Předkládaná kvalifikační práce se zabývá popularizací památky regionálního charakteru a jejím možným využitím ve vzdělávacím systému formou pracovních listů pro primární sféru školství. Konkrétně se jedná o zříceninu hradu Pořešína v Jižních Čechách, která byla v posledních letech nákladně konzervována. Obsahem teoretické části je nejen stručná historie výše zmíněné kulturní památky, ale také problematika pracovního listu jako formy didaktické pomůcky. V části praktické je popsán návrh a realizační postup pracovních listů k hradu Pořešínu včetně částečného ověření jejich funkčnosti v praxi a reflexe realizovaných lekcí. Součástí práce je finální produkt listů inspirovaný pracovními sešity zpřístupněnými Centrem pro prezentaci kulturního dědictví.
Anotace v angličtině
Presented thesis deals with the popularization of monuments of regional character and its potential use in the educational system in the form of worksheets for primary education sector. Specifically the castle ruins Pořešín in South Bohemia which in recent years was expensively conserved. The theoretical part covers a brief history of the aforementioned cultural monument, but also the issue of the worksheet as a form of teaching aid. The practical part describes the design and implementation proces of worksheets of Castle Pořešín including the partial verification of their functionality in practice and evaluation of completed lessons. The work finished product sheets inspired workbooks made available by the Centre for the presentation of cultural heritage.
Klíčová slova
Zřícenina hradu, hrad Pořešín, architektonické dědictví, architektura ve vzdělávání, pracovní sešit, muzejní pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Ruined Castle, Pořešín Castle, Architectonic Inheritance, Architecture in Education, Workbook, Museum Education.
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná kvalifikační práce se zabývá popularizací památky regionálního charakteru a jejím možným využitím ve vzdělávacím systému formou pracovních listů pro primární sféru školství. Konkrétně se jedná o zříceninu hradu Pořešína v Jižních Čechách, která byla v posledních letech nákladně konzervována. Obsahem teoretické části je nejen stručná historie výše zmíněné kulturní památky, ale také problematika pracovního listu jako formy didaktické pomůcky. V části praktické je popsán návrh a realizační postup pracovních listů k hradu Pořešínu včetně částečného ověření jejich funkčnosti v praxi a reflexe realizovaných lekcí. Součástí práce je finální produkt listů inspirovaný pracovními sešity zpřístupněnými Centrem pro prezentaci kulturního dědictví.
Anotace v angličtině
Presented thesis deals with the popularization of monuments of regional character and its potential use in the educational system in the form of worksheets for primary education sector. Specifically the castle ruins Pořešín in South Bohemia which in recent years was expensively conserved. The theoretical part covers a brief history of the aforementioned cultural monument, but also the issue of the worksheet as a form of teaching aid. The practical part describes the design and implementation proces of worksheets of Castle Pořešín including the partial verification of their functionality in practice and evaluation of completed lessons. The work finished product sheets inspired workbooks made available by the Centre for the presentation of cultural heritage.
Klíčová slova
Zřícenina hradu, hrad Pořešín, architektonické dědictví, architektura ve vzdělávání, pracovní sešit, muzejní pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
Ruined Castle, Pořešín Castle, Architectonic Inheritance, Architecture in Education, Workbook, Museum Education.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1) Didaktické pomůcky v intermediální formě výuky
2) Problematika pracovních listů - formy
3) Hrad Pořešín: historické a současné konotace - výtvarná interpretace objektu jako inspiračního zdroje pro výuku výtvarné výchovy
Praktická část:
1) Záměr, cíle a metody realizace pracovních listů
2) Samotná realizace pracovních listů k objektu hradu Pořešína
3) Částečná aplikace výsledných pracovních listů v pedagogické praxi
Poznámka: Všechny součásti bakalářské práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé výstupy praktické budou adekvátně akcentovány i v teoretické průvodní zprávě. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1) Didaktické pomůcky v intermediální formě výuky
2) Problematika pracovních listů - formy
3) Hrad Pořešín: historické a současné konotace - výtvarná interpretace objektu jako inspiračního zdroje pro výuku výtvarné výchovy
Praktická část:
1) Záměr, cíle a metody realizace pracovních listů
2) Samotná realizace pracovních listů k objektu hradu Pořešína
3) Částečná aplikace výsledných pracovních listů v pedagogické praxi
Poznámka: Všechny součásti bakalářské práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé výstupy praktické budou adekvátně akcentovány i v teoretické průvodní zprávě. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Dennis. Art in education: identity and practice [online]. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2002. Landscapes; v. 1 [cit. 2014-04-06].Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10067371.
BANAŠ, Ján. Didaktika výtvarnej výchovy. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989. 350 s. ISBN 80-08-00013-9.
DURDÍK, Tomáš. České hrady. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984. 397 s. Oko ; sv. 61. ISBN (Váz.).
DURDÍK, Tomáš. Hrady na Malši. Praha : Společnost přátel starožitností v nakl. Unicornis, 2008. 175 s. Vlastivědná knihovnička Společnosti přátel starožitností ; sv. 15. ISBN 978-80-86204-19-2.
DURDÍK, Tomáš. Zříceniny hradů, tvrzí a zámků: jižní Čechy. Vyd. 1. Praha: Pankrác, 2002. 181 s. ISBN 80-902873-5-2.
HEROUT, Jaroslav. Jak poznávat kulturní památky. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1986. 335 s. Jak (Mladá fronta) sv. 74.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
MENCLOVÁ, Dobroslava. České hrady. Díl první. 2. dopl. vyd. Praha: Odeon, 1976. 450 s.
MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-807-0284-032.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2003. 56 s. ISBN 80-7290-121-4.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. V Praze: Albatros,1984. 221 s.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Ilustrace. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1984. 71 s.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantčina úkolu.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Dennis. Art in education: identity and practice [online]. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2002. Landscapes; v. 1 [cit. 2014-04-06].Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10067371.
BANAŠ, Ján. Didaktika výtvarnej výchovy. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989. 350 s. ISBN 80-08-00013-9.
DURDÍK, Tomáš. České hrady. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984. 397 s. Oko ; sv. 61. ISBN (Váz.).
DURDÍK, Tomáš. Hrady na Malši. Praha : Společnost přátel starožitností v nakl. Unicornis, 2008. 175 s. Vlastivědná knihovnička Společnosti přátel starožitností ; sv. 15. ISBN 978-80-86204-19-2.
DURDÍK, Tomáš. Zříceniny hradů, tvrzí a zámků: jižní Čechy. Vyd. 1. Praha: Pankrác, 2002. 181 s. ISBN 80-902873-5-2.
HEROUT, Jaroslav. Jak poznávat kulturní památky. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1986. 335 s. Jak (Mladá fronta) sv. 74.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
MENCLOVÁ, Dobroslava. České hrady. Díl první. 2. dopl. vyd. Praha: Odeon, 1976. 450 s.
MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-807-0284-032.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2003. 56 s. ISBN 80-7290-121-4.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. V Praze: Albatros,1984. 221 s.
STEHLÍKOVÁ, Blanka. Ilustrace. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1984. 71 s.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantčina úkolu.