V předkládané bakalářské práci se zabývám osudy ženských řádů a kongregací, jimž nastolený komunistický režim znemožnil Akcí Ř v roce 1950 vykonávat svoji tradiční činnost ve školských a zdravotnických zařízeních a snažil se je těžkou prací v továrnách a JZD přinutit odložit hábity a jít do civilních zaměstnání. Ženské řehole, jejichž hlavním posláním bylo vzdělávání a výchova dětí a mládeže, a řády kontemplativní musely hledat nové oblasti své činnosti. I přes nelehkou situaci se řádové sestry snažily vykonávat sociální a charitativní práci tam, kde jim to komunistický režim dovoloval. Mnoho takto zasažených ženských řádů a kongregací našlo uplatnění jako ošetřovatelky ve zdravotnictví a v sociálně charitativní oblasti, především při ošetřování lidí nemocných, starých a s mentálním a tělesným postižením.
V teoretické části se soustřeďuji na charakteristiku vztahu církve a státu po roce 1948, na pozici řeholnic po únorovém převratu 1948 a na úkoly OCT a KCT ve vztahu k řeholnicím. Podrobněji se věnuji soustřeďovacím táborům pro řádové sestry, v nichž vládl přísný režim a řád a velice nuzné podmínky k důstojnému životu.. V přehledu ukazuji jednotlivé soustřeďovací tábory s továrnami a výrobnami, v nichž musely řádové sestry pracovat.
Ve výzkumné části bakalářské práce jsem na základě kvalitativního výzkumu metodou orální historie hledala odpovědi na otázku, jak vypadalo působení řádových sester v sociální a charitativní práci v období po roce 1948 a jaké impulsy pomáhaly řádovým sestrám zdolávat překážky nastavené totalitním režimem. Na základě životních příběhů čtyř řádových sester jsem sestavila jejich jednotlivé portréty, které mapují jejich životy s ohledem na témata z teoretické části bakalářské práce, a vše se snažím dokládat vhodnými citacemi.
V diskusní části bakalářské práce se pokouším zmapovat společné a rozdílné zkušenosti jednotlivých řádových sester a zamýšlím se nad tím, jak se otázky velkých dějin promítly do jejich životních příběhů.
Závěr bakalářské práce předkládá zamyšlení nad motivací řádových sester pro jejich oddanou službu svým bližním, zamyšlení nad jejich postoji, názory a zkušenostmi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the destiny of female orders and congregations, whose traditional work in educational and medical institutions was forbidden by Action Ř in 1950. Communist regime tried to force nuns to take off their habits and work in civil occupations, by means of hard work in factories and on farms. Female orders, whose main role was to educate children and youth, and contemplative orders had to find new areas for their activities. Despite the difficult situation, nuns tried to carry out social and charitable work in such areas, where communist regime allowed them to do so. Many of such affected female orders and congregations found their fulfilment as care workers in health service, social and charitatible area, particularly by taking care of the sick, the old and mentally and physically disabled people.
The theoretical part focuses on a description of the relation between church and state after 1948, the status of nuns after the communist takeover in February 1948 and district church secretary's and region church secretary's tasks in relation to nuns. The thesis describes communist work camps for nuns in more detail, there were strict rules and routine and very poor conditions, far from dignified way of life. The summary shows individual communist work camps with factories and workshops, where nuns had to work.
The reseach part of the bachelor's thesis describes nuns' social and charitable work after 1948 and their motivation that helped them overcome difficulties, resulting from communist regime. I used the method of qualitative research and oral history method. I have made four profiles of nuns, on the basis of their life stories. These profiles monitor their lives with respect to the topics from the theoretical part of the bachelor's thesis and everything is supported with suitable quotations.
I try to monitor both common and different experience of individual nuns and consider how questions of great history reflected on their life stories.
The conclusion of the bachelor's thesis cosiders nuns' motivation for their devoted service to their neighbours, their attitudes, opinions and experience.
