Cílem diplomové práce na téma Doporučená četba na druhém stupni základní školy je zmapovat současný stav doporučené četby a práce s ní na základních školách v České republice. Práce je rozdělena na část teoretickou, kde jsou rozpracovány a charakterizovány základní pojmy vztahující se k této problematice. Je tedy zaměřena na definici čtenáře, čtenářské gramotnosti, četby, čtení, čtenářství, poté je vymezena doporučená a mimočítanková četba. Dále jsou v této části zaznamenány metody, které slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka a literatury. V praktické části je naznačen základní výzkum, který byl k této problematice uskutečněn prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 26 učiteli různých škol. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je současný stav doporučené četby na druhém stupni základních škol, zda ji učitelé zadávají, případně jak s ní nadále pracují a využít těchto poznatků pro svoji vlastní pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis Recommended reading at elementary school is to map the current state of suggested readings and work with it in elementary schools in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical part where are elaborated and characterized the basic concepts related to this issue. It is thus focused on the definition of reader, reading literacy, reading and further on is defined the recommended and primer reading. Furthermore, this section offers the methods used to develop literacy skills in Czech language lessons and literature. In the practical parts is intimated the basic research, which was carried out on this subject through a series of interviews with 26 teachers coming from different schools. The research aims to find out the current status of recommended reading at the middle school level, whether it is used by teachers, eventually how they continue to operate with it and use this knowledge for their own teaching practice.
Klíčová slova
čtenář, čtení, četba, čtenářství, mimočítanková a doporučená četby, inovativní metody v literární výchově
Klíčová slova v angličtině
reader, reading, primer and recommended reading, innovative methods in a literary education
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce na téma Doporučená četba na druhém stupni základní školy je zmapovat současný stav doporučené četby a práce s ní na základních školách v České republice. Práce je rozdělena na část teoretickou, kde jsou rozpracovány a charakterizovány základní pojmy vztahující se k této problematice. Je tedy zaměřena na definici čtenáře, čtenářské gramotnosti, četby, čtení, čtenářství, poté je vymezena doporučená a mimočítanková četba. Dále jsou v této části zaznamenány metody, které slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka a literatury. V praktické části je naznačen základní výzkum, který byl k této problematice uskutečněn prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 26 učiteli různých škol. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je současný stav doporučené četby na druhém stupni základních škol, zda ji učitelé zadávají, případně jak s ní nadále pracují a využít těchto poznatků pro svoji vlastní pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis Recommended reading at elementary school is to map the current state of suggested readings and work with it in elementary schools in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical part where are elaborated and characterized the basic concepts related to this issue. It is thus focused on the definition of reader, reading literacy, reading and further on is defined the recommended and primer reading. Furthermore, this section offers the methods used to develop literacy skills in Czech language lessons and literature. In the practical parts is intimated the basic research, which was carried out on this subject through a series of interviews with 26 teachers coming from different schools. The research aims to find out the current status of recommended reading at the middle school level, whether it is used by teachers, eventually how they continue to operate with it and use this knowledge for their own teaching practice.
Klíčová slova
čtenář, čtení, četba, čtenářství, mimočítanková a doporučená četby, inovativní metody v literární výchově
Klíčová slova v angličtině
reader, reading, primer and recommended reading, innovative methods in a literary education
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na čtenářství žáků staršího školního věku a dále literaturu zaměřenou na téma doporučené četby, s důrazem na doporučenou četbu na druhém stupni ZŠ. Prostřednictvím průzkumné sondy zmapuje současný, značně diferencovaný stav na různých základních školách. Pokusí se o usouvztažnění tohoto stavu se závěry odborné literatury. Na závěr zaujme vlastní stanovisko k celé problematice a navrhne a odůvodní vlastní řešení problému doporučené literatury, kterému diplomantka bude ve své pedagogické praxi brzy sama vystavena.
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na čtenářství žáků staršího školního věku a dále literaturu zaměřenou na téma doporučené četby, s důrazem na doporučenou četbu na druhém stupni ZŠ. Prostřednictvím průzkumné sondy zmapuje současný, značně diferencovaný stav na různých základních školách. Pokusí se o usouvztažnění tohoto stavu se závěry odborné literatury. Na závěr zaujme vlastní stanovisko k celé problematice a navrhne a odůvodní vlastní řešení problému doporučené literatury, kterému diplomantka bude ve své pedagogické praxi brzy sama vystavena.
