Předkládaná bakalářská práce se zabývá tematikou spolupráce mateřské školy s rodinou, kdy se nejprve věnuje jednotlivým aktérům výchovy a vzdělávání dítěte, a to prvotně rodině a poté škole. Dále jsou uvedeny dokumenty pro předškolní vzdělávání, ve kterých je spolupráce zakotvena. Cíleně byly vybrány tři alternativní programy, které staví na kooperaci s rodinou. Jako základ pro efektivní spolupráci se jeví dobrá komunikace mezi rodiči a pedagogy, proto je poslední kapitola věnována právě komunikaci a s ní souvisejícím formám spolupráce. Výzkumná část je zaměřena na konkrétní mateřskou školu, kdy cílem je zjistit, v jaké míře spolupracuje škola s rodinou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an issue of cooperation between nursery schools and families. First, it focuses on the individual people involved in the education process of a child; mainly on the parents, but also on the nursery school. Furthermore, the thesis presents documents for pre-school education about the cooperation. Three alternative programs that are based on the cooperation with families were intentionally chosen for this thesis. A good communication between educators and parents seems to be the principal basis for such a cooperation, which is why this issue is elaborated on in the last chapter. The research section focuses on a particular nursery school; the goal of the research is to find out how much the nursery school cooperates with the families.
kindergarten, family, cooperation, communication, pre-school education, documents for pre-school education
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá tematikou spolupráce mateřské školy s rodinou, kdy se nejprve věnuje jednotlivým aktérům výchovy a vzdělávání dítěte, a to prvotně rodině a poté škole. Dále jsou uvedeny dokumenty pro předškolní vzdělávání, ve kterých je spolupráce zakotvena. Cíleně byly vybrány tři alternativní programy, které staví na kooperaci s rodinou. Jako základ pro efektivní spolupráci se jeví dobrá komunikace mezi rodiči a pedagogy, proto je poslední kapitola věnována právě komunikaci a s ní souvisejícím formám spolupráce. Výzkumná část je zaměřena na konkrétní mateřskou školu, kdy cílem je zjistit, v jaké míře spolupracuje škola s rodinou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an issue of cooperation between nursery schools and families. First, it focuses on the individual people involved in the education process of a child; mainly on the parents, but also on the nursery school. Furthermore, the thesis presents documents for pre-school education about the cooperation. Three alternative programs that are based on the cooperation with families were intentionally chosen for this thesis. A good communication between educators and parents seems to be the principal basis for such a cooperation, which is why this issue is elaborated on in the last chapter. The research section focuses on a particular nursery school; the goal of the research is to find out how much the nursery school cooperates with the families.
kindergarten, family, cooperation, communication, pre-school education, documents for pre-school education
Zásady pro vypracování
V posledních letech dochází ke značnému posunu a obratu ve vztazích mezi rodinou a školou. Snaha posilovat demokratické vztahy a kooperaci mezi hlavními aktéry výchovy a vzdělávání dětí souvisí zejména s významem přikládaným této spolupráci. Práce se bude zabývat možnostmi spolupráce rodičů a mateřské školy v rámci školních i mimoškolních aktivit. Jedná se o veškeré aktivity, které se v mateřské škole organizují a souvisí s ní. Cílem bude zjistit, v jaké míře a jakým způsobem se rodiče začleňují do těchto aktivit , případně i nalézt způsob, kterým by se zvýšila efektivní komunikace a spolupráce rodičů a mateřské školy. Teoretická část vymezí základní témata zkoumané problematiky: význam rodiny pro vývoj dítěte předškolního věku, úloha předškolního vzdělávání a jeho institucí, oblasti spolupráce rodiny a MŠ. Cílem praktické části práce bude zachytit zkušenosti rodičů a učitelů z různých typů MŠ s využívanými formami spolupráce, jako nejvhodnější metoda se jeví vícečetná případová studie.
Zásady pro vypracování
V posledních letech dochází ke značnému posunu a obratu ve vztazích mezi rodinou a školou. Snaha posilovat demokratické vztahy a kooperaci mezi hlavními aktéry výchovy a vzdělávání dětí souvisí zejména s významem přikládaným této spolupráci. Práce se bude zabývat možnostmi spolupráce rodičů a mateřské školy v rámci školních i mimoškolních aktivit. Jedná se o veškeré aktivity, které se v mateřské škole organizují a souvisí s ní. Cílem bude zjistit, v jaké míře a jakým způsobem se rodiče začleňují do těchto aktivit , případně i nalézt způsob, kterým by se zvýšila efektivní komunikace a spolupráce rodičů a mateřské školy. Teoretická část vymezí základní témata zkoumané problematiky: význam rodiny pro vývoj dítěte předškolního věku, úloha předškolního vzdělávání a jeho institucí, oblasti spolupráce rodiny a MŠ. Cílem praktické části práce bude zachytit zkušenosti rodičů a učitelů z různých typů MŠ s využívanými formami spolupráce, jako nejvhodnější metoda se jeví vícečetná případová studie.
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ a kol. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-807-3151-850\\
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.\\
SEDLÁČKOVÁ, H., Z.SYSLOVÁ a L.ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.\\
RABUŠICOVÁ, M. Rodiče a škola. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-542-2.\\
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Nakladatelství Karolinum 2005. ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ a kol. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-807-3151-850\\
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.\\
SEDLÁČKOVÁ, H., Z.SYSLOVÁ a L.ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.\\
RABUŠICOVÁ, M. Rodiče a škola. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-542-2.\\
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Nakladatelství Karolinum 2005. ISBN 80-246-0956-8