Motivace je síla, která modifikuje a ovlivňuje lidské chování v pracovním procesu. Být motivovaná ke své práci je pro sestru velice důležité - jedním z významných motivátorů je vzdělávání a možnost jeho uplatnění v ošetřovatelské profesi.
Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit základní motivační a demotivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně/nemocnici a zmapovat, zda znalosti z kvalifikačního vzdělání a praxe mají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN. K cílům byly stanoveny čtyři hypotézy. H1: Základním motivačním faktorem pro výběr povolání v PL/PN je smysluplnost práce. H2: Hlavním demotivačním faktorem je obava z možného ohrožení ze strany pacienta. H3: Znalosti z kvalifikačního vzdělání nemají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN. H4: Studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry PL/PN motivujícím prvkem.
Výzkumné šetření bylo provedeno metodou kvantitativního výzkumu s využitím dotazníku. Výzkumný vzorek tvořilo 100 sester pracujících v psychiatrickém ošetřovatelství, které získaly kvalifikační vzdělání na VOŠ v oboru Diplomovaná všeobecná sestra nebo na VŠ v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství.
Na základě výsledků šetření bylo zjištěno, že základním motivačním faktorem pro výběr povolání v PL/PN u většiny oslovených respondentek není smysluplnost práce, ale zájem o psychiatrické ošetřovatelství. Za hlavní demotivační faktor je respondentkami převážně považována psychická náročnost práce, nikoliv obava z možného ohrožení ze strany pacienta. Dále bylo zjištěno, že znalosti z kvalifikačního vzdělání nemají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN a studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry v PL/PN motivujícím prvkem.
Výstupem výzkumného šetření je doporučení pro možný obsah kvalifikačního studia z hlediska motivace a efektivní přípravy psychiatrických sester pro praxi.
Anotace v angličtině
Motivation is a force which modifies and influences human behaviour in working process. It´s very important for nurses to be motivated at work education and the chance of its use in nursing profession represents one of the significant motivators.
The aim of this work was to elaborate the basic motivational and demotivational factors for nurses used when deciding for the job in a psychiatric hospital and explore if qualifying education knowledge and study practice affect the decision for the job in a psychiatric hospital. Regarding these targets, the following hypotheses were set: H1: Meaningfulness of the work represents the main motivational factor for the profession choice in a psychiatric hospital. H2: Fear of the potential threat from the patient is the main demotivational factor. H3: Knowledge from the qualifying education doesn´t affect the job choice in a psychiatric hospital. H4: Practice during the studies has motivational impact on the following choice of work in a psychiatric hospital.
To obtain the necessary data, the quantitative research was used with a questionnaire as a research instrument. There were 100 nurses working in psychiatric nursing included in the study, who received qualifying education at the higher medical school as gualified general nurses or at the university in nursing bachelor studies.
Based on the results obtained, we examined that the interest in psychiatric nursing is thought to be the primary motivational component, but not the meaningfulness of the work. Psychical intensity of the work was classified as the main demotivational factor, not the fear of the potential threat from the patient. Regarding the education and practice it was noted, that the knowledge from the qualifying education doesn´t affect the job choice in a psychiatric hospital and practice during education has motivational impact on the following choice of work in a psychiatric hospital.
As an outcome of the research the recommendation was created, which can be used as a scheme for qualifying education in terms of motivation and effective preparations of nurses for their work.
motivation, psychiatric nursing, qualifying education, psychiatric care reform, mental health
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Motivace je síla, která modifikuje a ovlivňuje lidské chování v pracovním procesu. Být motivovaná ke své práci je pro sestru velice důležité - jedním z významných motivátorů je vzdělávání a možnost jeho uplatnění v ošetřovatelské profesi.
Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit základní motivační a demotivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně/nemocnici a zmapovat, zda znalosti z kvalifikačního vzdělání a praxe mají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN. K cílům byly stanoveny čtyři hypotézy. H1: Základním motivačním faktorem pro výběr povolání v PL/PN je smysluplnost práce. H2: Hlavním demotivačním faktorem je obava z možného ohrožení ze strany pacienta. H3: Znalosti z kvalifikačního vzdělání nemají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN. H4: Studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry PL/PN motivujícím prvkem.
Výzkumné šetření bylo provedeno metodou kvantitativního výzkumu s využitím dotazníku. Výzkumný vzorek tvořilo 100 sester pracujících v psychiatrickém ošetřovatelství, které získaly kvalifikační vzdělání na VOŠ v oboru Diplomovaná všeobecná sestra nebo na VŠ v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství.
Na základě výsledků šetření bylo zjištěno, že základním motivačním faktorem pro výběr povolání v PL/PN u většiny oslovených respondentek není smysluplnost práce, ale zájem o psychiatrické ošetřovatelství. Za hlavní demotivační faktor je respondentkami převážně považována psychická náročnost práce, nikoliv obava z možného ohrožení ze strany pacienta. Dále bylo zjištěno, že znalosti z kvalifikačního vzdělání nemají vliv na rozhodování o pracovním zařazení do PL/PN a studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry v PL/PN motivujícím prvkem.
Výstupem výzkumného šetření je doporučení pro možný obsah kvalifikačního studia z hlediska motivace a efektivní přípravy psychiatrických sester pro praxi.
Anotace v angličtině
Motivation is a force which modifies and influences human behaviour in working process. It´s very important for nurses to be motivated at work education and the chance of its use in nursing profession represents one of the significant motivators.
