Bakalářská práce "Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ" v teoretické části zpracovává témata úvodu oboru arteterapie a jeho historie, dále se zabývá i arteterapeutickým přístupem k dětem a ontogenezí dětského výtvarného projevu, mapuje vývoj přístupu českého vzdělávacího systému k dětem se speciálními potřebami a uvádí příklady alternativních přístupů, mezi které by se jako podpůrný prostředek dala řadit i arteterapie. V praktické části práce předkládá dvě kazuistiky využití arteterapie ve vzdělávání dětí z 1. stupně ZŠ. Tvorba s dětmi je představena chronologicky a jsou rozebírány jednotlivé její znaky a diskutován jejich možný význam s přihlédnutím k osobnosti dítěte. Závěr přináší shrnutí a poznatky z praxe využitelné pro pedagogy a další profese, zaměřené na kreativní přístup k dětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis " Art therapy as a support tool for elementary school pupils with special educational needs" in the theoretical part elaborates on the themes of introduction to art therapy and its history and discusses an art therapeutic approach to children and ontogeny of children's art form, later on it traces the development of the approaches in the Czech educational system to children with special needs and provides examples of alternative approaches, among which art therapy would be seen as a support tool. The practical part presents cases of the use of art therapy in education of two elementary school children. Children's creation is presented chronologically and its characteristic components are discussed, taking into account the child's personality. The conclusion summarizes the practical knowledge applicable by educators and people focused on creative approach children.
Klíčová slova
Arteterapie, ontogeneze dětské výtvarné tvorby, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, specifické poruchy učení, poruchy chování, děti s poruchami autistického spektra, vzdělávací systém ČR, alternativní přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, kazuistika, 1. stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, ontogeny of children's art, children with special educational needs, specific learning disabilities, behavioral problems, autistic spectrum disorder in children, educational system of the Czech Republic, alternative approaches to children with special educational needs, case report, elementary school.
Rozsah průvodní práce
61 s. (121 932 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ" v teoretické části zpracovává témata úvodu oboru arteterapie a jeho historie, dále se zabývá i arteterapeutickým přístupem k dětem a ontogenezí dětského výtvarného projevu, mapuje vývoj přístupu českého vzdělávacího systému k dětem se speciálními potřebami a uvádí příklady alternativních přístupů, mezi které by se jako podpůrný prostředek dala řadit i arteterapie. V praktické části práce předkládá dvě kazuistiky využití arteterapie ve vzdělávání dětí z 1. stupně ZŠ. Tvorba s dětmi je představena chronologicky a jsou rozebírány jednotlivé její znaky a diskutován jejich možný význam s přihlédnutím k osobnosti dítěte. Závěr přináší shrnutí a poznatky z praxe využitelné pro pedagogy a další profese, zaměřené na kreativní přístup k dětem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis " Art therapy as a support tool for elementary school pupils with special educational needs" in the theoretical part elaborates on the themes of introduction to art therapy and its history and discusses an art therapeutic approach to children and ontogeny of children's art form, later on it traces the development of the approaches in the Czech educational system to children with special needs and provides examples of alternative approaches, among which art therapy would be seen as a support tool. The practical part presents cases of the use of art therapy in education of two elementary school children. Children's creation is presented chronologically and its characteristic components are discussed, taking into account the child's personality. The conclusion summarizes the practical knowledge applicable by educators and people focused on creative approach children.
Klíčová slova
Arteterapie, ontogeneze dětské výtvarné tvorby, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, specifické poruchy učení, poruchy chování, děti s poruchami autistického spektra, vzdělávací systém ČR, alternativní přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, kazuistika, 1. stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, ontogeny of children's art, children with special educational needs, specific learning disabilities, behavioral problems, autistic spectrum disorder in children, educational system of the Czech Republic, alternative approaches to children with special educational needs, case report, elementary school.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat ontogenezí výtvarného projevu dětí na 1. stupni ZŠ a specifiky výtvarné tvorby dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zvláštním zřetelem k poruchám chování. Součástí bude také přehled přístupů k těmto žákům ve vzdělávacím systému ČR dnes a v minulosti a přístupy k dětem s poruchami chování v arteterapii.\\
Praktická část bude obsahovat kazuistiky dětí věkové skupiny 6-10 let. Předmětem praktické části budou pak interpretace dětské tvorby, která bude zdokumentována v příloze práce plán a záměry arteterapeutického vedení a celkové shrnutí.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat ontogenezí výtvarného projevu dětí na 1. stupni ZŠ a specifiky výtvarné tvorby dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zvláštním zřetelem k poruchám chování. Součástí bude také přehled přístupů k těmto žákům ve vzdělávacím systému ČR dnes a v minulosti a přístupy k dětem s poruchami chování v arteterapii.\\
Praktická část bude obsahovat kazuistiky dětí věkové skupiny 6-10 let. Předmětem praktické části budou pak interpretace dětské tvorby, která bude zdokumentována v příloze práce plán a záměry arteterapeutického vedení a celkové shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Vítková, M.,Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, Paido, 2007, 247 s.\\
Campbellová, J., Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál,Praha 1998, 199 s.\\
Caseová, C., Dalleyová, T. , Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995, 175 s.\\
Davido, R., Dětská kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001, 205 s.\\
Lhotová, M. a kol, Arteterapie ve speciálním vzdělávání I a II. České Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013, 134 a 86 s.\\
Perout, E., Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005, 101 s.\\
Pipeková, J., Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno, Masarykova univerzita 2010, 409 s.\\
Šicková-Fabrici, S., Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 318 s.\\
Švancara, J. a kol., Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum, 1980, 400 s.\\
Vítková, M., Integrativní speciální pedagogika: Integrace školní a sociální. Brno, Paido, 2005, 463 s.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Vítková, M.,Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, Paido, 2007, 247 s.\\
Campbellová, J., Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál,Praha 1998, 199 s.\\
Caseová, C., Dalleyová, T. , Arteterapie s dětmi. Praha, Portál 1995, 175 s.\\
Davido, R., Dětská kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001, 205 s.\\
Lhotová, M. a kol, Arteterapie ve speciálním vzdělávání I a II. České Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013, 134 a 86 s.\\
Perout, E., Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005, 101 s.\\
Pipeková, J., Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno, Masarykova univerzita 2010, 409 s.\\
Šicková-Fabrici, S., Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 318 s.\\
Švancara, J. a kol., Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum, 1980, 400 s.\\
Vítková, M., Integrativní speciální pedagogika: Integrace školní a sociální. Brno, Paido, 2005, 463 s.