Novoměstská M., 2015: Nížinné lesy ČR - vzdělávací projekt. Bakalářská práce, Pedagogická fakulta, Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, 56 s.
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce je seznámení žáků základních škol s krajinou České republiky, respektive seznámení se s úlohou megafauny na strukturu lesa a s tradičními způsoby hospodaření, za pomoci sestaveného výukového programu ve formě vycházky Národním parkem Podyjí.
Práce obsahuje teoretickou a praktickou část, kde část teoretická zahrnuje výklad
o vývoji krajiny od poslední doby ledové, seznámení s důležitostí starých a mrtvých stromů v lese, představení Národního parku Podyjí. Praktická část je návodem pro lektora, který by chtěl absolvovat trasu v Národním parku Podyjí.
V bakalářské práci jsou uvedeny výsledky znalostí žáků, kteří trasu absolvovali. Nejenom že došlo k průkaznému zlepšení znalostí bezprostředně po absolvování exkurze, ale statisticky významně více znalostí o nížinných lesích si účastníci exkurze udrželi i s ročním odstupem. Navržený výukový program tak lze hodnotit z hlediska získaných znalostí jako trvale efektivní.
Anotace v angličtině
Novoměstská M. 2015: Lowland forests in Czech Republic - educational project. Bachelor thesis, Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice. 56 pp.
The main aim of this thesis is to inform ISCED 2 school pupils about the landscape of Czech Republic, specifically about the large herbivores role in the forest structure and with the traditional ways of forest management, through the use of educational program - tour in National Park Podyjí.
This thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the landscape development since the last ice age, emphasizes the importance of old or dead trees in forest and the introduction to NP Podyjí. The practical part describes the tour itself.
The results of the knowledge test of the tour attendants are included in the thesis. The knowledge of lowland forests was significantly higher not only immediately after the tour, but also one year after the tour attendance. The educational program can thus be evaluated as permanent effective in the sense of gained knowledge about lowland forests.
Klíčová slova
vývoj krajiny, lesy, Národní park Podyjí, základní škola, žáci, vycházka
Klíčová slova v angličtině
landscape development, forests, National Park Podyjí, ISCED 2 school, pupils, tour
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Novoměstská M., 2015: Nížinné lesy ČR - vzdělávací projekt. Bakalářská práce, Pedagogická fakulta, Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, 56 s.
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce je seznámení žáků základních škol s krajinou České republiky, respektive seznámení se s úlohou megafauny na strukturu lesa a s tradičními způsoby hospodaření, za pomoci sestaveného výukového programu ve formě vycházky Národním parkem Podyjí.
Práce obsahuje teoretickou a praktickou část, kde část teoretická zahrnuje výklad
o vývoji krajiny od poslední doby ledové, seznámení s důležitostí starých a mrtvých stromů v lese, představení Národního parku Podyjí. Praktická část je návodem pro lektora, který by chtěl absolvovat trasu v Národním parku Podyjí.
V bakalářské práci jsou uvedeny výsledky znalostí žáků, kteří trasu absolvovali. Nejenom že došlo k průkaznému zlepšení znalostí bezprostředně po absolvování exkurze, ale statisticky významně více znalostí o nížinných lesích si účastníci exkurze udrželi i s ročním odstupem. Navržený výukový program tak lze hodnotit z hlediska získaných znalostí jako trvale efektivní.
Anotace v angličtině
Novoměstská M. 2015: Lowland forests in Czech Republic - educational project. Bachelor thesis, Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice. 56 pp.
The main aim of this thesis is to inform ISCED 2 school pupils about the landscape of Czech Republic, specifically about the large herbivores role in the forest structure and with the traditional ways of forest management, through the use of educational program - tour in National Park Podyjí.
This thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the landscape development since the last ice age, emphasizes the importance of old or dead trees in forest and the introduction to NP Podyjí. The practical part describes the tour itself.
The results of the knowledge test of the tour attendants are included in the thesis. The knowledge of lowland forests was significantly higher not only immediately after the tour, but also one year after the tour attendance. The educational program can thus be evaluated as permanent effective in the sense of gained knowledge about lowland forests.
