Bakalářská práce se věnuje klasickým lidovým pohádkám, pojednává o jejich vzniku, šíření a proměnách přístupu k nim, stanovuje jejich základní potenciál a přínos pro vývoj dítěte. Porovnává pojetí Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a obsahu klasických lidových pohádek se záměrem určit, do jaké míry mohou naplňovat současné požadavky výchovy a vzděláván a to konkrétně rámcové a dílčí cíle zmíněného vzdělávacího programu. Završením práce je vytvoření manuálu práce s pohádkou, který shrnuje poznatky získané z analýz.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis focuses on classical folk tales and deals with their origin, propagation and transformation of the approach towards them, determines their basic potential and benefit for child development. Compares common focus of the framework educational programme of preschool education: "Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání" and content of classic folk tales with the intention to identify to which extent they can fulfill the current demands of education and training, and specifically partial goals of the mentioned educational system. The Completion of the work is the creation of the manual work with fairytales, which summarizes the findings learned from the analysis.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje klasickým lidovým pohádkám, pojednává o jejich vzniku, šíření a proměnách přístupu k nim, stanovuje jejich základní potenciál a přínos pro vývoj dítěte. Porovnává pojetí Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a obsahu klasických lidových pohádek se záměrem určit, do jaké míry mohou naplňovat současné požadavky výchovy a vzděláván a to konkrétně rámcové a dílčí cíle zmíněného vzdělávacího programu. Završením práce je vytvoření manuálu práce s pohádkou, který shrnuje poznatky získané z analýz.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis focuses on classical folk tales and deals with their origin, propagation and transformation of the approach towards them, determines their basic potential and benefit for child development. Compares common focus of the framework educational programme of preschool education: "Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání" and content of classic folk tales with the intention to identify to which extent they can fulfill the current demands of education and training, and specifically partial goals of the mentioned educational system. The Completion of the work is the creation of the manual work with fairytales, which summarizes the findings learned from the analysis.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Kvalifikační práce bude zaměřena na ověřování využití potenciálu kouzelné lidové pohádky pedagogy mateřských škol pro komplexní rozvoj dítěte v předškolním věku.\\
V teoretické části bude na základě odborné literatury vymezena lidová pohádka a její odlišnosti od pohádky autorské, dále budou zmíněny různé teoretické přístupy k pohádce s důrazem na přístupy psychologické.\\
V praktické části bude zahrnuta sekundární analýza RVP PV, jež bude směřována k vytýčení konkrétních dílčích vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí na základě analýzy tematiky kouzelné pohádky v části teoretické. Dále budou zpracovány informace a data z dotazníkového šetření a z rozhovorů s pedagogy mateřských škol. Dotazníky a rozhovory se zaměří na zjišťování způsobu práce pedagogů MŠ s kouzelnou pohádkou v různých směrech a aspektech. Pro shrnutí získaných poznatků bude provedena komparace zjištěných informací resp. dat s výsledky sekundární analýzy.
Zásady pro vypracování
Kvalifikační práce bude zaměřena na ověřování využití potenciálu kouzelné lidové pohádky pedagogy mateřských škol pro komplexní rozvoj dítěte v předškolním věku.\\
V teoretické části bude na základě odborné literatury vymezena lidová pohádka a její odlišnosti od pohádky autorské, dále budou zmíněny různé teoretické přístupy k pohádce s důrazem na přístupy psychologické.\\
V praktické části bude zahrnuta sekundární analýza RVP PV, jež bude směřována k vytýčení konkrétních dílčích vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí na základě analýzy tematiky kouzelné pohádky v části teoretické. Dále budou zpracovány informace a data z dotazníkového šetření a z rozhovorů s pedagogy mateřských škol. Dotazníky a rozhovory se zaměří na zjišťování způsobu práce pedagogů MŠ s kouzelnou pohádkou v různých směrech a aspektech. Pro shrnutí získaných poznatků bude provedena komparace zjištěných informací resp. dat s výsledky sekundární analýzy.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-710-6290-1.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět poha?dek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-000-0060-1.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-040-2.\\
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.\\
POLÍVKA, Jiří. Pohádkoslovné studie. Praha: Společnost národopisného muzea českoslovanského, 1904.\\
PROPP, Vladimir. Jakovlevič, Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H, 2008. ISBN: 978-807-3190-859.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-870-0000-5.\\
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny. Praha: Albatros, 1989.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-710-6290-1.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět poha?dek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-000-0060-1.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-040-2.\\
MOCNÁ, Dagmar. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-718-5669-X.\\
POLÍVKA, Jiří. Pohádkoslovné studie. Praha: Společnost národopisného muzea českoslovanského, 1904.\\
PROPP, Vladimir. Jakovlevič, Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H, 2008. ISBN: 978-807-3190-859.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-870-0000-5.\\
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny. Praha: Albatros, 1989.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-313-0.