Tato bakalářské práce ověřuje, zda je v mateřských školách užívána respektující komunikace. Popisuje cíle výchovy, potřeby dítěte a výchovné styly, které mohou těchto výchovných cílů dosáhnout. Je zde definována respektující komunikace, její přínos a rizika používání v prostředí mateřské školy. Způsob komunikace zjišťuji u absolventů různých vysokých škol.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor's thesis was to find whether nursery schools do employ respectful communication. The theoretical part describes educational aims, children's needs, and educational styles through which the aims are to be reached. Furthermore, it defines respectful communication, its benefits, and the risks of using it in the nursery-school environment. Methods of communication were investigated in graduates of different universities.
Klíčová slova
Komunikace, respekt, výchova
Klíčová slova v angličtině
Communication, respect, education
Rozsah průvodní práce
46 s. (67 652 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářské práce ověřuje, zda je v mateřských školách užívána respektující komunikace. Popisuje cíle výchovy, potřeby dítěte a výchovné styly, které mohou těchto výchovných cílů dosáhnout. Je zde definována respektující komunikace, její přínos a rizika používání v prostředí mateřské školy. Způsob komunikace zjišťuji u absolventů různých vysokých škol.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor's thesis was to find whether nursery schools do employ respectful communication. The theoretical part describes educational aims, children's needs, and educational styles through which the aims are to be reached. Furthermore, it defines respectful communication, its benefits, and the risks of using it in the nursery-school environment. Methods of communication were investigated in graduates of different universities.
Klíčová slova
Komunikace, respekt, výchova
Klíčová slova v angličtině
Communication, respect, education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je ověřit, zda je v mateřských školách užívána respektující komunikace a jestli je patrný rozdíl mezi komunikací absolventa oboru Učitelství pro MŠ na PF JČU, kde je respektující komunikace vyučována a absolventy jiných škol, na kterých vyučována není.\\
V teoretické části studentka definuje respektující komunikaci a poukáže na její přínos i rizika v prostředí mateřské školy. V praktické části provede záměrné pozorování minimálně u tří absolventek PF JČU a u tří učitelek bez zkušenosti s respektujícím komunikačním stylem.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je ověřit, zda je v mateřských školách užívána respektující komunikace a jestli je patrný rozdíl mezi komunikací absolventa oboru Učitelství pro MŠ na PF JČU, kde je respektující komunikace vyučována a absolventy jiných škol, na kterých vyučována není.\\
V teoretické části studentka definuje respektující komunikaci a poukáže na její přínos i rizika v prostředí mateřské školy. V praktické části provede záměrné pozorování minimálně u tří absolventek PF JČU a u tří učitelek bez zkušenosti s respektujícím komunikačním stylem.
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010, 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3.\\
CIPRO, Miroslav. Aspekty výchovy. Miroslav Cipro. 1. vyd. Praha : Cipro, 2000.\\
DEWEY, John. Demokracie a výchova. John Dewey ; Přel. Josef Hrůša. B.v. Praha : Laichter, 1932.\\
FERRUCCI, Piero. Děti nás učí : Výchova jako dobrodružství. Z ital.orig.přel. J.Špačková. Práh, 1999.\\
HERMAN, Marek, Najdi si svého Marťana. Hanex, 2008.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004.\\
CHAPMAN, Gary D a Ross CAMPBELL. Děti a pět jazyků lásky: naučte se hovořit jazykem lásky svých dětí. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2002, 164 s. ISBN 80-725-5072-1.\\
KASPER, Tomáš, KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky : období novověku a doba moderní : hlavní mezníky vývoje evropského školství : školství v evropské moderní společnosti : hlavní mezníky dějin výchovy : reformně pedagogické koncepce. Praha : Grada Publishing, 2008.\\
KELLER, Jan. Nedomyšlená společnost. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1992, 125 s. ISBN 80-901-1020-7.\\
KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964.\\
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.\\
KOUKOLÍK, František. Život s deprivanty. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-726-2088-6.\\
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Editor Lubomír Houdek. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901-7768-9.\\
