Bakalářská práce se zabývá postojem žáků základních škol ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První je zaměřena obecně na multikulturalismus a multikulturní výchovu v České republice. Zde je popsáno ukotvení multikulturní výchovy do rámcových vzdělávacích programů základních škol. Druhá je zaměřena na postoje, stereotypy a předsudky, jejich vznik a možnosti ovlivňování. Třetí část je věnována vybraným národnostním a etnickým skupinám, žijícím v České republice(Ukrajincům, Vietnamcům, Rusům, Slovákům a Romům). Zde je popsána jejich historie na území České republiky a odlišnosti jejich zvyků. Praktická část je zaměřena na zjištění postojů žáků základních škol ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin. Podstatou bylo zjistit, zda žáci přistupují ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin s předsudky, a zda je národnost pro ně důležitá při vytváření přátelských pout.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an attitude of elementary school students towards their schoolmates of different nationalities and ethnic groups. It consists of theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three main chapters. The first chapter focuses on multiculturalism in general and multiculturalistic education in Czech Republic. It describes an integration of multiculturalistic education in general education plans of Czech Republic and in those of elementary schools. The second chapter focuses on attitudes, stereotypes and prejudices in general, their origin and ways of manipulation. The third chapter is dedicated to the most common ethnic groups living in Czech Republic, that is Ukrainians, Vietnamese, Russians, Slovaks and Romani. It describes their history in Czech Republic and differences of their customs. The practical part focuses on the research of elementary school students attitudes towards their schoolmates of different ethnic groups. The purpose of the research was to find out whether students hold any prejudices towards their schoolmates of different nationalities and ethnic groups and whether the same nationality is important for them during a creation of friendship bonds.
Bakalářská práce se zabývá postojem žáků základních škol ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První je zaměřena obecně na multikulturalismus a multikulturní výchovu v České republice. Zde je popsáno ukotvení multikulturní výchovy do rámcových vzdělávacích programů základních škol. Druhá je zaměřena na postoje, stereotypy a předsudky, jejich vznik a možnosti ovlivňování. Třetí část je věnována vybraným národnostním a etnickým skupinám, žijícím v České republice(Ukrajincům, Vietnamcům, Rusům, Slovákům a Romům). Zde je popsána jejich historie na území České republiky a odlišnosti jejich zvyků. Praktická část je zaměřena na zjištění postojů žáků základních škol ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin. Podstatou bylo zjistit, zda žáci přistupují ke spolužákům z jiných národnostních a etnických skupin s předsudky, a zda je národnost pro ně důležitá při vytváření přátelských pout.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an attitude of elementary school students towards their schoolmates of different nationalities and ethnic groups. It consists of theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three main chapters. The first chapter focuses on multiculturalism in general and multiculturalistic education in Czech Republic. It describes an integration of multiculturalistic education in general education plans of Czech Republic and in those of elementary schools. The second chapter focuses on attitudes, stereotypes and prejudices in general, their origin and ways of manipulation. The third chapter is dedicated to the most common ethnic groups living in Czech Republic, that is Ukrainians, Vietnamese, Russians, Slovaks and Romani. It describes their history in Czech Republic and differences of their customs. The practical part focuses on the research of elementary school students attitudes towards their schoolmates of different ethnic groups. The purpose of the research was to find out whether students hold any prejudices towards their schoolmates of different nationalities and ethnic groups and whether the same nationality is important for them during a creation of friendship bonds.
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem práce bude zjistit, jaký mají žáci základních škol postoj k menšinám žijícím v České republice. V teoretické části budou na základě odborné literatury popsány charakteristiky jednotlivých menšin žijících v České republice. Empirická část práce bude zaměřena na postoje žáků základních škol ke spolužákům - zástupcům vybraných menšin. Výzkumné šetření bude provedeno dotazováním ve vybrané škole v Plzeňském kraji.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem práce bude zjistit, jaký mají žáci základních škol postoj k menšinám žijícím v České republice. V teoretické části budou na základě odborné literatury popsány charakteristiky jednotlivých menšin žijících v České republice. Empirická část práce bude zaměřena na postoje žáků základních škol ke spolužákům - zástupcům vybraných menšin. Výzkumné šetření bude provedeno dotazováním ve vybrané škole v Plzeňském kraji.
Seznam doporučené literatury
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-198-3.\\
Hewstone, H., Stroebe, W. (2001). Sociální psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-092-5.\\
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 80-7367-679-7.\\
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-262-0174-8.\\
Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-709-1.\\
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova. Praha: Triton. ISBN 80-7387-502-2.\\
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-3069-1.\\
Skutil, M. (kol.). (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-778-7.\\
Šišková, T. (Ed.). (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu - Multikulturní výchova v Praxi. Praha: Portál. 80-7367-182-2.\\
Vágnerová, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 80-2460-181-8.
Seznam doporučené literatury
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-198-3.\\
Hewstone, H., Stroebe, W. (2001). Sociální psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-092-5.\\
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 80-7367-679-7.\\
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-262-0174-8.\\
Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-709-1.\\
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova. Praha: Triton. ISBN 80-7387-502-2.\\
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-3069-1.\\
Skutil, M. (kol.). (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-778-7.\\
Šišková, T. (Ed.). (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu - Multikulturní výchova v Praxi. Praha: Portál. 80-7367-182-2.\\
Vágnerová, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 80-2460-181-8.