují vnitřní předpisy speciálně pedagogické podpory studentů se specifickými vzdělávacími potřebami v rámci univerzitní struktury?
2. Je realizována speciálně pedagogická podpora vysokoškolských studentů se specifickými vzdělávacími potřebami i na soukromých vysokých školách?
3. Mohou studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysokých školách využívat odborné digitalizované publikace středisek a center speciálně pedagogické podpory?
3. Metodika
V bakalářské práci bude využit kvalitativní postup, metoda dotazování a technika sběru dat polostrukturovaný rozhovor a analýza dokumentů příp. zúčastněné pozorování.
4. Výběrový soubor
- VS: centra a střediska pro podporu studentů se specifickými vzdělávacími potřebami při veřejných a soukromých vysokých školách
- typ výběru: záměrný výběr
5. Předpokládaný přínos pro praxi
Zkompletovat teoretická východiska a přispět tak k ucelenému pohledu na danou problematiku. Vypracovat návrhy doporučení pro optimalizaci specifikovaných studijních událostí studentů se specifickými vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
1.Teoretické vymezení problematiky
S rozvojem primárního i sekundárního vzdělávání se samozřejmě zvyšují i požadavky na vzdělávání terciární, tedy vysokoškolské, vyšší odborné a jazykové studium. Dle Listiny základních práv a svobod, čl. 29 a čl. 33, má každý právo na vzdělání a na pomoc při přípravě k povolání. Studenti se specifickými nároky mají legislativní nárok na podporu při studiu, která vyplívá z daného postižení a měla by kompenzovat a vyrovnávat jejich dosavadní limity. Při řadě veřejných vysokých škol vznikají odborná centra a střediska, která se věnují speciálně pedagogické podpoře studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. Tuto problematiku je potřeba dlouhodobě a aktivně sledovat a pracovat na zdokonalení služeb a dostupnosti vysokoškolského studia pro jedince se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Analyzovat podobu speciálně pedagogické podpory na veřejných vysokých školách a vypracovat návrhy doporučení pro optimalizaci specifikovaných studijních událostí studentů se zdravotním postižením či znevýhodněním.
Výzkumné otázky:
1. Existují vnitřní předpisy speciálně pedagogické podpory studentů se specifickými vzdělávacími potřebami v rámci univerzitní struktury?
2. Je realizována speciálně pedagogická podpora vysokoškolských studentů se specifickými vzdělávacími potřebami i na soukromých vysokých školách?
3. Mohou studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysokých školách využívat odborné digitalizované publikace středisek a center speciálně pedagogické podpory?
3. Metodika
V bakalářské práci bude využit kvalitativní postup, metoda dotazování a technika sběru dat polostrukturovaný rozhovor a analýza dokumentů příp. zúčastněné pozorování.
4. Výběrový soubor
- VS: centra a střediska pro podporu studentů se specifickými vzdělávacími potřebami při veřejných a soukromých vysokých školách
- typ výběru: záměrný výběr
5. Předpokládaný přínos pro praxi
Zkompletovat teoretická východiska a přispět tak k ucelenému pohledu na danou problematiku. Vypracovat návrhy doporučení pro optimalizaci specifikovaných studijních událostí studentů se specifickými vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. 2.vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd.Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RENOTIÉROVÁ, Marie a LUDÍKOVÁ, Libuše et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)
Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon)
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 11. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra, KVĚTOŇOVÁ, Lea a NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. 2.vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd.Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RENOTIÉROVÁ, Marie a LUDÍKOVÁ, Libuše et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)
Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon)
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 11. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-514-1.