V současné době v Českých Budějovicích existuje specializované zařízení (Auticentrum), kde mohou děti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) trávit svůj volný čas. Porucha autistického spektra je pervazivní vývojová porucha, všepronikající, tedy zasahující do všech důležitých oblastí vývoje dítěte. Nedostatky se projevují ve třech hlavních oblastech sociální, komunikační a v oblasti představivosti. Deficity se promítají do běžného každodenního života dítěte.
Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá charakteristikou poruch autistického spektra, druhá kapitola vymezuje pojem volný čas ve vztahu k autismu a třetí kapitola je věnována vybraným neziskovým organizacím v Českých Budějovicích.
Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit skutečné možnosti trávení volného času vybraných dětí s PAS v Českých Budějovicích, analyzovat a zjistit objektivní důvody, které limitují děti při výběru volnočasové aktivity. Informace byly získávány metodou kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů v rámci vybrané výzkumné složky respondentů.
Rozhovory byly vedeny podle předem připravených okruhů otázek s vybranými respondenty, které tvořily matky dětí s poruchou autistického spektra.
Výsledky práce obsahují volný přepis rozhovorů s respondentkami, kdy klíčové otázky odpovídající na výzkumné cíle jsou zpracovány v přehledné tabulce. Z výsledků rozhovorů matek vyplývá, že při výběru kroužků jsou děti s PAS limitovány především svými odlišnostmi v chování. Při výběru volnočasových aktivit je nutné brát ohledy na jejich specifické potřeby a individualitu. Tyto děti mají specifické možnosti a schopnosti, a proto i přístup k nim musí být specifický.
V rámci výzkumu bylo zjištěno, jaké výhody má pro děti s PAS specializované zařízení (Auticentrum), které všechny vybrané děti navštěvují nebo navštěvovaly. Respondenti jako největší pozitivum vidí to, že si jejich děti našly kamarády, se kterými mohou trávit volný čas i mimo řízenou zájmovou činnost. Respondenti jsou si vědomi dalších možností trávení volného času v rámci nabídky škol, které děti navštěvují, ale vyjma školní družiny navštěvují pouze kroužky ve specializovaném centru.
Tato bakalářská práce potvrzuje fakt, že možností, kde děti s autismem mohou trávit volný čas, je nedostatek. Poukazuje na to, že při volbě aktivit je podstatný individuální přístup, zohlednění specifických potřeb a možností dítěte.
Práce by mohla sloužit rodičům dětí s autismem jako informační materiál o možnostech využívání volnočasového vzdělávání v Auticentru v Českých Budějovicích. Dále pak pro ostatní organizace, jako inspirativní materiál pro nabídku volnočasových aktivit dětem s autismem.
Anotace v angličtině
Currently, there is a specialized centre (Auticentrum) in České Budějovice, where children with Autism spectrum disorder (further on only as "ASD") can spend their free time. Autism spectrum disorder is a pervasive developmental disorder, spreading through every important area of a child's development. Shortcomings are obvious in three main areas social, communication and in the area of imagination. Deficits in any of those areas are projected into the everyday life of the child.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the characteristics of the Autism spectrum disorder, the second chapter explains the concept of free time in the relation to Autism and the third chapter is designated to selected non-profit organizations in České Budějovice.
The goal of the practical part of this paper is to determine real possibilities of spending free time that children with ASD have in České Budějovice, to analyse and to find objective reasons which limit the children's choice of free time activities. A set of information was gathered with the use of method of qualitative research. The collection of data was executed by half-structured interviews within a selected experiment sample of respondents.
Interviews were carried out with questions on topics prepared beforehand with selected respondents, who were mothers of children with the Autism spectrum disorder.
The results of this paper contain a free transcription of interviews with
respondents and key questions answering goals of this experiment are listed
in synoptic tables. From results of interviews with mothers, it is apparent that the foremost obstacle for children with ASD is their differences in behaviour. When choosing a free-time activity for a child with ASD, their specific needs and individuality must be taken into account. These children have specific capabilities and abilities and, therefore, also an approach to them must be specific.
During the research, certain benefits were discovered for children with ASD that the specialized centre (Auticentrum), which selected children visited, or have visited. Respondents see as the largest advantage the fact that their children with Autism found friends, with whom they can spend their free time even outside of controlled hobbitry activities. Respondents are aware of further possibilities of free time activities in the offer of schools which children attend, but except after-school daycare, their children participate in activities only in the specialized centre.