Klíčová slova
Akce Ř, charitativní a sociální činnost, soustřeďovací tábory, ženské řehole za komunismu
Klíčová slova v angličtině
Action Ř, charitable and social work, communist work camps, female orders in communism
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
V předkládané bakalářské práci se zabývám osudy ženských řádů a kongregací, jimž nastolený komunistický režim znemožnil Akcí Ř v roce 1950 vykonávat svoji tradiční činnost ve školských a zdravotnických zařízeních a snažil se je těžkou prací v továrnách a JZD přinutit odložit hábity a jít do civilních zaměstnání. Ženské řehole, jejichž hlavním posláním bylo vzdělávání a výchova dětí a mládeže, a řády kontemplativní musely hledat nové oblasti své činnosti. I přes nelehkou situaci se řádové sestry snažily vykonávat sociální a charitativní práci tam, kde jim to komunistický režim dovoloval. Mnoho takto zasažených ženských řádů a kongregací našlo uplatnění jako ošetřovatelky ve zdravotnictví a v sociálně charitativní oblasti, především při ošetřování lidí nemocných, starých a s mentálním a tělesným postižením.
V teoretické části se soustřeďuji na charakteristiku vztahu církve a státu po roce 1948, na pozici řeholnic po únorovém převratu 1948 a na úkoly OCT a KCT ve vztahu k řeholnicím. Podrobněji se věnuji soustřeďovacím táborům pro řádové sestry, v nichž vládl přísný režim a řád a velice nuzné podmínky k důstojnému životu.. V přehledu ukazuji jednotlivé soustřeďovací tábory s továrnami a výrobnami, v nichž musely řádové sestry pracovat.
Ve výzkumné části bakalářské práce jsem na základě kvalitativního výzkumu metodou orální historie hledala odpovědi na otázku, jak vypadalo působení řádových sester v sociální a charitativní práci v období po roce 1948 a jaké impulsy pomáhaly řádovým sestrám zdolávat překážky nastavené totalitním režimem. Na základě životních příběhů čtyř řádových sester jsem sestavila jejich jednotlivé portréty, které mapují jejich životy s ohledem na témata z teoretické části bakalářské práce, a vše se snažím dokládat vhodnými citacemi.
V diskusní části bakalářské práce se pokouším zmapovat společné a rozdílné zkušenosti jednotlivých řádových sester a zamýšlím se nad tím, jak se otázky velkých dějin promítly do jejich životních příběhů.
Závěr bakalářské práce předkládá zamyšlení nad motivací řádových sester pro jejich oddanou službu svým bližním, zamyšlení nad jejich postoji, názory a zkušenostmi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the destiny of female orders and congregations, whose traditional work in educational and medical institutions was forbidden by Action Ř in 1950. Communist regime tried to force nuns to take off their habits and work in civil occupations, by means of hard work in factories and on farms. Female orders, whose main role was to educate children and youth, and contemplative orders had to find new areas for their activities. Despite the difficult situation, nuns tried to carry out social and charitable work in such areas, where communist regime allowed them to do so. Many of such affected female orders and congregations found their fulfilment as care workers in health service, social and charitatible area, particularly by taking care of the sick, the old and mentally and physically disabled people.
The theoretical part focuses on a description of the relation between church and state after 1948, the status of nuns after the communist takeover in February 1948 and district church secretary's and region church secretary's tasks in relation to nuns. The thesis describes communist work camps for nuns in more detail, there were strict rules and routine and very poor conditions, far from dignified way of life. The summary shows individual communist work camps with factories and workshops, where nuns had to work.
The reseach part of the bachelor's thesis describes nuns' social and charitable work after 1948 and their motivation that helped them overcome difficulties, resulting from communist regime. I used the method of qualitative research and oral history method. I have made four profiles of nuns, on the basis of their life stories. These profiles monitor their lives with respect to the topics from the theoretical part of the bachelor's thesis and everything is supported with suitable quotations.
I try to monitor both common and different experience of individual nuns and consider how questions of great history reflected on their life stories.