Seznam doporučené literatury
CENEK, Svatopluk. K METODICE MIMOČÍTANKOVÉ ČETBY. Český jazyk: časopis pro metodiku českeho jazyka, 1959, 9: 358.
ČEŇKOVÁ, Jana. Jak rozvíjet čtenářství žáků základní školy. In Čtením ke vzdělání. Texty z konference Čtením ke vzdělání. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004.
GABAL, Ivan, HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti?: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. Praha: Gabal Analysis & Consulting, 2003.
GEJGUŠOVÁ, I. Normativnost a rozvolněnost v doporučené četbě na 2. stupni základních škol. In Překračování hranic obvyklosti. Radomil Novák, Pavlína Kuldanová (eds.). 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010.
EDMUNDS, Kathryn M.; BAUSERMAN, Kathryn L. What teachers can learn about reading motivation through conversations with children. The Reading Teacher, 2006, 59.5: 414-424. Dostupné z: http://literacyconnects.org/img/2013/03/What-Teachers-Can-Learn-About-Reading-Motivation-through-Conversations-with-Children.pdf online, cit. 20. 11. 2013
HEČKOVÁ, Katarína. Povinné čítanie na stredných školách a jeho súčasná koncepcia: Motivuje alebo odrádza od čítania?. 2012.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta. E-pedagogium, 2007, 36-51.
HOUŠKOVÁ, Z, RICHTER, V. Podpora četby a čtenářství a SKIP. In Čtenářství, jeho význam a podpora: výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2008.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982.
JONÁK, Zdeněk. Čtenářství v epoše internetu. In: Knihovny současnosti 2007. Brno: Sdružení knihoven ČR, 2007.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o., 2004.
MAŠOVÁ, Hana. Výzkum čtenářství žáků základních škol. 2009.
SULOVSKÁ, Jarmila; SKÁCEL, Jan. Literární výchova na ZŠ a rozvoj fantazie.Současnost literatury pro děti a mládež,91.
ŠKYTOVÁ, Alžběta. Audioknihy a jejich vliv na dětské čtenářství. 2009.
TOMAN, Jaroslav. Současný prepubescentní čtenář a jeho proměny. In Čtením ke vzdělání. Texty z konference Čtením ke vzdělání. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004,
TOMAN, Jaroslav. Trendy současného dětského čtenářství. Dokořán [online]. 2003
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999.
TOMAN, Jaroslav. Profil dětského čtenáře 21. století v badatelské reflexi (česká realita). Současnost literatury pro děti a mládež, 33.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. Literární výchova na 1. stupni základní školy. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 1990.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: 2007. Brno: Host, 2008.
ULLMANOVÁ, Ivana. Jak čtou školáci 1,2,3. Grand Biblio. 2008.
Seznam doporučené literatury
CENEK, Svatopluk. K METODICE MIMOČÍTANKOVÉ ČETBY. Český jazyk: časopis pro metodiku českeho jazyka, 1959, 9: 358.
ČEŇKOVÁ, Jana. Jak rozvíjet čtenářství žáků základní školy. In Čtením ke vzdělání. Texty z konference Čtením ke vzdělání. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004.
GABAL, Ivan, HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti?: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. Praha: Gabal Analysis & Consulting, 2003.
GEJGUŠOVÁ, I. Normativnost a rozvolněnost v doporučené četbě na 2. stupni základních škol. In Překračování hranic obvyklosti. Radomil Novák, Pavlína Kuldanová (eds.). 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010.
EDMUNDS, Kathryn M.; BAUSERMAN, Kathryn L. What teachers can learn about reading motivation through conversations with children. The Reading Teacher, 2006, 59.5: 414-424. Dostupné z: http://literacyconnects.org/img/2013/03/What-Teachers-Can-Learn-About-Reading-Motivation-through-Conversations-with-Children.pdf online, cit. 20. 11. 2013
HEČKOVÁ, Katarína. Povinné čítanie na stredných školách a jeho súčasná koncepcia: Motivuje alebo odrádza od čítania?. 2012.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta. E-pedagogium, 2007, 36-51.
HOUŠKOVÁ, Z, RICHTER, V. Podpora četby a čtenářství a SKIP. In Čtenářství, jeho význam a podpora: výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2008.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982.
JONