Diplomová práce se zabývá vlivem prostředí na trávení volného času u osob s disabilitou pohybu. Teoretická část je zaměřena na informace o disabilitě pohybu, analyzuje a vysvětluje odborné termíny. Dále se zaměřuje na charakteristiku, jednotlivé funkce a faktory volného času. V praktické části se zaměřuji na kvalitativní výzkum, tedy rozhovorům o vzniku disability pohybu, její kompenzací, o soběstačnosti, překážkách, které musí jedinec překonat, o sociálním systému a o trávení volného času. Zjištěné informace byly vyhodnoceny a utříděny do tabulek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké bariéry se vyskytují u osob s disabilitou pohybu v Českých Budějovicích, poukázat na překážky, které znepříjemňují a omezují osobám s disabilitou pohybu jejich kvalitní život. V praktické části jsem stanovila tyto předpoklady: 1 Předpokládám, že osoby s disabilitou pohybu významně vnímají finanční bariéry v rámci trávení volného času. 2 Předpokládám, že osoby se získanou disabilitou pohybu, kteří aktivně využívali svůj volný čas, se snaží být nadále aktivní v jeho využití. Oba stanovené předpoklady byly výsledným zkoumáním a sumarizací dostupných informací vyhodnoceny a následně potvrzeny.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the influence of the environment on the passing of free time for physically disabled. The theoretical part concentrates on information about a physical disability, analyses and explains the terminology. Further, it focuses on the features, individual functions and factors of free time. In the practical part, I pay attention to qualitative study, mainly interviews regarding the origin of physical disability, its compensation, self-sufficiency, obstacles, which individuals have to overcome, social system and passing of free time. The findings were analysed and organised in tables. The main aim of the thesis was to ascertain the barriers that occur, point out the ones that aggravate and reduce the quality of life of individuals with physical disability in České Budějovice. In the practical part, I established these assumptions: 1. I have assumed that individuals with physical disability very intensively perceive the financial barrier in the framework of spending free time. 2. I have assumed that individuals with gained physical disability who were actively spending their free time, wish to continue. Both of the set assumptions, after detailed research and summarization of the available data were confirmed.
Klíčová slova
disabilita, disabilita pohybu, bariéry, prostředí, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Disability, Physical disability, Barrier, Environment, Free time
Rozsah průvodní práce
64 s. (89 132 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem prostředí na trávení volného času u osob s disabilitou pohybu. Teoretická část je zaměřena na informace o disabilitě pohybu, analyzuje a vysvětluje odborné termíny. Dále se zaměřuje na charakteristiku, jednotlivé funkce a faktory volného času. V praktické části se zaměřuji na kvalitativní výzkum, tedy rozhovorům o vzniku disability pohybu, její kompenzací, o soběstačnosti, překážkách, které musí jedinec překonat, o sociálním systému a o trávení volného času. Zjištěné informace byly vyhodnoceny a utříděny do tabulek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké bariéry se vyskytují u osob s disabilitou pohybu v Českých Budějovicích, poukázat na překážky, které znepříjemňují a omezují osobám s disabilitou pohybu jejich kvalitní život. V praktické části jsem stanovila tyto předpoklady: 1 Předpokládám, že osoby s disabilitou pohybu významně vnímají finanční bariéry v rámci trávení volného času. 2 Předpokládám, že osoby se získanou disabilitou pohybu, kteří aktivně využívali svůj volný čas, se snaží být nadále aktivní v jeho využití. Oba stanovené předpoklady byly výsledným zkoumáním a sumarizací dostupných informací vyhodnoceny a následně potvrzeny.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the influence of the environment on the passing of free time for physically disabled. The theoretical part concentrates on information about a physical disability, analyses and explains the terminology. Further, it focuses on the features, individual functions and factors of free time. In the practical part, I pay attention to qualitative study, mainly interviews regarding the origin of physical disability, its compensation, self-sufficiency, obstacles, which individuals have to overcome, social system and passing of free time. The findings were analysed and organised in tables. The main aim of the thesis was to ascertain the barriers that occur, point out the ones that aggravate and reduce the quality of life of individuals with physical disability in České Budějovice. In the practical part, I established these assumptions: 1. I have assumed that individuals with physical disability very intensively perceive the financial barrier in the framework of spending free time. 2. I have assumed that individuals with gained physical disability who were actively spending their free time, wish to continue. Both of the set assumptions, after detailed research and summarization of the available data were confirmed.
Klíčová slova
disabilita, disabilita pohybu, bariéry, prostředí, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Disability, Physical disability, Barrier, Environment, Free time
Zásady pro vypracování
1)Vyhledání literárních pramenů. Analýza a syntéza odborných publikačních materiálů (časopisy, monografie, ověřené internetové zdroje). Vytvoření transdisciplinárního kompilátu.\\
2)Uvedení tématu do souvislostí v výchovně vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví.\\
3) Cíl: jaké bariéry se vyskytují u osob s disabilitou v Českých Budějovicích.\\
4) Metodika: Kvalitativní analýza, polostandardizovaný rozhovor. Záměrný výběr pomocí předem stanovených kritérií.\\
5) Analýza výsledků rozhovorů, sumarizace výsledků.\\
6) Diskuze výsledků a návrh opatření.\\
7) Závěr a doporučení do praxe.\\
Zásady pro vypracování
1)Vyhledání literárních pramenů. Analýza a syntéza odborných publikačních materiálů (časopisy, monografie, ověřené internetové zdroje). Vytvoření transdisciplinárního kompilátu.\\
2)Uvedení tématu do souvislostí v výchovně vzdělávacím oborem Výchova ke zdraví.\\
3) Cíl: jaké bariéry se vyskytují u osob s disabilitou v Českých Budějovicích.\\
4) Metodika: Kvalitativní analýza, polostandardizovaný rozhovor. Záměrný výběr pomocí předem stanovených kritérií.\\
5) Analýza výsledků rozhovorů, sumarizace výsledků.\\
6) Diskuze výsledků a návrh opatření.\\
7) Závěr a doporučení do praxe.\\
Seznam doporučené literatury
BRUTHANSOVÁ, D, JEŘÁBKOVÁ, V. Koordinovaná rehabilitace. 1. Vyd. Praha: VÚPSV, 2012. ISBN 978-80-7416-102-5\\
BUŘVALOVÁ, D., REITMAYEROVÁ, E. Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-21-4\\
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. str. 176, 177, 407. ISBN 80-7357-040-2\\
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický
průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.\\
Seznam doporučené literatury
BRUTHANSOVÁ, D, JEŘÁBKOVÁ, V. Koordinovaná rehabilitace. 1. Vyd. Praha: VÚPSV, 2012. ISBN 978-80-7416-102-5\\
BUŘVALOVÁ, D., REITMAYEROVÁ, E. Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-21-4\\
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. str. 176, 177, 407. ISBN 80-7357-040-2\\
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický
průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.\\