Bakalářská práce se zabývá problematikou prevence sociálně patologických jevů na základních školách v okrese Třebíč. Prevence sociálně patologických jevů se v posledních letech velmi dobře vyvíjí, zejména prevence ve školách a školských zařízeních. Prevenci si školy nejčastěji provádí samy v rámci přednášek nebo v hodinách zabývajících se výchovou ke zdraví. Dále vzniká stále více subjektů, které preventivní programy poskytují. Škole postačí si daný program pouze vybrat a objednat. Právě spolupráce základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů byla předmětem zkoumání práce.
Cílem bylo zmapovat míru a kvalitu spolupráce základních škol s odborníky při prevenci sociálně patologických jevů i to, zda je v této problematice rozdíl mezi menšími a většími základními školami. Odborníky byli myšleni policisté, hasiči, zdravotníci a další poskytovatelé preventivních programů. Pro výzkum byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl proveden pomocí hloubkových narativních rozhovorů. Účastníci výzkumu byli vybíráni pomocí záměrného (účelového) výběru. Výzkumným souborem bylo pět metodiků prevence větších i menších základních škol na území třebíčského okresu. Velikost škol byla dána počtem žáků, kteří danou školu navštěvují. Výzkum byl zaměřen na výzkumnou otázku: Spolupracují základní školy při prevenci sociálně patologických jevů s odborníky z jiných oborů?
Z výsledků vyplynulo, že všechny dotazované základní školy při prevenci spolu-pracují s odborníky. Mezi nejčastější poskytovatele patří Městská policie Třebíč, Městská policie Moravské Budějovice, Záchranná služba a nestátní neziskové organizace, jako např. Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. a další. Z velké části si však škola provádí prevenci sama, nejčastěji v rodinné a občasné výchově. V rámci nespecifické primární prevence školy nabízí spoustu volnočasových a zájmových aktivit.
Při spolupráci s odborníky školy nechávají poskytovatele, aby preventivní program proběhl v jejich režii. Odborníkům poskytují informace o kolektivu, do kterého vstoupí, počtu žáků, popř. o problémech, které se ve třídě vyskytují. Výzkum ukázal i nejčetnější rizikové jevy, které se na tázaných školách objevují. Jsou to šikana, záškoláctví, užívání návykových látek a kyberšikana. Dále z výzkumu vyplynulo, že téměř ve všech školách není problém s financování preventivních programů.
Na konci rozhovoru byla každému školnímu metodikovi prevence položena otázka: Jak subjektivně vnímají prevenci na škole, na které působí? Dle odpovědí jsou čtyři metodikové s prevencí na škole spokojeni, ale pouze jeden by vůbec nic neměnil.
V rámci výzkumu byly navštíveny dvě větší a tři menší základní školy a v této oblasti nebyl zaznamenán žádný rozdíl.
I přesto, že se prevence v posledních letech velmi dobře rozvíjí, bylo by vhodné se tímto tématem i nadále zabývat. Z toho důvodu by bylo dobré, kdyby se tato bakalářská práce stala podkladem pro další výzkumy. Dále může práce přinést informace o spolupráci základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with the prevention of socio-pathological phenomena at primary schools in the district of Třebíč. The prevention of socio-pathological phenomena has developed significantly in recent years, especially prevention at schools and school facilities. Prevention is most often done by schools themselves in lectures or classes dealing with health education. Furthermore, there are more and more bodies providing preventive programmes. Schools just need to select a programme and order it. The thesis focuses on the cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena.
The aim of the thesis was to explore the degree and quality of cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena, and whether there is any difference between smaller and larger primary schools concerning this issue. Experts refer to police officers, firefighters, paramedics and other providers of preventive programmes. A qualitative research method was used for the research. Data collection was carried out using in-depth narrative interviews. Research participants were selected by an intentional (purposeful) selection. The research sample consisted of five prevention methodologists of larger and smaller primary schools in the district of Třebíč. The size of schools was determined by the number of pupils who attend the school. The research focused on the following research question: Do primary schools cooperate in the prevention of socio-pathological phenomena with experts from other disciplines?