The conclusion of the bachelor's thesis cosiders nuns' motivation for their devoted service to their neighbours, their attitudes, opinions and experience.
Klíčová slova
Akce Ř, charitativní a sociální činnost, soustřeďovací tábory, ženské řehole za komunismu
Klíčová slova v angličtině
Action Ř, charitable and social work, communist work camps, female orders in communism
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Po komunistickém převratu v r. 1948 se katolická církev spolu ostatními církvemi a náboženskými společnostmi stala objektem státních persekucí. K faktické likvidaci svobodného působení církví přispěl zákon č. 217/1949 Sb. o zřízení Státního úřadu pro věci církevní a zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví. V letech 1948 - 1950 převzal stát většinu církevních škol kromě škol pro děti a mládež se zdravotním postižením. Ženské řehole, jejichž hlavním posláním bylo vzdělávání a výchova dětí a mládeže a řády kontemplativní musely hledat nové oblasti své činnosti. Mnoho takto zasažených ženských kongregací a řádů našlo uplatnění ve zdravotnictví a sociálně charitativní oblasti, především při ošetřování nemocných a osob s postižením. V r. 1950 byly v tzv. Akci Ř zlikvidovány ženské kláštery, které měly své hlavní poslání mimo oblast zdravotnictví oblast péče o zdravotně postižené děti, mládež i dospělé (Tesař, 2003 in Vlček, 2003). Mnohé sestry se musely přeškolit na zdravotnice, ošetřovatelky a pečovatelky. Mezi řeholními sestrami ze všech řádů i kongregací bylo mnoho velice vzdělaných žen, například učitelky, lékařky, psycholožky, právničky, inženýrky (Vaško, 1990).
Cíl práce a výzkumná otázka:
Cílem práce je zdokumentovat vzpomínky řádových sester na jejich působení v sociální a charitativní oblasti v období komunistické totality.
Jak vypadalo působení sester v sociální a charitativní práci v období po r. 1948 a jaké impulsy jim pomáhaly zdolávat překážky nastavené totalitním režimem?
Metodika:
Bakalářská práce bude realizována strategií kvalitativního výzkumu - metodou orální historie založené na osobní výpovědi konkrétních lidí o konkrétních událostech a době. Orální historie se zaměřuje především na subjektivní prožívání a vnímání dějin z hlediska přímých pamětníků, zajímá se o jejich způsob interpretace historických událostí, o jejich reflexi každodennosti v dané historické době (Vaněk, 2003).
Výběrový soubor:
Výchozí výběrový soubor je tvořen 2 vybranými řádovými sestrami Řádu bosých karmelitek v Dačicích. Cílového výběrového souboru bude dosaženo metodou sněhové koule. Očekávaný ideální počet: 3 - 4 .
Předpokládaný přínos pro praxi:
Práce umožní nahlédnout na velké události z nového úhlu pohledu, pomůže tam, kde písemné prameny nejsou či nejsou příliš věrohodné, a rovněž umožní zmapovat taková témata jako poznání motivace řádových sester k činnosti, jejich postoje, názory, zkušenosti a jejich retrospektivní interpretaci.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Po komunistickém převratu v r. 1948 se katolická církev spolu ostatními církvemi a náboženskými společnostmi stala objektem státních persekucí. K faktické likvidaci svobodného působení církví přispěl zákon č. 217/1949 Sb. o zřízení Státního úřadu pro věci církevní a zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví. V letech 1948 - 1950 převzal stát většinu církevních škol kromě škol pro děti a mládež se zdravotním postižením. Ženské řehole, jejichž hlavním posláním bylo vzdělávání a výchova dětí a mládeže a řády kontemplativní musely hledat nové oblasti své činnosti. Mnoho takto zasažených ženských kongregací a řádů našlo uplatnění ve zdravotnictví a sociálně charitativní oblasti, především při ošetřování nemocných a osob s postižením. V r. 1950 byly v tzv. Akci Ř zlikvidovány ženské kláštery, které měly své hlavní poslání mimo oblast zdravotnictví oblast péče o zdravotně postižené děti, mládež i dospělé (Tesař, 2003 in Vlček, 2003). Mnohé sestry se musely přeškolit na zdravotnice, ošetřovatelky a pečovatelky. Mezi řeholními sestrami ze všech řádů i kongregací bylo mnoho velice vzdělaných žen, například učitelky, lékařky, psycholožky, právničky, inženýrky (Vaško, 1990).