The aim of this work was to elaborate the basic motivational and demotivational factors for nurses used when deciding for the job in a psychiatric hospital and explore if qualifying education knowledge and study practice affect the decision for the job in a psychiatric hospital. Regarding these targets, the following hypotheses were set: H1: Meaningfulness of the work represents the main motivational factor for the profession choice in a psychiatric hospital. H2: Fear of the potential threat from the patient is the main demotivational factor. H3: Knowledge from the qualifying education doesn´t affect the job choice in a psychiatric hospital. H4: Practice during the studies has motivational impact on the following choice of work in a psychiatric hospital.
To obtain the necessary data, the quantitative research was used with a questionnaire as a research instrument. There were 100 nurses working in psychiatric nursing included in the study, who received qualifying education at the higher medical school as gualified general nurses or at the university in nursing bachelor studies.
Based on the results obtained, we examined that the interest in psychiatric nursing is thought to be the primary motivational component, but not the meaningfulness of the work. Psychical intensity of the work was classified as the main demotivational factor, not the fear of the potential threat from the patient. Regarding the education and practice it was noted, that the knowledge from the qualifying education doesn´t affect the job choice in a psychiatric hospital and practice during education has motivational impact on the following choice of work in a psychiatric hospital.
As an outcome of the research the recommendation was created, which can be used as a scheme for qualifying education in terms of motivation and effective preparations of nurses for their work.
motivation, psychiatric nursing, qualifying education, psychiatric care reform, mental health
Zásady pro vypracování
Současný stav: Systém psychiatrické péče v ČR prochází velkou modernizací a stejně tak role sestry - sestra pracující v psychiatrickém ošetřovatelství má více zodpovědnosti, kompetencí a jsou na ni kladeny vysoké pracovní nároky. Musí mít dostatek trpělivosti a empatie pro práci s psychicky nemocným člověkem, proto by měla mít o svůj obor opravdový zájem a motivaci k práci a také dostatečné vzdělání a znalosti o psychiatrické problematice.
Cíl 1: Předložit základní motivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně. Cíl 2: Předložit základní demotivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně. Cíl 3: Zjistit, zda mají sestry z kvalifikačního vzdělávání dostatečné znalosti o psychiatrickém ošetřovatelství. Cíl 4: Zjistit, zda studijní praxe na psychiatrickém oddělení je motivující či spíše demotivující pro následný výběr povolání sestry v psychiatrické léčebně.
Hypotéza 1: Základním motivačním faktorem pro výběr povolání v psychiatrické léčebně je smysluplnost práce. Hypotéza 2: Hlavním demotivačním faktorem je obava z možného ohrožení ze strany pacienta. Hypotéza 3: Kvalifikační vzdělání sestrám neposkytlo potřebné znalosti o psychiatrickém ošetřovatelství. Hypotéza 4: Studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry v psychiatrické léčebně motivujícím prvkem.
Metodika: Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření.
Využití práce v praxi: Tato bakalářská práce může pomoci k úpravě formy vzdělávání a praxe v psychiatrickém ošetřovatelství.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Systém psychiatrické péče v ČR prochází velkou modernizací a stejně tak role sestry - sestra pracující v psychiatrickém ošetřovatelství má více zodpovědnosti, kompetencí a jsou na ni kladeny vysoké pracovní nároky. Musí mít dostatek trpělivosti a empatie pro práci s psychicky nemocným člověkem, proto by měla mít o svůj obor opravdový zájem a motivaci k práci a také dostatečné vzdělání a znalosti o psychiatrické problematice.
Cíl 1: Předložit základní motivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně. Cíl 2: Předložit základní demotivační faktory sester při rozhodování o výběru povolání v psychiatrické léčebně. Cíl 3: Zjistit, zda mají sestry z kvalifikačního vzdělávání dostatečné znalosti o psychiatrickém ošetřovatelství. Cíl 4: Zjistit, zda studijní praxe na psychiatrickém oddělení je motivující či spíše demotivující pro následný výběr povolání sestry v psychiatrické léčebně.
Hypotéza 1: Základním motivačním faktorem pro výběr povolání v psychiatrické léčebně je smysluplnost práce. Hypotéza 2: Hlavním demotivačním faktorem je obava z možného ohrožení ze strany pacienta. Hypotéza 3: Kvalifikační vzdělání sestrám neposkytlo potřebné znalosti o psychiatrickém ošetřovatelství. Hypotéza 4: Studijní praxe na psychiatrickém oddělení je pro následný výběr povolání sestry v psychiatrické léčebně motivujícím prvkem.
Metodika: Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření.
Využití práce v praxi: Tato bakalářská práce může pomoci k úpravě formy vzdělávání a praxe v psychiatrickém ošetřovatelství.
Seznam doporučené literatury
ČAKRT, Michal. A KOL. Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7261-220-8.
FRITZ, Hannelore. Spokojeně v zaměstnání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 199 s. ISBN 80-736-7113-1.
MARKOVÁ, Eva, Martina VENGLÁŘOVÁ a Mira BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
PRAŠKO, Ján. A KOL. Psychiatrie. Praha: Informatorium, 2003. ISBN 80-7333-004-4.
Seznam doporučené literatury
ČAKRT, Michal. A KOL. Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7261-220-8.
FRITZ, Hannelore. Spokojeně v zaměstnání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 199 s. ISBN 80-736-7113-1.
MARKOVÁ, Eva, Martina VENGLÁŘOVÁ a Mira BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
PRAŠKO, Ján. A KOL. Psychiatrie. Praha: Informatorium, 2003. ISBN 80-7333-004-4.