The results showed that all surveyed primary schools cooperate with experts in the prevention. The most common providers include Třebíč Municipal Police, Moravské Budějovice Municipal Police, Emergency services and non-state non-profit organizations, such as Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. and others. However, for the most part schools carry out prevention themselves, mostly as part of family and civic education. Schools offer plenty of leisure time activities within the non-specific primary prevention.
When cooperating with experts, schools let providers handle preventive programmes themselves. They provide experts with information about individual groups they enter, number of pupils, or problems that occur in a class. The research also suggested the most frequent risk phenomena that appear at the interviewed schools. These are bullying, truancy, substance abuse and cyberbullying. In addition, the research showed that there is no problem with the funding of preventive programmes at almost any school.
At the end of the interview, each school methodologist was asked: How subjectively do they perceive prevention at the school where they work? According to the responses, four methodologists are satisfied with the prevention at the school, but only one would not change anything.
Within the research two large and three smaller primary schools were visited and no difference was noticed in this area.
Even though prevention has developed significantly in recent years, it is advisable to focus on this issue in the future too. Therefore, it would be beneficial if this Bachelor's thesis became a basis for further research. The thesis can bring further information about the cooperation of primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena.
socio-pathological phenomena, prevention, prevention of socio-pathological phenomena at schools, cooperation, experts
Rozsah průvodní práce
68 s. (99 331 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou prevence sociálně patologických jevů na základních školách v okrese Třebíč. Prevence sociálně patologických jevů se v posledních letech velmi dobře vyvíjí, zejména prevence ve školách a školských zařízeních. Prevenci si školy nejčastěji provádí samy v rámci přednášek nebo v hodinách zabývajících se výchovou ke zdraví. Dále vzniká stále více subjektů, které preventivní programy poskytují. Škole postačí si daný program pouze vybrat a objednat. Právě spolupráce základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů byla předmětem zkoumání práce.
Cílem bylo zmapovat míru a kvalitu spolupráce základních škol s odborníky při prevenci sociálně patologických jevů i to, zda je v této problematice rozdíl mezi menšími a většími základními školami. Odborníky byli myšleni policisté, hasiči, zdravotníci a další poskytovatelé preventivních programů. Pro výzkum byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat byl proveden pomocí hloubkových narativních rozhovorů. Účastníci výzkumu byli vybíráni pomocí záměrného (účelového) výběru. Výzkumným souborem bylo pět metodiků prevence větších i menších základních škol na území třebíčského okresu. Velikost škol byla dána počtem žáků, kteří danou školu navštěvují. Výzkum byl zaměřen na výzkumnou otázku: Spolupracují základní školy při prevenci sociálně patologických jevů s odborníky z jiných oborů?
Z výsledků vyplynulo, že všechny dotazované základní školy při prevenci spolu-pracují s odborníky. Mezi nejčastější poskytovatele patří Městská policie Třebíč, Městská policie Moravské Budějovice, Záchranná služba a nestátní neziskové organizace, jako např. Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. a další. Z velké části si však škola provádí prevenci sama, nejčastěji v rodinné a občasné výchově. V rámci nespecifické primární prevence školy nabízí spoustu volnočasových a zájmových aktivit.
Při spolupráci s odborníky školy nechávají poskytovatele, aby preventivní program proběhl v jejich režii. Odborníkům poskytují informace o kolektivu, do kterého vstoupí, počtu žáků, popř. o problémech, které se ve třídě vyskytují. Výzkum ukázal i nejčetnější rizikové jevy, které se na tázaných školách objevují. Jsou to šikana, záškoláctví, užívání návykových látek a kyberšikana. Dále z výzkumu vyplynulo, že téměř ve všech školách není problém s financování preventivních programů.
