Bakalářská práce se zabývá volným časem žáků prvního a druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké místo mají sociální sítě ve volném čase těchto žáků. Teoretická část práce je zaměřena na následující témata: psychologický vývoj dítěte základní školy, volný čas, dítě a hra, sociální sítě, rizika sociálních sítí a internetu, vztahy na internetu. Praktická část práce porovná žáky páté a deváté třídy z města a vesnice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with leisure time of pupils attending the primary and secondary school. The aim of this thesis is to find the importance of the social networks in their free time. The theoretical part is focused on following topics: the psychological development of pupils from primary schools, leisure time, child and game, social networks, risks of social networks and the Internet and the relationships on the Internet. In the practical part there is the comparison between pupils attending the fifth and the ninth class either in a town or in a village.
Klíčová slova
volný čas, sociální síť, internet, vztahy na internetu, rizika internetu, základní škola, město, vesnice
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social networks, the Internet, relationship on the Internet, risks of the Internet, primary and secondary school, town, village
Rozsah průvodní práce
109 s. (113 025 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá volným časem žáků prvního a druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké místo mají sociální sítě ve volném čase těchto žáků. Teoretická část práce je zaměřena na následující témata: psychologický vývoj dítěte základní školy, volný čas, dítě a hra, sociální sítě, rizika sociálních sítí a internetu, vztahy na internetu. Praktická část práce porovná žáky páté a deváté třídy z města a vesnice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with leisure time of pupils attending the primary and secondary school. The aim of this thesis is to find the importance of the social networks in their free time. The theoretical part is focused on following topics: the psychological development of pupils from primary schools, leisure time, child and game, social networks, risks of social networks and the Internet and the relationships on the Internet. In the practical part there is the comparison between pupils attending the fifth and the ninth class either in a town or in a village.
Klíčová slova
volný čas, sociální síť, internet, vztahy na internetu, rizika internetu, základní škola, město, vesnice
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social networks, the Internet, relationship on the Internet, risks of the Internet, primary and secondary school, town, village
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zmapovat, jaké místo, z pohledu žáků, mají sociální sítě v jejich volném čase.\\
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou.\\
V teoretické části bude rozebrán psychický vývoj žáka základní školy prvního a druhého stupně a jeho potřeba sociálního kontaktu. Bude popsán internet, sociální sítě, média a jejich rizika pro děti a bude definován pojem "být na síti" (jak si založit účet na sociální síti, jak ho spravovat, jak ho zabezpečit, atd.). Dále bude v této části vysvětlen a rozveden pojem volný čas, řešena bude otázka jeho aktivního a pasivního prožívání dětmi. Budou představeny školy a třídy, kde bude výzkum prováděn.\\
Praktická část bude zkoumat názory žáků základní škol na to, jaké místo hrají sociální sítě ve volném čase žáků. Autorka dále porovná, zda bude existovat rozdíl v délce času stráveného na sociálních sítích mezi dětmi na vesnici a ve městě a žáky prvního a druhého stupně základní školy. Dále se bude práce zabývat rozdílem v počtu přátel, množstvím sdílených příspěvků, typem komunikace (škola, zážitky, fotky, videa, atd.) mezi žáky prvního a druhého stupně základních škol ve městě a žáky, kteří navštěvují školu na vesnici. Výzkumnou metodou budou dotazníky a výzkumný soubor budou tvořit žáci páté a deváté třídy z městské a vesnické školy.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zmapovat, jaké místo, z pohledu žáků, mají sociální sítě v jejich volném čase.\\
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou.\\
V teoretické části bude rozebrán psychický vývoj žáka základní školy prvního a druhého stupně a jeho potřeba sociálního kontaktu. Bude popsán internet, sociální sítě, média a jejich rizika pro děti a bude definován pojem "být na síti" (jak si založit účet na sociální síti, jak ho spravovat, jak ho zabezpečit, atd.). Dále bude v této části vysvětlen a rozveden pojem volný čas, řešena bude otázka jeho aktivního a pasivního prožívání dětmi. Budou představeny školy a třídy, kde bude výzkum prováděn.\\
Praktická část bude zkoumat názory žáků základní škol na to, jaké místo hrají sociální sítě ve volném čase žáků. Autorka dále porovná, zda bude existovat rozdíl v délce času stráveného na sociálních sítích mezi dětmi na vesnici a ve městě a žáky prvního a druhého stupně základní školy. Dále se bude práce zabývat rozdílem v počtu přátel, množstvím sdílených příspěvků, typem komunikace (škola, zážitky, fotky, videa, atd.) mezi žáky prvního a druhého stupně základních škol ve městě a žáky, kteří navštěvují školu na vesnici. Výzkumnou metodou budou dotazníky a výzkumný soubor budou tvořit žáci páté a deváté třídy z městské a vesnické školy.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.\\
ECKERTOVÁ, L. a DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.\\
KULHÁNKOVÁ, H. a ČAMEK, J. Fenomén facebook. 1. vydání. Kladno: BigOak, 2010. 128 s. ISBN 978-80-904764-0-0.\\
MC LUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.\\
ŘÍČAN, P., PITHARTOVÁ, D. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. Praha: Portál, 1995.\\
SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál 2007.\\
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. 158 s. ISBN 978-80-7254-360-1\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.\\
ECKERTOVÁ, L. a DOČEKAL, D. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.\\
KULHÁNKOVÁ, H. a ČAMEK, J. Fenomén facebook. 1. vydání. Kladno: BigOak, 2010. 128 s. ISBN 978-80-904764-0-0.\\
MC LUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.\\
ŘÍČAN, P., PITHARTOVÁ, D. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. Praha: Portál, 1995.\\
SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál 2007.\\
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. 158 s. ISBN 978-80-7254-360-1\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.