Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby školního vzdělávacího programu v pedagogické praxi. V teoretické části jsou uvedeny kurikulární dokumenty, ze kterých vycházejí předpisy pro tvorbu školních vzdělávacích programů, a popsány zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. V praktické části se práce zabývá zkušenostmi s tvorbou školních vzdělávacích programů. Formou dotazníkové metody a metody rozhovoru se snaží popsat problémy s tvorbou a zmapovat případné požadavky na metodickou pomoc pro příští práci.
Anotace v angličtině
This bachelor dissertation thesis deals with the matters concerning formation of scholastic educational scheme in pedagogical practice. In the theoretical part I enclose the curricural documents that are the base for regulations from which the schooling educational programmes are created. In this part there are also described the principles that form the schooling educational programmes for pre-school education.
The practical part of my dissertation work deals with the actual experiences with formation of scholastic educational syllabus / programmes. Via method of questionnaires and dialogue this thesis is trying to describe the problems that might arise within the above mentioned formation of the programmes. The main aim is also to chart possible requirements for methodical assistance in following studies.
Klíčová slova
Kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Třídní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Curriculum, General educational program for pre-school education, Schooling educational program for pre-school education, Class educational program.
Rozsah průvodní práce
52 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby školního vzdělávacího programu v pedagogické praxi. V teoretické části jsou uvedeny kurikulární dokumenty, ze kterých vycházejí předpisy pro tvorbu školních vzdělávacích programů, a popsány zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. V praktické části se práce zabývá zkušenostmi s tvorbou školních vzdělávacích programů. Formou dotazníkové metody a metody rozhovoru se snaží popsat problémy s tvorbou a zmapovat případné požadavky na metodickou pomoc pro příští práci.
Anotace v angličtině
This bachelor dissertation thesis deals with the matters concerning formation of scholastic educational scheme in pedagogical practice. In the theoretical part I enclose the curricural documents that are the base for regulations from which the schooling educational programmes are created. In this part there are also described the principles that form the schooling educational programmes for pre-school education.
The practical part of my dissertation work deals with the actual experiences with formation of scholastic educational syllabus / programmes. Via method of questionnaires and dialogue this thesis is trying to describe the problems that might arise within the above mentioned formation of the programmes. The main aim is also to chart possible requirements for methodical assistance in following studies.
Klíčová slova
Kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Třídní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Curriculum, General educational program for pre-school education, Schooling educational program for pre-school education, Class educational program.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapování zkušeností a problémů z praxe s tvorbou ŠVP PV a zjištění případné potřeby vytvoření manuálu pro tvorbu ŠVP PV.\\
V teoretické části se studentka zaměří na zmapování kurikulárních dokumentů, ze kterých vychází předpisy pro tvorbu školních vzdělávacích programů.\\
V praktické části provede šetření v mateřských školách s cílem zjistit, jak přistupují mateřské školy k tvorbě školních vzdělávacích programů a jakých pomocných materiálů využívají.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapování zkušeností a problémů z praxe s tvorbou ŠVP PV a zjištění případné potřeby vytvoření manuálu pro tvorbu ŠVP PV.\\
V teoretické části se studentka zaměří na zmapování kurikulárních dokumentů, ze kterých vychází předpisy pro tvorbu školních vzdělávacích programů.\\
V praktické části provede šetření v mateřských školách s cílem zjistit, jak přistupují mateřské školy k tvorbě školních vzdělávacích programů a jakých pomocných materiálů využívají.
Seznam doporučené literatury
Manuál k přípravě školního ( třídního ) vzdělávacího programu mateřské školy. Druhé vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 28 s. [ cit. 2014-02-11]. ISBN 80-87000-01-3.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzělávání. 1. vydání. [online]. PRAHA: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. cit. [2014-02-11].
ISBN 80-87000-00-5.\\
SVOBODOVÁ, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání: Učební text. Č. Budějovice: PF JU, 2007 - celý text\\
SVOBODOVÁ, E. Tvorba a inovace školního vzdělávacího programu, In Řízení mateřské školy. Praha: RAABE, 2008, 15. aktualizace, C 2.7, strany: 1 - 57.\\
SVOBODOVÁ, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole, Praha: Portál, 2010. s. 30 - 39. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
SYSLOVÁ, Z. Inovace školního vzdělávacího programu. Speciál pro MŠ, příloha časopisu Řízení školy 10/2010. ISSN 1214-8679.\\
SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [ CD ROM ] PRAHA: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130.\\
ŠMELOVÁ, E. et al. Jaké jsou problémy s tvorbou školního vzdělávacího programu v MŠ. Učitelské listy. 2004, roč. 11, č. 10. s.18 - 19. ISSN 1210-6313.\\
ŠMELOVÁ, E. Tvorba školního vzdělávacího programu a didaktické kompetence pedagoga MŠ. ACTA HUMANICA. 2004, č. 1, s. 101 - 108. ISSN 1336-5126.
Seznam doporučené literatury
Manuál k přípravě školního ( třídního ) vzdělávacího programu mateřské školy. Druhé vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 28 s. [ cit. 2014-02-11]. ISBN 80-87000-01-3.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzělávání. 1. vydání. [online]. PRAHA: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. cit. [2014-02-11].
ISBN 80-87000-00-5.\\
SVOBODOVÁ, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání: Učební text. Č. Budějovice: PF JU, 2007 - celý text\\
SVOBODOVÁ, E. Tvorba a inovace školního vzdělávacího programu, In Řízení mateřské školy. Praha: RAABE, 2008, 15. aktualizace, C 2.7, strany: 1 - 57.\\
SVOBODOVÁ, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole, Praha: Portál, 2010. s. 30 - 39. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
SYSLOVÁ, Z. Inovace školního vzdělávacího programu. Speciál pro MŠ, příloha časopisu Řízení školy 10/2010. ISSN 1214-8679.\\
SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [ CD ROM ] PRAHA: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130.\\
ŠMELOVÁ, E. et al. Jaké jsou problémy s tvorbou školního vzdělávacího programu v MŠ. Učitelské listy. 2004, roč. 11, č. 10. s.18 - 19. ISSN 1210-6313.\\
ŠMELOVÁ, E. Tvorba školního vzdělávacího programu a didaktické kompetence pedagoga MŠ. ACTA HUMANICA. 2004, č. 1, s. 101 - 108. ISSN 1336-5126.