Cílem diplomové práce je komparace dopravní spotřeby ve třech vybraných evropských státech. Analýza a komparace intenzity dopravy ve venkovských a městských oblastech České republiky, Německa a Nizozemska. Diplomová práce je zaměřena na zhodnocení rozdílnosti dopravy na venkově a ve městě a posouzení vztahu dopravy a životního prostředí. Hypotézy se ověřují analýzou emisí oxidu uhličitého v osobní automobilové, veřejné a letecké dopravě (data z projektu GILDED).
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is comparison of the traffic consumption in three selected European countries. Analysis and comparison of traffic intensity in rural and urban areas of the Czech Republic, Germany and the Netherlands. The thesis is focused on the evaluation of the diversity of rural and urban traffic consumption and it asseses the relationships between transport and the environment. Hypotheses are verified by analysis of carbon dioxide emissions in the passenger car, public and air transport (data from the project GILDED).
Klíčová slova
Spotřeba, doprava, emise oxidu uhličitého, životní prostředí, venkov, město
Klíčová slova v angličtině
Consumption, transport, carbon dioxide emissions, environment, rural and urban areas
Rozsah průvodní práce
79 s. (14 312 slov).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je komparace dopravní spotřeby ve třech vybraných evropských státech. Analýza a komparace intenzity dopravy ve venkovských a městských oblastech České republiky, Německa a Nizozemska. Diplomová práce je zaměřena na zhodnocení rozdílnosti dopravy na venkově a ve městě a posouzení vztahu dopravy a životního prostředí. Hypotézy se ověřují analýzou emisí oxidu uhličitého v osobní automobilové, veřejné a letecké dopravě (data z projektu GILDED).
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is comparison of the traffic consumption in three selected European countries. Analysis and comparison of traffic intensity in rural and urban areas of the Czech Republic, Germany and the Netherlands. The thesis is focused on the evaluation of the diversity of rural and urban traffic consumption and it asseses the relationships between transport and the environment. Hypotheses are verified by analysis of carbon dioxide emissions in the passenger car, public and air transport (data from the project GILDED).
Klíčová slova
Spotřeba, doprava, emise oxidu uhličitého, životní prostředí, venkov, město
Klíčová slova v angličtině
Consumption, transport, carbon dioxide emissions, environment, rural and urban areas
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je komparace automobilové dopravy ve třech vybraných evropských státech. Analýza a komparace intenzity dopravy ve venkovských a městských oblastech České republiky, Německa a Maďarska. Diplomové práce je zaměřena na zhodnocení rozdílnosti dopravy na venkově a ve městě a posouzení vztahu dopravy a životního prostředí.
Metodika práce:
1. Studium odborné literatury vybrané problematiky. Úvod do problematiky:
Literární rešerše (Doprava, životní prostředí, dokumenty, obecné vysvětlení pojmů.)
2. Doprava a životní prostředí. Evropské dokumenty o společné dopravní politice. Venkov a město. Negativní externality.
3. Analýza intenzity dopravy. Analýza a komparace osobní automobilové dopravy ve třech zvolených státech ve venkovských a městských oblastech. Analýza vztahu dopravy a životního prostředí se zaměřením na negativní externality.
4. Metody: Využití dotazníkového šetření o energetické spotřebě domácností projektu GILDED. Grafické a statistické metody vyhodnocení.
5. Vyhodnocení a závěry. Výsledky a zhodnocení údajů a informací.
5.1 Zhodnocení dopravní spotřeby ve venkovských a městských oblastech.
5.2 Potvrzení (vyvrácení) základní hypotézy.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Zaměření, cíle, studie, hypotézy, 4. Analýza osobní automobilové dopravy ve venkovských a městských oblastech, 5. Vyhodnocení studie, 6. Závěr, 7. Přehled použité literatury a zdrojů, Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je komparace automobilové dopravy ve třech vybraných evropských státech. Analýza a komparace intenzity dopravy ve venkovských a městských oblastech České republiky, Německa a Maďarska. Diplomové práce je zaměřena na zhodnocení rozdílnosti dopravy na venkově a ve městě a posouzení vztahu dopravy a životního prostředí.
Metodika práce:
1. Studium odborné literatury vybrané problematiky. Úvod do problematiky:
Literární rešerše (Doprava, životní prostředí, dokumenty, obecné vysvětlení pojmů.)
2. Doprava a životní prostředí. Evropské dokumenty o společné dopravní politice. Venkov a město. Negativní externality.
3. Analýza intenzity dopravy. Analýza a komparace osobní automobilové dopravy ve třech zvolených státech ve venkovských a městských oblastech. Analýza vztahu dopravy a životního prostředí se zaměřením na negativní externality.
4. Metody: Využití dotazníkového šetření o energetické spotřebě domácností projektu GILDED. Grafické a statistické metody vyhodnocení.
5. Vyhodnocení a závěry. Výsledky a zhodnocení údajů a informací.
5.1 Zhodnocení dopravní spotřeby ve venkovských a městských oblastech.
5.2 Potvrzení (vyvrácení) základní hypotézy.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Zaměření, cíle, studie, hypotézy, 4. Analýza osobní automobilové dopravy ve venkovských a městských oblastech, 5. Vyhodnocení studie, 6. Závěr, 7. Přehled použité literatury a zdrojů, Přílohy.
Seznam doporučené literatury
1. EUROPEAN COMMISSION (2011). White Paper Roadmap to a Single European Transport Area. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52011DC0144:EN:NOT
2. Peltrám, A (2003). Dopravní politika. Bělá pod Bezdězem: Nakladatelství Máchova kraje.
3. Pělucha, M. (Eds.). (2012). Venkov na prahu 21. století. Praha: Alfa nakladatelství.
4. Samuelson, P. A., & Norhouse, W. D. (1995). Ekonomie. Praha: Svoboda.
5. Spiezia, V. (2003). Measuring regional economies. In OECD, The Statistics Brief. Dostupné z: http://www.oecd.org/std/15918996.pdf
6. Stiglietz, J. E. (1997). Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada Publishing.
7. Zelený, L. (1995). Doprava (ekonomické souvislosti rozvoje). Praha: VŠE.
1. EUROPEAN COMMISSION (2011). White Paper Roadmap to a Single European Transport Area. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52011DC0144:EN:NOT
2. Peltrám, A (2003). Dopravní politika. Bělá pod Bezdězem: Nakladatelství Máchova kraje.
3. Pělucha, M. (Eds.). (2012). Venkov na prahu 21. století. Praha: Alfa nakladatelství.
4. Samuelson, P. A., & Norhouse, W. D. (1995). Ekonomie. Praha: Svoboda.
5. Spiezia, V. (2003). Measuring regional economies. In OECD, The Statistics Brief. Dostupné z: http://www.oecd.org/std/15918996.pdf
6. Stiglietz, J. E. (1997). Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada Publishing.
7. Zelený, L. (1995). Doprava (ekonomické souvislosti rozvoje). Praha: VŠE.