Překládaná bakalářská práce se věnuje tématu klima učitelského sboru. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část se věnuje teoretickým východiskům dané problematiky jsou zde vysvětleny základní pojmy, dále jsou popsány některé faktory ovlivňující klima a také výzkumné nástroje, kterými lze sociální klima zkoumat. V neposlední řadě jsou zmíněny některé výzkumy sociálního klimatu učitelských sborů.
V druhé (výzkumné) části práce je popsána metodika výzkumného šetření. Jako výzkumný nástroj byl zvolen standardizovaný dotazník OCDQ RS. Následně jsou popsány a interpretovány výsledky výzkumného šetření, které provedla autorka v jedné konkrétní střední škole. Výsledky jsou následně diskutovány a komparovány a již proběhlými výzkumy v této oblasti.
Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že klima učitelského sboru zkoumané střední školy je poměrně otevřené a ve své práci jsou vysoce angažovaní. Významné rozdíly ve vnímání klimatu se neobjevily u žádné z porovnávaných podskupin.
Bakalářská práce bude poskytnuta vedení střední školy, kde bylo výzkumné šetření provedeno a také může sloužit jako zdroj informací pro další výzkumná šetření v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor paper is focused on the topic of the teaching staff climate. The paper is divided into two main parts. The first part deals with theoretical solutions of set issues basic concepts, description of chosen factors that influence the climate, and research tools that can be used for studying the societal climate.
The second (research) part describes the methodology of the research. Standardized questionnaire OCDQ-RS was selected as the research tool. The results, taken at a high school by the author, are depicted and interpreted afterwards, and discussed and compared with the already existing results in this field.
The results show that the societal climate of the researched high school is quite open and the teachers are highly involved. There were no significant differences in compared subgroups.
The bachelor paper is going to be provided to the management of high school where the research took place, and it can be useful as the source of information for future research studies in this area.
Klíčová slova
Sociální klima, střední škola, učitel, učitelský sbor, ředitel, dotazník OCDQ-RS
Klíčová slova v angličtině
Societal climate, high school, teacher, teaching staff, headmaster, questionnaire OCDQ-RS
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Překládaná bakalářská práce se věnuje tématu klima učitelského sboru. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část se věnuje teoretickým východiskům dané problematiky jsou zde vysvětleny základní pojmy, dále jsou popsány některé faktory ovlivňující klima a také výzkumné nástroje, kterými lze sociální klima zkoumat. V neposlední řadě jsou zmíněny některé výzkumy sociálního klimatu učitelských sborů.
V druhé (výzkumné) části práce je popsána metodika výzkumného šetření. Jako výzkumný nástroj byl zvolen standardizovaný dotazník OCDQ RS. Následně jsou popsány a interpretovány výsledky výzkumného šetření, které provedla autorka v jedné konkrétní střední škole. Výsledky jsou následně diskutovány a komparovány a již proběhlými výzkumy v této oblasti.
Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že klima učitelského sboru zkoumané střední školy je poměrně otevřené a ve své práci jsou vysoce angažovaní. Významné rozdíly ve vnímání klimatu se neobjevily u žádné z porovnávaných podskupin.
Bakalářská práce bude poskytnuta vedení střední školy, kde bylo výzkumné šetření provedeno a také může sloužit jako zdroj informací pro další výzkumná šetření v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor paper is focused on the topic of the teaching staff climate. The paper is divided into two main parts. The first part deals with theoretical solutions of set issues basic concepts, description of chosen factors that influence the climate, and research tools that can be used for studying the societal climate.
The second (research) part describes the methodology of the research. Standardized questionnaire OCDQ-RS was selected as the research tool. The results, taken at a high school by the author, are depicted and interpreted afterwards, and discussed and compared with the already existing results in this field.
The results show that the societal climate of the researched high school is quite open and the teachers are highly involved. There were no significant differences in compared subgroups.
The bachelor paper is going to be provided to the management of high school where the research took place, and it can be useful as the source of information for future research studies in this area.
Klíčová slova
Sociální klima, střední škola, učitel, učitelský sbor, ředitel, dotazník OCDQ-RS
Klíčová slova v angličtině
Societal climate, high school, teacher, teaching staff, headmaster, questionnaire OCDQ-RS
Zásady pro vypracování
Cíl práce\\
Zjistit sociální klima učitelského sboru střední školy.\\
Metodika\\
Při šetření bude využit standardizovaný dotazník OCDQ-RS\\
Šetření bude provedeno v jednom učitelském sboru vybrané střední školy\\
Postup\\
1. Provést rešerši dostupné literatury k danému tématu.\\
2. Využít standardizovaného nástroje pro měření sociálního klimatu učitelského sboru.\\
3. Realizovat šetření sociálního klimatu ve vybraném učitelského sboru.\\
4. Analyzovat zjištěná data.\\
5. Provést interpretaci výsledků a závěr.
Zásady pro vypracování
Cíl práce\\
Zjistit sociální klima učitelského sboru střední školy.\\
Metodika\\
Při šetření bude využit standardizovaný dotazník OCDQ-RS\\
Šetření bude provedeno v jednom učitelském sboru vybrané střední školy\\
Postup\\
1. Provést rešerši dostupné literatury k danému tématu.\\
2. Využít standardizovaného nástroje pro měření sociálního klimatu učitelského sboru.\\
3. Realizovat šetření sociálního klimatu ve vybraném učitelského sboru.\\
4. Analyzovat zjištěná data.\\
5. Provést interpretaci výsledků a závěr.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2002.\\
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc : Hanex 2008.\\
CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník z 11. konference ČPdS. Olomouc : Konvoj 2003.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy I. Brno 2003.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy II. Brno 2004.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy III. Brno 2005.\\
KAŠPÁRKOVÁ, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc : UP 2007.\\
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus 2001.\\
URBÁNEK, P. Problematika interpretace výsledků šetření klimatu učitelských sborů ZŠ. In: Klíma školy 21. storočia. Banská Bystrica: PedF UMB 2008, s. 179-182.\\
URBÁNEK, P. Změny v sociálním klimatu učitelských sborů. In: Kam směřuje současný pedagogický výzkum? CD-ROM, 2011.\\
URBÁNEK, P. , CHVÁL, M. (2012). Klima učitelského sboru: Dotazník pro učitele [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2002.\\
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc : Hanex 2008.\\
CHRÁSKA, M., TOMANOVÁ, D., HOLOUŠOVÁ D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník z 11. konference ČPdS. Olomouc : Konvoj 2003.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy I. Brno 2003.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy II. Brno 2004.\\
JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy III. Brno 2005.\\
KAŠPÁRKOVÁ, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc : UP 2007.\\
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus 2001.\\
URBÁNEK, P. Problematika interpretace výsledků šetření klimatu učitelských sborů ZŠ. In: Klíma školy 21. storočia. Banská Bystrica: PedF UMB 2008, s. 179-182.\\
URBÁNEK, P. Změny v sociálním klimatu učitelských sborů. In: Kam směřuje současný pedagogický výzkum? CD-ROM, 2011.\\
URBÁNEK, P. , CHVÁL, M. (2012). Klima učitelského sboru: Dotazník pro učitele [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.