Bakalářská práce se zabývá využíváním rituálů v alternativních mateřských školách.
Teoretická část je zaměřena na objasnění pojmu rituál a jeho prospěšnost pro dítě
předškolního věku. Dále je zde vymezen pojem alternativa a seznámení s programy
alternativních mateřských škol. Praktická část obsahuje záznamy z průběhu dne
v alternativních MŠ se zaměřením na rituály. Pro výzkum byla zvolena metoda přímého pozorování a rozhovory s učiteli z alternativních mateřských škol. Pro názornost je praktická část doplněna o texty rituálů posbíraných během výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines use of rituals at alternative nursery schools. The theoretical part explains the term ritual and usefulness of rituals for children of preschool age. Further, the term alternative is discussed and programmes of alternative nursery schools are introduced. The practical part presents records of the course of the day at alternative nursery schools with emphasis on rituals. The method used for the research is direct observation and interviewing with teachers of alternative nursery schools. The practical part is illustrated by texts of rituals collected during the research.
ritual, alternative, alternative nursery school, teacher
Rozsah průvodní práce
73 s. (119 407 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využíváním rituálů v alternativních mateřských školách.
Teoretická část je zaměřena na objasnění pojmu rituál a jeho prospěšnost pro dítě
předškolního věku. Dále je zde vymezen pojem alternativa a seznámení s programy
alternativních mateřských škol. Praktická část obsahuje záznamy z průběhu dne
v alternativních MŠ se zaměřením na rituály. Pro výzkum byla zvolena metoda přímého pozorování a rozhovory s učiteli z alternativních mateřských škol. Pro názornost je praktická část doplněna o texty rituálů posbíraných během výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines use of rituals at alternative nursery schools. The theoretical part explains the term ritual and usefulness of rituals for children of preschool age. Further, the term alternative is discussed and programmes of alternative nursery schools are introduced. The practical part presents records of the course of the day at alternative nursery schools with emphasis on rituals. The method used for the research is direct observation and interviewing with teachers of alternative nursery schools. The practical part is illustrated by texts of rituals collected during the research.
ritual, alternative, alternative nursery school, teacher
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je poukázat na význam rituálů v alternativních mateřských školách a poukázat na způsoby jejich využití.\\
V teoretické části studentka seznámí s dostupnými vzdělávacími alternativami v českém prostředí a ujasní pojem rituál v pedagogické praxi.\\
V části praktické se zaměří na mapování užití rituálů v prostředí alternativních mateřských škol, definuje jejich cíle a praktický dopad do života školy.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je poukázat na význam rituálů v alternativních mateřských školách a poukázat na způsoby jejich využití.\\
V teoretické části studentka seznámí s dostupnými vzdělávacími alternativami v českém prostředí a ujasní pojem rituál v pedagogické praxi.\\
V části praktické se zaměří na mapování užití rituálů v prostředí alternativních mateřských škol, definuje jejich cíle a praktický dopad do života školy.
Seznam doporučené literatury
ASOCIACE WALDORFSKÝCH MATEŘSKÝCH ŠKOL. Člověk a výchova. Písek: Asociace Waldorfských škol, 2007. roč. XI, jaro\\
GREMANOVÁ, Hana a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85753-09-6.\\
GRUNELIUSOVÁ, Eva. Výchova v raném dětském věku. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-3-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0.\\
KAUFMANNOVÁ, Gabriela. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-
3.\\
KOŤÁTKOVÁ, Simona. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.\\
KUNZE, Petra a Catharina SALAMANDER. Malé děti potřebují rituály. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3405-4.\\
LEBLOVÁ, Eliška. Enviromentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-145-2.\\
SMOLKOVÁ, Tereza. Dítě v úctě přijmout. Praha: Maitrea, 1994. ISBN 80-903761-2-6.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-146-1472-1.
Seznam doporučené literatury
ASOCIACE WALDORFSKÝCH MATEŘSKÝCH ŠKOL. Člověk a výchova. Písek: Asociace Waldorfských škol, 2007. roč. XI, jaro\\
GREMANOVÁ, Hana a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85753-09-6.\\
GRUNELIUSOVÁ, Eva. Výchova v raném dětském věku. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-3-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0.\\
KAUFMANNOVÁ, Gabriela. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-
3.\\
KOŤÁTKOVÁ, Simona. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.\\
KUNZE, Petra a Catharina SALAMANDER. Malé děti potřebují rituály. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3405-4.\\
LEBLOVÁ, Eliška. Enviromentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-145-2.\\
SMOLKOVÁ, Tereza. Dítě v úctě přijmout. Praha: Maitrea, 1994. ISBN 80-903761-2-6.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-146-1472-1.