Na konci rozhovoru byla každému školnímu metodikovi prevence položena otázka: Jak subjektivně vnímají prevenci na škole, na které působí? Dle odpovědí jsou čtyři metodikové s prevencí na škole spokojeni, ale pouze jeden by vůbec nic neměnil.
V rámci výzkumu byly navštíveny dvě větší a tři menší základní školy a v této oblasti nebyl zaznamenán žádný rozdíl.
I přesto, že se prevence v posledních letech velmi dobře rozvíjí, bylo by vhodné se tímto tématem i nadále zabývat. Z toho důvodu by bylo dobré, kdyby se tato bakalářská práce stala podkladem pro další výzkumy. Dále může práce přinést informace o spolupráci základních škol a odborníků při prevenci sociálně patologických jevů.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with the prevention of socio-pathological phenomena at primary schools in the district of Třebíč. The prevention of socio-pathological phenomena has developed significantly in recent years, especially prevention at schools and school facilities. Prevention is most often done by schools themselves in lectures or classes dealing with health education. Furthermore, there are more and more bodies providing preventive programmes. Schools just need to select a programme and order it. The thesis focuses on the cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena.
The aim of the thesis was to explore the degree and quality of cooperation between primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena, and whether there is any difference between smaller and larger primary schools concerning this issue. Experts refer to police officers, firefighters, paramedics and other providers of preventive programmes. A qualitative research method was used for the research. Data collection was carried out using in-depth narrative interviews. Research participants were selected by an intentional (purposeful) selection. The research sample consisted of five prevention methodologists of larger and smaller primary schools in the district of Třebíč. The size of schools was determined by the number of pupils who attend the school. The research focused on the following research question: Do primary schools cooperate in the prevention of socio-pathological phenomena with experts from other disciplines?
The results showed that all surveyed primary schools cooperate with experts in the prevention. The most common providers include Třebíč Municipal Police, Moravské Budějovice Municipal Police, Emergency services and non-state non-profit organizations, such as Klub Zámek, K-centrum, STŘED, o.s. and others. However, for the most part schools carry out prevention themselves, mostly as part of family and civic education. Schools offer plenty of leisure time activities within the non-specific primary prevention.
When cooperating with experts, schools let providers handle preventive programmes themselves. They provide experts with information about individual groups they enter, number of pupils, or problems that occur in a class. The research also suggested the most frequent risk phenomena that appear at the interviewed schools. These are bullying, truancy, substance abuse and cyberbullying. In addition, the research showed that there is no problem with the funding of preventive programmes at almost any school.
At the end of the interview, each school methodologist was asked: How subjectively do they perceive prevention at the school where they work? According to the responses, four methodologists are satisfied with the prevention at the school, but only one would not change anything.
Within the research two large and three smaller primary schools were visited and no difference was noticed in this area.
Even though prevention has developed significantly in recent years, it is advisable to focus on this issue in the future too. Therefore, it would be beneficial if this Bachelor's thesis became a basis for further research. The thesis can bring further information about the cooperation of primary schools and experts in the prevention of socio-pathological phenomena.
socio-pathological phenomena, prevention, prevention of socio-pathological phenomena at schools, cooperation, experts
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Školy si často provádí prevenci sociálně patologických jevů samy. Na prevenci se podílí pedagogičtí pracovníci a žáci. Tyto preventivní programy jsou založeny na přednáškách, rozhovorech, diskuzích, hrách a dalších. Na Třebíčsku je hned několik hlavních subjektů, které preventivní programy poskytují. Škola si program pouze objedná, popřípadě zajistí prostory. Některé z nich jsou dokonce bezplatné. Hlavními poskytovateli je městská policie Třebíč a Moravské Budějovice. Jejich programy jsou poskytovány bezplatně a lze je upravit dle konkrétních požadavků škol. Veliký význam v prevenci sociálně patologických jevů má o.s. STŘED. Tato organizace dokonce získala certifikát od MŠMT. Ceny programů se liší dle časové a organizační náročnosti a dle věku dětí. Dále jsou to Klub Zámek, DDM Hrádek, K-centrum NOE a další.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem práce je zmapovat míru a kvalitu spolupráce základních škol s odborníky při prevenci sociálně patologických jevů, a zda je v této problematice rozdíl mezi menšími a většími základními školami. Odborníky jsou myšleni policisté, hasiči, zdravotníci a další. Menší a větší školy budou odlišeny počtem dětí, které do dané školy docházejí.