LOCKE, John, O výchově : Výbor z díla. Praha : Státní pedagogické nakl., 1984.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha: Portál, 1995.\\
MERTIN, Václav. Výchovné maličkosti: průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011.\\
MERTIN, Gillernová Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1.. Praha: Portál, 2003.\\
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-854-9827-8.\\
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.\\
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci : v životě i v procesu psychoterapie. Jan Poněšický. 2. doplněné vyd. Praha : Triton, 2010.\\
PREKOPOVÁ, Jirina. Malý tyran. Jiřina Prekopová : co vlastně děti potřebují. [Z německého originálu přeložila Zdena Lomová]. 4. vyd. Praha : Portál, 2000. 156 s. : il. (Rádci pro rodiče a vychovatele).\\
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Jan-Uwe Rogge. Vyd.1. Praha : Portál, 2005.\\
ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře : psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Pavel Říčan. 1. vyd. Praha : Portál, 2013.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole. Portál 2010.\\
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí : definice-popis-následky. Eva Vaníčková. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004.\\
WYCKOFF, Jerry, Unell, Barbora C. Výchova bez křiku a pohlavků : ověřená řešení nejobvyklejších problémů chování předškoláků. Jerry Wyckoff, Barbora C. Unell ; Z anglického originálu ...přeložil Jiří Balek. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004.
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010, 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3.\\
CIPRO, Miroslav. Aspekty výchovy. Miroslav Cipro. 1. vyd. Praha : Cipro, 2000.\\
DEWEY, John. Demokracie a výchova. John Dewey ; Přel. Josef Hrůša. B.v. Praha : Laichter, 1932.\\
FERRUCCI, Piero. Děti nás učí : Výchova jako dobrodružství. Z ital.orig.přel. J.Špačková. Práh, 1999.\\
HERMAN, Marek, Najdi si svého Marťana. Hanex, 2008.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004.\\
CHAPMAN, Gary D a Ross CAMPBELL. Děti a pět jazyků lásky: naučte se hovořit jazykem lásky svých dětí. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2002, 164 s. ISBN 80-725-5072-1.\\
KASPER, Tomáš, KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky : období novověku a doba moderní : hlavní mezníky vývoje evropského školství : školství v evropské moderní společnosti : hlavní mezníky dějin výchovy : reformně pedagogické koncepce. Praha : Grada Publishing, 2008.\\
KELLER, Jan. Nedomyšlená společnost. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1992, 125 s. ISBN 80-901-1020-7.\\
KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964.\\
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.\\
KOUKOLÍK, František. Život s deprivanty. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-726-2088-6.\\
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Editor Lubomír Houdek. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901-7768-9.\\
LOCKE, John, O výchově : Výbor z díla. Praha : Státní pedagogické nakl., 1984.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha: Portál, 1995.\\
MERTIN, Václav. Výchovné maličkosti: průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011.\\
MERTIN, Gillernová Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1.. Praha: Portál, 2003.\\
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-854-9827-8.\\
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.\\
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci : v životě i v procesu psychoterapie. Jan Poněšický. 2. doplněné vyd. Praha : Triton, 2010.\\
PREKOPOVÁ, Jirina. Malý tyran. Jiřina Prekopová : co vlastně děti potřebují. [Z německého originálu přeložila Zdena Lomová]. 4. vyd. Praha : Portál, 2000. 156 s. : il. (Rádci pro rodiče a vychovatele).\\
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Jan-Uwe Rogge. Vyd.1. Praha : Portál, 2005.\\
ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře : psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Pavel Říčan. 1. vyd. Praha : Portál, 2013.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole. Portál 2010.\\
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí : definice-popis-následky. Eva Vaníčková. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004.\\
WYCKOFF, Jerry, Unell, Barbora C. Výchova bez křiku a pohlavků : ověřená řešení nejobvyklejších problémů chování předškoláků. Jerry Wyckoff, Barbora C. Unell ; Z anglického originálu ...přeložil Jiří Balek. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004.