Informace o kvalifikační práci Možnosti zkvalitnění praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před prvním kontaktem s nemocnými na první odborné praxi
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Možnosti zkvalitnění praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před prvním kontaktem s nemocnými na první odborné praxi
Hlavní téma v angličtině
Possibilities of improving practical teaching students of the first year General Nursing before first contact with the patient on the first practical training.
Název dle studenta
Možnosti zkvalitnění praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před prvním kontaktem s nemocnými na první odborné praxi
Diplomová práce je zaměřena na studenty prvního ročníku oboru Všeobecná sestra, kteří nemají zdravotnické středoškolské vzdělání. Tito studenti se během přípravy musejí seznámit se značným množstvím odborného učiva před svou první odbornou praxí. Prací bylo zjišťováno, jakým způsobem by tato náročná příprava mohla být zkvalitněna. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že by tito studenti přivítali volitelný předmět zaměřený na praktický nácvik ošetřovatelských dovedností. Tento předmět by mohl mít za následek snížení negativních pocitů z první oborné praxe.
Anotace v angličtině
The diploma work is focused on students of first year General Nurse who do not have medical high school education. These students during the preparation have to be familiar with significant amount of specialized curriculum before their first professional practice. The work investigated how this demanding preparation could be improved. The research showed that these students would welcome such optional course focused on practical training of nursing skills. This optional subject could result in a reduction of negative feelings from the first professional practice.
Klíčová slova
vzdělávání sester, praktická příprava studenta, odborná praxe studenta, mentoring v ošetřovatelství, didaktika ošetřovatelství, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Education for sister, students practical training, mentoring in nursing, nursing didactics, communication
Rozsah průvodní práce
79 s. ( 21 804)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na studenty prvního ročníku oboru Všeobecná sestra, kteří nemají zdravotnické středoškolské vzdělání. Tito studenti se během přípravy musejí seznámit se značným množstvím odborného učiva před svou první odbornou praxí. Prací bylo zjišťováno, jakým způsobem by tato náročná příprava mohla být zkvalitněna. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že by tito studenti přivítali volitelný předmět zaměřený na praktický nácvik ošetřovatelských dovedností. Tento předmět by mohl mít za následek snížení negativních pocitů z první oborné praxe.
Anotace v angličtině
The diploma work is focused on students of first year General Nurse who do not have medical high school education. These students during the preparation have to be familiar with significant amount of specialized curriculum before their first professional practice. The work investigated how this demanding preparation could be improved. The research showed that these students would welcome such optional course focused on practical training of nursing skills. This optional subject could result in a reduction of negative feelings from the first professional practice.
Klíčová slova
vzdělávání sester, praktická příprava studenta, odborná praxe studenta, mentoring v ošetřovatelství, didaktika ošetřovatelství, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Education for sister, students practical training, mentoring in nursing, nursing didactics, communication
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Teoreticko praktická výuka v zimním semestru prvního ročníku oboru Všeobecná sestra je značně obsáhlá a dotovaná přesně stanoveným počtem vyučovacích hodin. Důsledkem této skutečnosti jsou negativní emoce studentů, které souvisejí s jejich první odbornou praxí na lůžkovém oddělení. K eliminaci těchto negativních pocitů by mohla vést maximální motivace studentů k využití veškerých dostupných možností přípravy a procvičování jednotlivých výkonů v odborných učebnách ve volném čase studenta. Pozitivní dopad by mohlo mít rovněž hlubší zaměření komunikace, na specifika komunikace s dlouhodobě nemocnými pacienty a seniory.
Vdení studenta v průběhu celé teoreticko- praktické přípravy má nemalý vliv na jeho odborný růst a pozitivně jej motivuje k dalšímu studiu a sebevzdělávání.
Cíle práce:
1, Zjistit možnosti rozšířené praktické přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra v souvislosti s první odbornou praxí
2, Zjistit možnosti realizace rozšířené praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před první odbornou praxí v zimním semestru
3, Zjistit vliv rozšířené odborné přípravy studentů na jejich pocity před a po absolvování první odborné praxe v zimním semestru 1. ročníku oboru Všeobecná sestra
Výzkumné otázky:
1, Jaké jsou možnosti rozšířené přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra v souvislosti s první odbornou praxí?
2, Jaká je možnost realizace rozšířené praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před první odbornou praxí v zimním semestru?
3, Jaký je vliv rozšířené odborné přípravy studentů na jejich pocity před a po absolvování první odborné praxe v zimním semestru 1. ročníku oboru Všeobecná sestra?
