Bakalářská práce nese název "Jak učitelé ZŠ vnímají děti se SPU". Její obsah
je členěn na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je posléze dělena do tří základních kapitol. První oddíl představuje problematiku specifických poruch učení (SPU), tedy definici, členění, etiologii a diagnostiku. V následující části je pojednáváno o žákovi s vývojovou poruchou učení. Tato kapitola se věnuje dítěti se SPU ve školním prostředí. Zahrnuje možnosti úpravy vzdělávání dítěte s vývojovou poruchou učení, jeho hodnocení a nápravu. Není zde opominut ani sociální a emocionální dopad těchto obtíží na dítě. Poslední a nejvýznamnější kapitola teoretické části je nazvána "Vnímání dětí se specifickými poruchami učení učiteli na 1. stupni ZŠ". Zde jsou rozepsané jednotlivé aspekty, které mohou ovlivňovat pedagogy a jejich percepci dětí se SPU. Druhou polovinou bakalářské práce je část praktická, tedy výzkumné šetření. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak vnímají učitelé 1. stupně ZŠ děti se specifickou poruchou učení. Konkrétněji je tento výzkum zaměřen na rozdíl percepce dětí s vývojovou poruchou učení mezi učiteli a studenty. Zabývá se i rozdíly ve vnímání role pedagoga pro tyto děti mezi muži a ženami. Celý výzkum byl vykonán kvalitativně.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is titled as How teachers in primary schools perceive children with SLD. It´s content is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three main chapters. The first section gives a general overview about Specific Learning Disorders (SLD), the definition, division, etiology and diagnostics. The next part contains summary about a pupil with a specific learning disorder. This chapter is about a child with SLD in the school environment. It includes treatment options in the education of a child with this learning disorder, it´s qualification and improvement. Impact on the child on the social and emotional side is considered as well. The last and the most important chapter of the theoretical part is titled as Perceiving children with specific learning disorders in the first 5 years in primary school. Many different aspects, that can influence teachers and their perception of children with SLD, are mentioned as well. The second half of this thesis is the practical part, a research. The goal of this work was to find out how educators perceive student with SLD in the first 5 years in primary school. This study is more specifically focused on the differences in perception of children with specific learning disorder between students and teachers. It is also directed on differences in perceiving the role of the teacher for these children between men and women. The whole research was executed qualitatively.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, žáci se SPU, učitelé, studenti, role pedagogů
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, pupils with SLD, teachers, students, the role of teachers
Rozsah průvodní práce
54 s. (95 015 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nese název "Jak učitelé ZŠ vnímají děti se SPU". Její obsah
je členěn na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je posléze dělena do tří základních kapitol. První oddíl představuje problematiku specifických poruch učení (SPU), tedy definici, členění, etiologii a diagnostiku. V následující části je pojednáváno o žákovi s vývojovou poruchou učení. Tato kapitola se věnuje dítěti se SPU ve školním prostředí. Zahrnuje možnosti úpravy vzdělávání dítěte s vývojovou poruchou učení, jeho hodnocení a nápravu. Není zde opominut ani sociální a emocionální dopad těchto obtíží na dítě. Poslední a nejvýznamnější kapitola teoretické části je nazvána "Vnímání dětí se specifickými poruchami učení učiteli na 1. stupni ZŠ". Zde jsou rozepsané jednotlivé aspekty, které mohou ovlivňovat pedagogy a jejich percepci dětí se SPU. Druhou polovinou bakalářské práce je část praktická, tedy výzkumné šetření. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak vnímají učitelé 1. stupně ZŠ děti se specifickou poruchou učení. Konkrétněji je tento výzkum zaměřen na rozdíl percepce dětí s vývojovou poruchou učení mezi učiteli a studenty. Zabývá se i rozdíly ve vnímání role pedagoga pro tyto děti mezi muži a ženami. Celý výzkum byl vykonán kvalitativně.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is titled as How teachers in primary schools perceive children with SLD. It´s content is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three main chapters. The first section gives a general overview about Specific Learning Disorders (SLD), the definition, division, etiology and diagnostics. The next part contains summary about a pupil with a specific learning disorder. This chapter is about a child with SLD in the school environment. It includes treatment options in the education of a child with this learning disorder, it´s qualification and improvement. Impact on the child on the social and emotional side is considered as well. The last and the most important chapter of the theoretical part is titled as Perceiving children with specific learning disorders in the first 5 years in primary school. Many different aspects, that can influence teachers and their perception of children with SLD, are mentioned as well. The second half of this thesis is the practical part, a research. The goal of this work was to find out how educators perceive student with SLD in the first 5 years in primary school. This study is more specifically focused on the differences in perception of children with specific learning disorder between students and teachers. It is also directed on differences in perceiving the role of the teacher for these children between men and women. The whole research was executed qualitatively.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, žáci se SPU, učitelé, studenti, role pedagogů
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, pupils with SLD, teachers, students, the role of teachers
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na to, jak jsou vnímány děti se specifickými poruchami učení učiteli. Teoretická část bude zaměřena na popis problematiky SPU, zejména na oblast školní práce dítěte se SPU a možné přístupy učitelů k dětem se SPU a jejich problémům. Cílem výzkumné studie bude sledovat, jak učitelé vnímají děti se SPU (jaké je jejich pojetí žáka se SPU) a jak k nim přistupují, co je pro ně v této souvislosti nesnadné, obtížné či zatěžující apod. Sběr dat bude realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Data budou zpracována kvalitativně.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na to, jak jsou vnímány děti se specifickými poruchami učení učiteli. Teoretická část bude zaměřena na popis problematiky SPU, zejména na oblast školní práce dítěte se SPU a možné přístupy učitelů k dětem se SPU a jejich problémům. Cílem výzkumné studie bude sledovat, jak učitelé vnímají děti se SPU (jaké je jejich pojetí žáka se SPU) a jak k nim přistupují, co je pro ně v této souvislosti nesnadné, obtížné či zatěžující apod. Sběr dat bude realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Data budou zpracována kvalitativně.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010\\
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007\\
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000\\
SINDELAROVÁ, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2007\\
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára, ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH . Praha: Grada, 2012\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010\\
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007\\
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000\\
SINDELAROVÁ, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2007\\
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára, ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH . Praha: Grada, 2012\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009