Výzkumné otázky:
Spolupracují základní školy při prevenci sociálně patologických jevů s odborníky z jiných oborů (Policie ČR atd.)?
Metodika
Kvalitativní výzkum bude prováděn pomocí narativního zkoumání. Jako hlavní technika bude použitý hloubkový polostrukturovaný rozhovor
Výběrový soubor
Metodikové prevence větších i menších základních škol na území třebíčského okresu. Velikost škol bude dána počtem žáků, kteří danou školu navštěvují. Předpokládá se počet 5 - 8 metodiků prevence z různých škol.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky práce mohou sloužit jako podklad pro další kvantitativní zmapování této problematiky na území celé České republiky.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Školy si často provádí prevenci sociálně patologických jevů samy. Na prevenci se podílí pedagogičtí pracovníci a žáci. Tyto preventivní programy jsou založeny na přednáškách, rozhovorech, diskuzích, hrách a dalších. Na Třebíčsku je hned několik hlavních subjektů, které preventivní programy poskytují. Škola si program pouze objedná, popřípadě zajistí prostory. Některé z nich jsou dokonce bezplatné. Hlavními poskytovateli je městská policie Třebíč a Moravské Budějovice. Jejich programy jsou poskytovány bezplatně a lze je upravit dle konkrétních požadavků škol. Veliký význam v prevenci sociálně patologických jevů má o.s. STŘED. Tato organizace dokonce získala certifikát od MŠMT. Ceny programů se liší dle časové a organizační náročnosti a dle věku dětí. Dále jsou to Klub Zámek, DDM Hrádek, K-centrum NOE a další.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem práce je zmapovat míru a kvalitu spolupráce základních škol s odborníky při prevenci sociálně patologických jevů, a zda je v této problematice rozdíl mezi menšími a většími základními školami. Odborníky jsou myšleni policisté, hasiči, zdravotníci a další. Menší a větší školy budou odlišeny počtem dětí, které do dané školy docházejí.
Výzkumné otázky:
Spolupracují základní školy při prevenci sociálně patologických jevů s odborníky z jiných oborů (Policie ČR atd.)?
Metodika
Kvalitativní výzkum bude prováděn pomocí narativního zkoumání. Jako hlavní technika bude použitý hloubkový polostrukturovaný rozhovor
Výběrový soubor
Metodikové prevence větších i menších základních škol na území třebíčského okresu. Velikost škol bude dána počtem žáků, kteří danou školu navštěvují. Předpokládá se počet 5 - 8 metodiků prevence z různých škol.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky práce mohou sloužit jako podklad pro další kvantitativní zmapování této problematiky na území celé České republiky.
Seznam doporučené literatury
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. s. 315-330. ISBN 807367002.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 240 s. ISBN 80-7178-771-X.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. (EDS.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga., 2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7
NAVRÁTIL, S. |MATTIOLI, J. Problémové chování dětí a mládeže. vyd.1. Praha 7: Grada, 2011. 128 s. ISBN 978-80-247-3672-3.
Seznam doporučené literatury
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. s. 315-330. ISBN 807367002.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 240 s. ISBN 80-7178-771-X.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. (EDS.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga., 2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7
NAVRÁTIL, S. |MATTIOLI, J. Problémové chování dětí a mládeže. vyd.1. Praha 7: Grada, 2011. 128 s. ISBN 978-80-247-3672-3.