Metodika:
Výzkumné šetření bude kvalitativní a bude probíhat ve dvou fázích. V první fázi bude využito techniky hloubkového rozhovoru v období před odbornou praxí v zimním semestru prvního ročníku oboru Všeobecná sestra. V druhé fázi bude ke sběru dat využito opět hloubkového rozhovoru se studenty po absolvování odborné praxe.
Cílový soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit studenti prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Využití práce v praxi:
Zpracované výsledky budou nabídnuty katedře ošetřovatelství a porodní asistence a na jejich základě bude možné provést případné úpravy, které se budou týkat přípravy a vedení studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na první odborné praxi v nemocničním prostředí.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Teoreticko praktická výuka v zimním semestru prvního ročníku oboru Všeobecná sestra je značně obsáhlá a dotovaná přesně stanoveným počtem vyučovacích hodin. Důsledkem této skutečnosti jsou negativní emoce studentů, které souvisejí s jejich první odbornou praxí na lůžkovém oddělení. K eliminaci těchto negativních pocitů by mohla vést maximální motivace studentů k využití veškerých dostupných možností přípravy a procvičování jednotlivých výkonů v odborných učebnách ve volném čase studenta. Pozitivní dopad by mohlo mít rovněž hlubší zaměření komunikace, na specifika komunikace s dlouhodobě nemocnými pacienty a seniory.
Vdení studenta v průběhu celé teoreticko- praktické přípravy má nemalý vliv na jeho odborný růst a pozitivně jej motivuje k dalšímu studiu a sebevzdělávání.
Cíle práce:
1, Zjistit možnosti rozšířené praktické přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra v souvislosti s první odbornou praxí
2, Zjistit možnosti realizace rozšířené praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před první odbornou praxí v zimním semestru
3, Zjistit vliv rozšířené odborné přípravy studentů na jejich pocity před a po absolvování první odborné praxe v zimním semestru 1. ročníku oboru Všeobecná sestra
Výzkumné otázky:
1, Jaké jsou možnosti rozšířené přípravy studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra v souvislosti s první odbornou praxí?
2, Jaká je možnost realizace rozšířené praktické přípravy studentů 1. ročníku oboru Všeobecná sestra před první odbornou praxí v zimním semestru?
3, Jaký je vliv rozšířené odborné přípravy studentů na jejich pocity před a po absolvování první odborné praxe v zimním semestru 1. ročníku oboru Všeobecná sestra?
Metodika:
Výzkumné šetření bude kvalitativní a bude probíhat ve dvou fázích. V první fázi bude využito techniky hloubkového rozhovoru v období před odbornou praxí v zimním semestru prvního ročníku oboru Všeobecná sestra. V druhé fázi bude ke sběru dat využito opět hloubkového rozhovoru se studenty po absolvování odborné praxe.
Cílový soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit studenti prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Využití práce v praxi:
Zpracované výsledky budou nabídnuty katedře ošetřovatelství a porodní asistence a na jejich základě bude možné provést případné úpravy, které se budou týkat přípravy a vedení studentů prvního ročníku oboru Všeobecná sestra na první odborné praxi v nemocničním prostředí.
Seznam doporučené literatury
1, JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. 225 s. ISBN 80-7013-365-1
2, PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1.vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3558-0
3, PODLAHOVÁ, L. A KOL. Didaktika pro vysokoškolské učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4217-5
4, ROHLÍKOVÁ, L. VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 228 s. ISBN 978-80-247-4152-9
5, VENGLÁŘOVÁ, M. MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8
6, ZACHAROVÁ, E. HERMANOVÁ, M. ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2007. 229 s. ISBN 978-80-247-2068-5
7, Zákon číslo 39/2005 Sb., minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
8, Zákon číslo 105/2011 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání a k výkonu činností související s poskytováním zdravotnické péče.
Seznam doporučené literatury
1, JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. 225 s. ISBN 80-7013-365-1
2, PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1.vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3558-0
3, PODLAHOVÁ, L. A KOL. Didaktika pro vysokoškolské učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4217-5
4, ROHLÍKOVÁ, L. VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 228 s. ISBN 978-80-247-4152-9
5, VENGLÁŘOVÁ, M. MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8
6, ZACHAROVÁ, E. HERMANOVÁ, M. ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2007. 229 s. ISBN 978-80-247-2068-5
7, Zákon číslo 39/2005 Sb., minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
8, Zákon číslo 105/2011 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání a k výkonu činností související s poskytováním zdravotnické péče.