Cíl práce a výzkumná otázka:
Cílem práce je zdokumentovat vzpomínky řádových sester na jejich působení v sociální a charitativní oblasti v období komunistické totality.
Jak vypadalo působení sester v sociální a charitativní práci v období po r. 1948 a jaké impulsy jim pomáhaly zdolávat překážky nastavené totalitním režimem?
Metodika:
Bakalářská práce bude realizována strategií kvalitativního výzkumu - metodou orální historie založené na osobní výpovědi konkrétních lidí o konkrétních událostech a době. Orální historie se zaměřuje především na subjektivní prožívání a vnímání dějin z hlediska přímých pamětníků, zajímá se o jejich způsob interpretace historických událostí, o jejich reflexi každodennosti v dané historické době (Vaněk, 2003).
Výběrový soubor:
Výchozí výběrový soubor je tvořen 2 vybranými řádovými sestrami Řádu bosých karmelitek v Dačicích. Cílového výběrového souboru bude dosaženo metodou sněhové koule. Očekávaný ideální počet: 3 - 4 .
Předpokládaný přínos pro praxi:
Práce umožní nahlédnout na velké události z nového úhlu pohledu, pomůže tam, kde písemné prameny nejsou či nejsou příliš věrohodné, a rovněž umožní zmapovat taková témata jako poznání motivace řádových sester k činnosti, jejich postoje, názory, zkušenosti a jejich retrospektivní interpretaci.
Seznam doporučené literatury
BALÍK, S., HANUŠ, J. Katolická církev v Československu 1945?1989. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-130-7.
HRUDNÍKOVÁ, M.. Řeholní život v českých zemích. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1997. ISBN 80-7192-222-6.
VANĚK, M. a kol. Orální historie. Metodické a technické postupy. Olomouc Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0718-3.
VANĚK, M., MÜCKE, P., PELIKÁNOVÁ, H. Naslouchat hlasům paměti: Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. ISBN
VAŠKO, V. Dům na skále 1. Církev zkoušená. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2004, ISBN 80-7192-891-7.
VAŠKO, V. Neumlčená. Kronika katolické církve v Československu po druhé světové válce II, Praha: Zvon, 1990. ISBN 80-7113-035-4.
VLČEK, V. (ed). Ženské řehole za komunismu 1948-1989. Sborník příspěvků z konference pořádané Konferencí vyšších představených ženských řeholí v ČR a Českou křesťanskou akademií. Olomouc: Matice cyrilometodějská. 2003. ISBN 80-7699-195-7.
Seznam doporučené literatury
BALÍK, S., HANUŠ, J. Katolická církev v Československu 1945?1989. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-130-7.
HRUDNÍKOVÁ, M.. Řeholní život v českých zemích. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1997. ISBN 80-7192-222-6.
VANĚK, M. a kol. Orální historie. Metodické a technické postupy. Olomouc Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0718-3.
VANĚK, M., MÜCKE, P., PELIKÁNOVÁ, H. Naslouchat hlasům paměti: Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. ISBN
VAŠKO, V. Dům na skále 1. Církev zkoušená. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2004, ISBN 80-7192-891-7.
VAŠKO, V. Neumlčená. Kronika katolické církve v Československu po druhé světové válce II, Praha: Zvon, 1990. ISBN 80-7113-035-4.
VLČEK, V. (ed). Ženské řehole za komunismu 1948-1989. Sborník příspěvků z konference pořádané Konferencí vyšších představených ženských řeholí v ČR a Českou křesťanskou akademií. Olomouc: Matice cyrilometodějská. 2003. ISBN 80-7699-195-7.