Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku v ústavní péči.
Teoretická část vymezuje základní aspekty pobytu v dětském domově, zabývá se
vývojem a historií ochranné a ústavní výchovy, popisuje příčiny i samotný proces
odebrání dítěte od biologické rodiny a jeho umístění do dětského domova. Zdůrazňuje
pozitivní změny, kterými systém ústavní výchovy v České republice prochází.
V praktické části jsou zpracovány informace o Dětském domově Zvíkovské Podhradí a
charakteristika dětí předškolního věku žijících v současné době v tomto zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor work is focused on the institutional care of pre-school children.
The theoretical part describes the basic aspects of orphanage accommodation and the
history and development of protective institutional care. It also highlights the causes
and processes of "taking the child away" from his biological family and later, his
placement in an orphanage. The theoretical part also emphasizes the positive changes
currently taking place in the Czech institutional care system. In the practical part of the
work a detailed case study is presented of the Zvíkovské Podhradí orphanage. Here,
characteristics are described of the pre-school children currently living in this
institution.
Klíčová slova
dítě, ústavní péče, dětský domov, rodina, náhradní výchova, adaptace, potřeby
Klíčová slova v angličtině
child, constitutional care, children's home, family, compensatory education,
adaptation, needs
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku v ústavní péči.
Teoretická část vymezuje základní aspekty pobytu v dětském domově, zabývá se
vývojem a historií ochranné a ústavní výchovy, popisuje příčiny i samotný proces
odebrání dítěte od biologické rodiny a jeho umístění do dětského domova. Zdůrazňuje
pozitivní změny, kterými systém ústavní výchovy v České republice prochází.
V praktické části jsou zpracovány informace o Dětském domově Zvíkovské Podhradí a
charakteristika dětí předškolního věku žijících v současné době v tomto zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor work is focused on the institutional care of pre-school children.
The theoretical part describes the basic aspects of orphanage accommodation and the
history and development of protective institutional care. It also highlights the causes
and processes of "taking the child away" from his biological family and later, his
placement in an orphanage. The theoretical part also emphasizes the positive changes
currently taking place in the Czech institutional care system. In the practical part of the
work a detailed case study is presented of the Zvíkovské Podhradí orphanage. Here,
characteristics are described of the pre-school children currently living in this
institution.
Klíčová slova
dítě, ústavní péče, dětský domov, rodina, náhradní výchova, adaptace, potřeby
Klíčová slova v angličtině
child, constitutional care, children's home, family, compensatory education,
adaptation, needs
Zásady pro vypracování
Cíl práce v teoretické části: vymezení základních pojmů týkajících se ochranné a ústavní výchovy, její vývoj a historie, zmapování problematiky ústavní výchovy, příčiny a proces odebrání dítěte od rodiny a jeho umístění do dětského domova.\\
Cíl práce v praktické části: analýza DD Solenice, služby a péče, kterou poskytuje, případové studie dětí předškolního věku žijících v tomto zařízení, kvalitativní přístup ke zpracování: nestrukturovaný rozhovor, analýza dokumentů a odborné literatury
Zásady pro vypracování
Cíl práce v teoretické části: vymezení základních pojmů týkajících se ochranné a ústavní výchovy, její vývoj a historie, zmapování problematiky ústavní výchovy, příčiny a proces odebrání dítěte od rodiny a jeho umístění do dětského domova.\\
Cíl práce v praktické části: analýza DD Solenice, služby a péče, kterou poskytuje, případové studie dětí předškolního věku žijících v tomto zařízení, kvalitativní přístup ke zpracování: nestrukturovaný rozhovor, analýza dokumentů a odborné literatury
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006\\
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008\\
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986\\
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál 2012\\
SKUTIL, M. a kolektiv, Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006\\
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008\\
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986\\
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál 2012\\
SKUTIL, M. a kolektiv, Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005