Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak se dnešní studenti orientují v problematice finančních produktů. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
Teoretická část poskytuje průřez danou oblastí. Vymezuje definici finanční gramotnosti, zmiňuje organizace, které na tomto poli působí, srovnává výuku finanční gramotnosti u nás a ve světě, představuje bankovní produkty, které jsou v ČR dostupné a poukazuje na výsledky předchozích výzkumů.
Praktická část je zaměřena na výzkum, jehož cílem jsou výsledky, které ukazují stupeň finanční gramotnosti studentů, především jak se dokáží orientovat v bankovních produktech. Výzkum je realizován ve 4. ročnících různých typů středních škol (gymnázia, střední odborné školy).
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor paper was to find how students these days are knowledgeable in banking products problems. The paper is divided into a theoretical part and a practical part.
The theoretical part defines financial literacy, refers to the organisations working on this field, compares education of financial literacy in the Czech Republic and in the world, introduces the banking products available in our country, and indicates the results of previous studies.
The practical part is focused on a research held at secondary schools. The outcomes of the research show the level of financial literacy of students, mainly how good they are in understanding the banking products offered. The research included final year students of various types of secondary schools (grammar schools, special secondary schools).
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělání, bankovní produkty, výzkum finanční gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, banking products, research of financial literacy
Rozsah průvodní práce
64 s. (97 064 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak se dnešní studenti orientují v problematice finančních produktů. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
Teoretická část poskytuje průřez danou oblastí. Vymezuje definici finanční gramotnosti, zmiňuje organizace, které na tomto poli působí, srovnává výuku finanční gramotnosti u nás a ve světě, představuje bankovní produkty, které jsou v ČR dostupné a poukazuje na výsledky předchozích výzkumů.
Praktická část je zaměřena na výzkum, jehož cílem jsou výsledky, které ukazují stupeň finanční gramotnosti studentů, především jak se dokáží orientovat v bankovních produktech. Výzkum je realizován ve 4. ročnících různých typů středních škol (gymnázia, střední odborné školy).
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor paper was to find how students these days are knowledgeable in banking products problems. The paper is divided into a theoretical part and a practical part.
The theoretical part defines financial literacy, refers to the organisations working on this field, compares education of financial literacy in the Czech Republic and in the world, introduces the banking products available in our country, and indicates the results of previous studies.
The practical part is focused on a research held at secondary schools. The outcomes of the research show the level of financial literacy of students, mainly how good they are in understanding the banking products offered. The research included final year students of various types of secondary schools (grammar schools, special secondary schools).
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělání, bankovní produkty, výzkum finanční gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, banking products, research of financial literacy
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analyzovat stav finančních vědomostí u studentů po zavedení nové koncepce MŠMT ČR.
Postup:
1. Úvod.
2. Literární rešerše - průřez danou problematikou a vymezení základních pojmů, současné změny a trendy v České republice.
3. Metodika - vytvoření krátkých dotazníků, dotazníkové šetření, rozbor a analýza dat.
4. Praktická část - ze shromážděných dat vyhodnotit stav.
5. Závěr - návrh opatření, jak zlepšit situaci, která je obecně považována za špatnou.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Analyzovat stav finančních vědomostí u studentů po zavedení nové koncepce MŠMT ČR.
Postup:
1. Úvod.
2. Literární rešerše - průřez danou problematikou a vymezení základních pojmů, současné změny a trendy v České republice.
3. Metodika - vytvoření krátkých dotazníků, dotazníkové šetření, rozbor a analýza dat.
4. Praktická část - ze shromážděných dat vyhodnotit stav.
5. Závěr - návrh opatření, jak zlepšit situaci, která je obecně považována za špatnou.
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Chrástka, M. (2011). Metody pedagogického výzkumu. Praha: GRADA Publishing.
Kiyosaki, R. T. (2011). Unfair advantage. Scorodale: Plata Publishing LLC.
Mincher, B. (2007). The Secrets of Money. USA: Braun Media LLC.
Ryan, S. J. (2012). Personal Financial Literacy. Mason: South-Western Cengage Learning.
Vysoká škola ekonomická, Fakulta financí a účetnictví, ( 2011). Jak správně finančně vzdělávat dospělé: sborník prezentací z konference konané na VŠE v Praze 25. 11. 2011. Praha: Vysoká škola ekonomická.
MŠMT, (2007). Vzdělávání: systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [online]. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani /system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach?highlightWords=systém+budování+finanční
Seznam doporučené literatury
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Chrástka, M. (2011). Metody pedagogického výzkumu. Praha: GRADA Publishing.
Kiyosaki, R. T. (2011). Unfair advantage. Scorodale: Plata Publishing LLC.
Mincher, B. (2007). The Secrets of Money. USA: Braun Media LLC.
Ryan, S. J. (2012). Personal Financial Literacy. Mason: South-Western Cengage Learning.
Vysoká škola ekonomická, Fakulta financí a účetnictví, ( 2011). Jak správně finančně vzdělávat dospělé: sborník prezentací z konference konané na VŠE v Praze 25. 11. 2011. Praha: Vysoká škola ekonomická.
MŠMT, (2007). Vzdělávání: systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [online]. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani /system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach?highlightWords=systém+budování+finanční