Předkládaná diplomová práce se věnuje úhlednosti písma u žáků 1. stupně základní školy. Primárně se skládá ze dvou částí a to teoretické a výzkumné. Teoretická část obsahuje úvod do teorie písma a jeho vývoje. Zvláštní zřetel je věnován dvěma typům písma: Comenia Script a psací latinka. V této části je sledována problematika leváctví v kontextu se školní docházkou a dobového způsobu výuky psaní. K dále vymezeným problémovým okruhům patří jednotlivé psací prvky, kvalitativní znaky písma i otázka leváctví v zahraničí. Výzkumná část diplomové práce se věnuje výzkumu na vybraných základních školách v České republice. Výzkum se zabýval porovnáním úhlednosti psaní mezi žáky píšícími písmem Comenia Script a psací latinkou mezi levorukými a pravorukými písaři. Častým problémem levorukých žáků je špatná úhlednost a čitelnost jejich písemného projevu. Cílem této práce bylo zjistit, zda písmo Comenia Script může levorukým písařům pomoci.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the tidiness of handwriting in primary school. The thesis has two parts, the theoretical one, and the practical one. Introduction and development of script in general is in the theoretical part. We have choosen two types of font, it is Comenia Script and "Psací latinka". We discuss problems of left-handed children in the primary school. There are some points about elements and qualitative characters of fonts. There are some notes about lefthanders abroad. We introduce research of our primary schools in the Czech republic in the practical part. The research is about comparing the tidiness of handwriting using Comenia Script and "Psací latinka" and between left and right-handed writing. The common problem of left-handed students is really bad tidiness and legibility of their handwriting. The main aim of this thesis is to find out, if the font Comenia Script can resolve this problem of left-handed student.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje úhlednosti písma u žáků 1. stupně základní školy. Primárně se skládá ze dvou částí a to teoretické a výzkumné. Teoretická část obsahuje úvod do teorie písma a jeho vývoje. Zvláštní zřetel je věnován dvěma typům písma: Comenia Script a psací latinka. V této části je sledována problematika leváctví v kontextu se školní docházkou a dobového způsobu výuky psaní. K dále vymezeným problémovým okruhům patří jednotlivé psací prvky, kvalitativní znaky písma i otázka leváctví v zahraničí. Výzkumná část diplomové práce se věnuje výzkumu na vybraných základních školách v České republice. Výzkum se zabýval porovnáním úhlednosti psaní mezi žáky píšícími písmem Comenia Script a psací latinkou mezi levorukými a pravorukými písaři. Častým problémem levorukých žáků je špatná úhlednost a čitelnost jejich písemného projevu. Cílem této práce bylo zjistit, zda písmo Comenia Script může levorukým písařům pomoci.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the tidiness of handwriting in primary school. The thesis has two parts, the theoretical one, and the practical one. Introduction and development of script in general is in the theoretical part. We have choosen two types of font, it is Comenia Script and "Psací latinka". We discuss problems of left-handed children in the primary school. There are some points about elements and qualitative characters of fonts. There are some notes about lefthanders abroad. We introduce research of our primary schools in the Czech republic in the practical part. The research is about comparing the tidiness of handwriting using Comenia Script and "Psací latinka" and between left and right-handed writing. The common problem of left-handed students is really bad tidiness and legibility of their handwriting. The main aim of this thesis is to find out, if the font Comenia Script can resolve this problem of left-handed student.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na písmo Comenia Script - historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Výzkumná část práce bude zaměřena na průzkum kvality psaní psacího písma levorukých žáků 1. a 2. ročníků ZŠ u písma SC a psací latinky. Práce bude založena na kvalitativním výzkumu, dotazníkové metodě a pozorování levorukých žáků v podmínkách školní výuky. Cílem práce bude zjištění míry vlivu písma Comenia Script na lepší čitelnost a úhlednost písma u levorukých žáků.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí výuky prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody nového školského písma i celkovou využitelnost v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na písmo Comenia Script - historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Výzkumná část práce bude zaměřena na průzkum kvality psaní psacího písma levorukých žáků 1. a 2. ročníků ZŠ u písma SC a psací latinky. Práce bude založena na kvalitativním výzkumu, dotazníkové metodě a pozorování levorukých žáků v podmínkách školní výuky. Cílem práce bude zjištění míry vlivu písma Comenia Script na lepší čitelnost a úhlednost písma u levorukých žáků.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí výuky prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody nového školského písma i celkovou využitelnost v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Drnková, Z., Syllabová, R.: Záhada leváctví a praváctví. Praha 1983.
Healey, J.: Leváci a jejich výchova. Praha, Portál 2002.
Křivánek, Z.- Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Sovák, M.: Metodika výchovy leváků. Praha, SPN 1966.
Sovák, M.: Výchovné problémy leváctví. Praha, SPN 1960.
Synek, F.: Záhada levorukosti - Asymetrie u člověka. Praha, Horizont 1991.
Šimková, I.: Výuka prvopočátečního psaní. České Budějovice 2012.
Šupšáková, B.: Písané písmo v teórii a v praxi. Bratislava, UK 1996.
Vodička, I.: Nechte leváky drápat. Praha, Portál 2008.
Sovák, M.: Metodika výchovy leváků. Praha, SPN 1966.
Sovák, M.: Výchovné problémy leváctví. Praha, SPN 1960.
www. lencova.eu
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
Drnková, Z., Syllabová, R.: Záhada leváctví a praváctví. Praha 1983.
Healey, J.: Leváci a jejich výchova. Praha, Portál 2002.
Křivánek, Z.- Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Sovák, M.: Metodika výchovy leváků. Praha, SPN 1966.
Sovák, M.: Výchovné problémy leváctví. Praha, SPN 1960.
Synek, F.: Záhada levorukosti - Asymetrie u člověka. Praha, Horizont 1991.
Šimková, I.: Výuka prvopočátečního psaní. České Budějovice 2012.
Šupšáková, B.: Písané písmo v teórii a v praxi. Bratislava, UK 1996.
Vodička, I.: Nechte leváky drápat. Praha, Portál 2008.
Sovák, M.: Metodika výchovy leváků. Praha, SPN 1966.
Sovák, M.: Výchovné problémy leváctví. Praha, SPN 1960.
www. lencova.eu
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.