Bakalářská práce na téma "Užití metod dramatické výchovy v mateřské škole" rozebírá, jaké metody dramatické výchovy jsou využívány v mateřských školách. Jejím cílem je zjistit, zda jsou tyto metody pro děti zajímavé a aktivizující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje pojem dramatické výchovy, popisuje vývoj dramatické výchovy ve světě a v České republice. Dále se zaměřuje na její cíle, úkoly, metody a techniky. Zmiňuje osobnost učitele, zásady působení na děti a přínos dramatické výchovy, především v oblasti aktivizace. Praktická část přináší výsledky kvalitativního šetření realizovaného metodou pozorování, které je doplněné o postojové škály. Výzkumný soubor tvoří děti předškolního věku, pozorování i postojové škály probíhaly v prostorách mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis on the theme "Use of methods of drama in education in kindergartens" analyses what methods of drama in education are used in kindergartens. Its aim is to determine whether these methods are interesting and stimulating for children. The thesis is divided into the theoretical part and the practical part. The theoretical part explains the concept of drama in education and describes the development of drama in education in the world and in the Czech Republic. It also focuses on its goals, objectives, methods, and techniques. It mentions the teacher's personality, principles of influencing children, and the benefit of drama in education, especially in the area of stimulating. The practical part presents the results of the qualitative survey conducted by observing, to which attitude scales are added. The set for the research consists of preschool-age children; observation and attitude scales took place in the premises of kindergartens.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, dramatická výchova, hra, metody a techniky, osobnost učitele
Klíčová slova v angličtině
preschool-age child, drama in education, play, methods and techniques, teacher's personality
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Užití metod dramatické výchovy v mateřské škole" rozebírá, jaké metody dramatické výchovy jsou využívány v mateřských školách. Jejím cílem je zjistit, zda jsou tyto metody pro děti zajímavé a aktivizující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje pojem dramatické výchovy, popisuje vývoj dramatické výchovy ve světě a v České republice. Dále se zaměřuje na její cíle, úkoly, metody a techniky. Zmiňuje osobnost učitele, zásady působení na děti a přínos dramatické výchovy, především v oblasti aktivizace. Praktická část přináší výsledky kvalitativního šetření realizovaného metodou pozorování, které je doplněné o postojové škály. Výzkumný soubor tvoří děti předškolního věku, pozorování i postojové škály probíhaly v prostorách mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis on the theme "Use of methods of drama in education in kindergartens" analyses what methods of drama in education are used in kindergartens. Its aim is to determine whether these methods are interesting and stimulating for children. The thesis is divided into the theoretical part and the practical part. The theoretical part explains the concept of drama in education and describes the development of drama in education in the world and in the Czech Republic. It also focuses on its goals, objectives, methods, and techniques. It mentions the teacher's personality, principles of influencing children, and the benefit of drama in education, especially in the area of stimulating. The practical part presents the results of the qualitative survey conducted by observing, to which attitude scales are added. The set for the research consists of preschool-age children; observation and attitude scales took place in the premises of kindergartens.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, dramatická výchova, hra, metody a techniky, osobnost učitele
Klíčová slova v angličtině
preschool-age child, drama in education, play, methods and techniques, teacher's personality
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat využití metod dramatické výchovy v mateřské škole a zjistit, jsou-li tyto metody pro děti zajímavé a aktivizující.\\
V teoretické části se studentka zaměří na historii dramatické výchovy ve světě a v České republice a poukáže na její přínos v oblasti aktivizace dítěte v procesu vzdělávání.\\
V praktické části provede pozorování u minimálně tří učitelek pracujících metodami dramatické výchovy, popíše užívané metody a upozorní na jejich přínos v oblasti aktivizace dítěte. Dále realizuje rozhovory s dětmi, ve kterých se pokusí odkrýt zájem dětí o pozorované aktivity.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat využití metod dramatické výchovy v mateřské škole a zjistit, jsou-li tyto metody pro děti zajímavé a aktivizující.\\
V teoretické části se studentka zaměří na historii dramatické výchovy ve světě a v České republice a poukáže na její přínos v oblasti aktivizace dítěte v procesu vzdělávání.\\
V praktické části provede pozorování u minimálně tří učitelek pracujících metodami dramatické výchovy, popíše užívané metody a upozorní na jejich přínos v oblasti aktivizace dítěte. Dále realizuje rozhovory s dětmi, ve kterých se pokusí odkrýt zájem dětí o pozorované aktivity.
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa et al. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0852-3\\
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy. Praha: STD, 2007. ISBN 978-80-901660-9-0\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9\\
MARUŠÁK, Radek et al. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367472-4\\
PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno: MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0\\
PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8\\
SVOBODOVÁ, Eva et al. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9\\
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa et al. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0852-3\\
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9\\
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy. Praha: STD, 2007. ISBN 978-80-901660-9-0\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9\\
MARUŠÁK, Radek et al. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367472-4\\
PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno: MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0\\
PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8\\
SVOBODOVÁ, Eva et al. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9\\
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1