Tato diplomová práce se zabývá zapojením etymologie jako možného motivačního prvku ve výuce cizích jazyků na druhém stupni základních škol se zřetelem k výuce němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině. Teoretická část práce se věnuje etymologii jako jedné z lingvistických disciplín, genealogické příbuzností angličtiny a němčiny a otázkou motivace ve výuce cizích jazyků.
Praktická část práce se soustředí na tvorbu vlastních didaktických materiálů, které využívají příbuznosti obou jazyků a kladou si za cíl motivovat žáky na druhém stupni základních škol k mnohojazyčnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the integration of etymology as one of the possible motivational component in language learning at the second stage of primary schools with regard to German as a foreign language after English. The theoretical part of this thesis deals with etymology as one of the linguistic disciplines, genealogical relation of English and German language and the issue of motivation in learning a foreign language.
The practical part concentrates on creation of the author´s own didactical materials and the application of the discovered relations within these two languages. The aim of these materials is to motivate the pupils at the primary schools to multilingualism.
Klíčová slova
němčina po angličtině, motivace ve vyučování cizích jazyků, němčina jako druhý cizí jazyk po angličtině, mnohojazyčnost, etymologie ve vyučování cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
German after English, motivation in learning foreign languages, German as the second foreign language after English, multilingualism, etymology in teaching foreign languages
Rozsah průvodní práce
95 s. (18 855 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zapojením etymologie jako možného motivačního prvku ve výuce cizích jazyků na druhém stupni základních škol se zřetelem k výuce němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině. Teoretická část práce se věnuje etymologii jako jedné z lingvistických disciplín, genealogické příbuzností angličtiny a němčiny a otázkou motivace ve výuce cizích jazyků.
Praktická část práce se soustředí na tvorbu vlastních didaktických materiálů, které využívají příbuznosti obou jazyků a kladou si za cíl motivovat žáky na druhém stupni základních škol k mnohojazyčnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the integration of etymology as one of the possible motivational component in language learning at the second stage of primary schools with regard to German as a foreign language after English. The theoretical part of this thesis deals with etymology as one of the linguistic disciplines, genealogical relation of English and German language and the issue of motivation in learning a foreign language.
The practical part concentrates on creation of the author´s own didactical materials and the application of the discovered relations within these two languages. The aim of these materials is to motivate the pupils at the primary schools to multilingualism.
Klíčová slova
němčina po angličtině, motivace ve vyučování cizích jazyků, němčina jako druhý cizí jazyk po angličtině, mnohojazyčnost, etymologie ve vyučování cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
German after English, motivation in learning foreign languages, German as the second foreign language after English, multilingualism, etymology in teaching foreign languages
Zásady pro vypracování
Eva Žitná ve své práci zpracuje téma možného zapojení etymologie jako motivačního prvku ve výuce cizích jazyků.
V teoretické části se autorka soustředí na etymologii jako lingvistickou disciplínu. Jelikož je v současné době němčina zpravidla vyučována jako druhý cizí jazyk po angličtině, pokusí se Eva Žitná využít genealogickou příbuznost obou jazyků a ukázat možné společné segmenty obou jazyků (např. vliv latiny, společná křesťanská tradice). Vzhledem k následující empirické části práce proto zohlední roli etymologie v rámci lexikálního systému.
V praktické části autorka vytvoří vlastní didaktické materiály, které využijí etymologické příbuznosti mezi němčinou a angličtinou. Pokusí se tak zprostředkovat žákům povědomí o příbuznosti obou jazyků a jejich společných kořenech. Bude se snažit vytvořit motivující podklady, které zpestří jazykovou výuku a přispějí ke kvalitnímu vzdělání žáků ve všeobecném základu (viz výše uvedený vliv latiny atd.).
Zásady pro vypracování
Eva Žitná ve své práci zpracuje téma možného zapojení etymologie jako motivačního prvku ve výuce cizích jazyků.
V teoretické části se autorka soustředí na etymologii jako lingvistickou disciplínu. Jelikož je v současné době němčina zpravidla vyučována jako druhý cizí jazyk po angličtině, pokusí se Eva Žitná využít genealogickou příbuznost obou jazyků a ukázat možné společné segmenty obou jazyků (např. vliv latiny, společná křesťanská tradice). Vzhledem k následující empirické části práce proto zohlední roli etymologie v rámci lexikálního systému.
V praktické části autorka vytvoří vlastní didaktické materiály, které využijí etymologické příbuznosti mezi němčinou a angličtinou. Pokusí se tak zprostředkovat žákům povědomí o příbuznosti obou jazyků a jejich společných kořenech. Bude se snažit vytvořit motivující podklady, které zpestří jazykovou výuku a přispějí ke kvalitnímu vzdělání žáků ve všeobecném základu (viz výše uvedený vliv latiny atd.).
Seznam doporučené literatury
ANDRÁŠOVÁ, Hana. Němčina jako další cizí jazyk po angličtině. JANÍKOVÁ, Věra et al.Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011, 133 - 159. ISBN 978-80-247-3512-2.
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: Von der Muttersprache zur Fremdsprache. Tübingen: Francke Verlag, 2002. ISBN 38-252-1505-9.
Duden - das Herkunftswörterbuch. Etymologie der deutschen Sprache. 4. neubearbeitete Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2007. ISBN 978-3-411-04074-2.
MULTHAUPT, Uwe a Wolfgang BÖRNER. Grammatik und Fremdsprachenerwerb: Kognitive, psycholinguistiche und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002. ISBN 38-233-5128-1.
MUSILOVÁ, Ivana. Němčina po angličtině. [elektronický zdroj]. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1591-5.
PFEIFER, Wolfgang. Etymologisches Wörterbuch des Deutschen. 4. Auf. München: dtv, 1999. ISBN 3-423-32511-9.
SORGER, Brigitte a Věra JANÍKOVÁ. Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun, 2011, 148 s. ISBN 978-802-6302-032.
ANDRÁŠOVÁ, Hana. Němčina jako další cizí jazyk po angličtině. JANÍKOVÁ, Věra et al.Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011, 133 - 159. ISBN 978-80-247-3512-2.
BUSSMANN, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. vyd. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 2008. ISBN 978-3-520-45204-7.
BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: Von der Muttersprache zur Fremdsprache. Tübingen: Francke Verlag, 2002. ISBN 38-252-1505-9.
Duden - das Herkunftswörterbuch. Etymologie der deutschen Sprache. 4. neubearbeitete Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2007. ISBN 978-3-411-04074-2.
MULTHAUPT, Uwe a Wolfgang BÖRNER. Grammatik und Fremdsprachenerwerb: Kognitive, psycholinguistiche und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002. ISBN 38-233-5128-1.
MUSILOVÁ, Ivana. Němčina po angličtině. [elektronický zdroj]. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1591-5.
PFEIFER, Wolfgang. Etymologisches Wörterbuch des Deutschen. 4. Auf. München: dtv, 1999. ISBN 3-423-32511-9.
SORGER, Brigitte a Věra JANÍKOVÁ. Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun, 2011, 148 s. ISBN 978-802-6302-032.