Klíčová slova
vývoj krajiny, lesy, Národní park Podyjí, základní škola, žáci, vycházka
Klíčová slova v angličtině
landscape development, forests, National Park Podyjí, ISCED 2 school, pupils, tour
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je sestavit výukový, resp. vzdělávací, program, zaměřený na problematiku nížinných lesů ČR. Absolventi tohoto programu by se měli zejména seznámit s úlohou megafauny na strukturu lesa a s tradičními způsoby hospodaření (např. pařezení, lesní pastva). Následně by díky těmto poznatkům měli začít vnímat střední a výmladkové lesy jakožto opomíjené a ceněné lesy.\\ Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o podobě nížinných lesů ČR
Navrhnout výukový program se zadanou tématikou, např. formou naučné trasy ve vybrané oblasti
Absolvovat pilotní program s cílovou skupinou účastníků (např. studenti SŠ) a program evaluovat, resp. shrnout zkušenosti
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice nížinných lesů ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku
Navrhnout odpovídající metody zprostředkující tato témata a poznatky cílové skupině
Sepsat ucelený a komplexní vzdělávací program
Program vyzkoušet s cílovou skupinou a evaluovat
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti průběhu vegetační sezóny a tím pádem demonstrovatelnosti některých témat lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je sestavit výukový, resp. vzdělávací, program, zaměřený na problematiku nížinných lesů ČR. Absolventi tohoto programu by se měli zejména seznámit s úlohou megafauny na strukturu lesa a s tradičními způsoby hospodaření (např. pařezení, lesní pastva). Následně by díky těmto poznatkům měli začít vnímat střední a výmladkové lesy jakožto opomíjené a ceněné lesy.\\ Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o podobě nížinných lesů ČR
Navrhnout výukový program se zadanou tématikou, např. formou naučné trasy ve vybrané oblasti
Absolvovat pilotní program s cílovou skupinou účastníků (např. studenti SŠ) a program evaluovat, resp. shrnout zkušenosti
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice nížinných lesů ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku
Navrhnout odpovídající metody zprostředkující tato témata a poznatky cílové skupině
Sepsat ucelený a komplexní vzdělávací program
Program vyzkoušet s cílovou skupinou a evaluovat
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti průběhu vegetační sezóny a tím pádem demonstrovatelnosti některých témat lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Seznam doporučené literatury
Cornell, J. (2012): Objevujeme přírodu-Učení hrou a požitkem. Portál, Praha.\\
\medskip
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi\\
\medskip
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Olomouc: Sagittaria. 79 stran.\\ K dispozici na \\ http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/\\ohrozenyhmyznizinnychlesu.pdf \\
\medskip
Máchal, A. (2000): Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.\\
\medskip
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf \\
\medskip
Petřík P. a kol. (2013): Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf \\
\medskip
Smrtová E., Zabadal R., Kováříková Z. (eds.) (2012): Za Naturou na túru - metodika terénní výuky. Apus. K dispozici na http://www.zanaturou.cz/data/Files/downloads/za-naturou-na-turu-metodika-terenni-vyuky133129468806.398.pdf\\
Seznam doporučené literatury
Cornell, J. (2012): Objevujeme přírodu-Učení hrou a požitkem. Portál, Praha.\\
\medskip
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi\\
\medskip
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Olomouc: Sagittaria. 79 stran.\\ K dispozici na \\ http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/\\ohrozenyhmyznizinnychlesu.pdf \\
\medskip
Máchal, A. (2000): Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.\\
\medskip
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf \\
\medskip
Petřík P. a kol. (2013): Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf \\
\medskip
Smrtová E., Zabadal R., Kováříková Z. (eds.) (2012): Za Naturou na túru - metodika terénní výuky. Apus. K dispozici na http://www.zanaturou.cz/data/Files/downloads/za-naturou-na-turu-metodika-terenni-vyuky133129468806.398.pdf\\