This bachelor thesis only confirms the fact that possibilities how children with autism can spend their free time are not sufficient in number. It also points out that it is necessary, when choosing an activity, to follow individual approach, to respect specific needs and capabilities of the child in question.
This thesis could serve parents of children with autism as an informative material about possible use of free-time education in Auticentrum in České Budějovice. Further, it could serve other organizations as an inspiration on the offer of free-time activities of children with autism.
Klíčová slova
Pervazivní vývojové poruchy, volný čas, neziskové organizace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, leasure time, non profit making organization
Rozsah průvodní práce
84 s. (100 670)
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době v Českých Budějovicích existuje specializované zařízení (Auticentrum), kde mohou děti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) trávit svůj volný čas. Porucha autistického spektra je pervazivní vývojová porucha, všepronikající, tedy zasahující do všech důležitých oblastí vývoje dítěte. Nedostatky se projevují ve třech hlavních oblastech sociální, komunikační a v oblasti představivosti. Deficity se promítají do běžného každodenního života dítěte.
Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá charakteristikou poruch autistického spektra, druhá kapitola vymezuje pojem volný čas ve vztahu k autismu a třetí kapitola je věnována vybraným neziskovým organizacím v Českých Budějovicích.
Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit skutečné možnosti trávení volného času vybraných dětí s PAS v Českých Budějovicích, analyzovat a zjistit objektivní důvody, které limitují děti při výběru volnočasové aktivity. Informace byly získávány metodou kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů v rámci vybrané výzkumné složky respondentů.
Rozhovory byly vedeny podle předem připravených okruhů otázek s vybranými respondenty, které tvořily matky dětí s poruchou autistického spektra.
Výsledky práce obsahují volný přepis rozhovorů s respondentkami, kdy klíčové otázky odpovídající na výzkumné cíle jsou zpracovány v přehledné tabulce. Z výsledků rozhovorů matek vyplývá, že při výběru kroužků jsou děti s PAS limitovány především svými odlišnostmi v chování. Při výběru volnočasových aktivit je nutné brát ohledy na jejich specifické potřeby a individualitu. Tyto děti mají specifické možnosti a schopnosti, a proto i přístup k nim musí být specifický.
V rámci výzkumu bylo zjištěno, jaké výhody má pro děti s PAS specializované zařízení (Auticentrum), které všechny vybrané děti navštěvují nebo navštěvovaly. Respondenti jako největší pozitivum vidí to, že si jejich děti našly kamarády, se kterými mohou trávit volný čas i mimo řízenou zájmovou činnost. Respondenti jsou si vědomi dalších možností trávení volného času v rámci nabídky škol, které děti navštěvují, ale vyjma školní družiny navštěvují pouze kroužky ve specializovaném centru.
Tato bakalářská práce potvrzuje fakt, že možností, kde děti s autismem mohou trávit volný čas, je nedostatek. Poukazuje na to, že při volbě aktivit je podstatný individuální přístup, zohlednění specifických potřeb a možností dítěte.
Práce by mohla sloužit rodičům dětí s autismem jako informační materiál o možnostech využívání volnočasového vzdělávání v Auticentru v Českých Budějovicích. Dále pak pro ostatní organizace, jako inspirativní materiál pro nabídku volnočasových aktivit dětem s autismem.
Anotace v angličtině
Currently, there is a specialized centre (Auticentrum) in České Budějovice, where children with Autism spectrum disorder (further on only as "ASD") can spend their free time. Autism spectrum disorder is a pervasive developmental disorder, spreading through every important area of a child's development. Shortcomings are obvious in three main areas social, communication and in the area of imagination. Deficits in any of those areas are projected into the everyday life of the child.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the characteristics of the Autism spectrum disorder, the second chapter explains the concept of free time in the relation to Autism and the third chapter is designated to selected non-profit organizations in České Budějovice.
The goal of the practical part of this paper is to determine real possibilities of spending free time that children with ASD have in České Budějovice, to analyse and to find objective reasons which limit the children's choice of free time activities. A set of information was gathered with the use of method of qualitative research. The collection of data was executed by half-structured interviews within a selected experiment sample of respondents.
Interviews were carried out with questions on topics prepared beforehand with selected respondents, who were mothers of children with the Autism spectrum disorder.
The results of this paper contain a free transcription of interviews with
respondents and key questions answering goals of this experiment are listed
in synoptic tables. From results of interviews with mothers, it is apparent that the foremost obstacle for children with ASD is their differences in behaviour. When choosing a free-time activity for a child with ASD, their specific needs and individuality must be taken into account. These children have specific capabilities and abilities and, therefore, also an approach to them must be specific.
During the research, certain benefits were discovered for children with ASD that the specialized centre (Auticentrum), which selected children visited, or have visited. Respondents see as the largest advantage the fact that their children with Autism found friends, with whom they can spend their free time even outside of controlled hobbitry activities. Respondents are aware of further possibilities of free time activities in the offer of schools which children attend, but except after-school daycare, their children participate in activities only in the specialized centre.
This bachelor thesis only confirms the fact that possibilities how children with autism can spend their free time are not sufficient in number. It also points out that it is necessary, when choosing an activity, to follow individual approach, to respect specific needs and capabilities of the child in question.
This thesis could serve parents of children with autism as an informative material about possible use of free-time education in Auticentrum in České Budějovice. Further, it could serve other organizations as an inspiration on the offer of free-time activities of children with autism.
Klíčová slova
Pervazivní vývojové poruchy, volný čas, neziskové organizace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, leasure time, non profit making organization
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Děti s poruchou autistického spektra nemají tolik příležitostí trávit svůj volný čas jako intaktní vrstevníci. V Jižních Čechách není mnoho specializovaných zařízení a organizací, která by dětem s poruchou autistického spektra umožňovala trávit svůj volný čas. Většina dětí s touto poruchou navštěvuje speciální školy, ale po skončení vyučování, případně školní družiny nemají možnost výběru zájmových kroužků. Děti jsou odkázané na trávení volného času většinou s rodinou nebo blízkými. Trávení volného času dětí ve specializovaném zařízení umožňuje dětem socializaci a rodinám přináší časovou úlevu.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je analyzovat současnou situaci dětí s poruchou autistického spektra, jejich možnosti trávení volného času v Českých Budějovicích.
Metodika:
Bakalářskou práci realizuji jako kvalitativní výzkum. Ke sběru dat jsem si zvolila techniku polostandardizovaných rozhovorů.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit vybraní rodiče, kteří společně se svými dětmi navštěvují občanské sdružení JAU v Českých Budějovicích.
Předpokládané využití v praxi:
Výstup práce by měl sloužit rodinám a odborníkům na problematiku PAS jako vodítko pro rozvoj volnočasových aktivit.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Děti s poruchou autistického spektra nemají tolik příležitostí trávit svůj volný čas jako intaktní vrstevníci. V Jižních Čechách není mnoho specializovaných zařízení a organizací, která by dětem s poruchou autistického spektra umožňovala trávit svůj volný čas. Většina dětí s touto poruchou navštěvuje speciální školy, ale po skončení vyučování, případně školní družiny nemají možnost výběru zájmových kroužků. Děti jsou odkázané na trávení volného času většinou s rodinou nebo blízkými. Trávení volného času dětí ve specializovaném zařízení umožňuje dětem socializaci a rodinám přináší časovou úlevu.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je analyzovat současnou situaci dětí s poruchou autistického spektra, jejich možnosti trávení volného času v Českých Budějovicích.
Metodika:
Bakalářskou práci realizuji jako kvalitativní výzkum. Ke sběru dat jsem si zvolila techniku polostandardizovaných rozhovorů.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit vybraní rodiče, kteří společně se svými dětmi navštěvují občanské sdružení JAU v Českých Budějovicích.
Předpokládané využití v praxi:
Výstup práce by měl sloužit rodinám a odborníkům na problematiku PAS jako vodítko pro rozvoj volnočasových aktivit.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Thorová; Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
HRDLIČKA, Michal; KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Michal Hrdlička, Vladimír Komárek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
BRAGDON, Allen D a David GAMON. Když mozek pracuje jinak. Vyd. 1. Překlad Jan Foltýn. Praha: Portál, 2006, 113 s. ISBN 80-736-7066-6.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o, 2004. 248 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80 -86633 -22 -5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Thorová; Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
HRDLIČKA, Michal; KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Michal Hrdlička, Vladimír Komárek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
BRAGDON, Allen D a David GAMON. Když mozek pracuje jinak. Vyd. 1. Překlad Jan Foltýn. Praha: Portál, 2006, 113 s. ISBN 80-736-7066-6.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o, 2004. 248 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80 -86633 -22 -5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 978-80-7367-423-6.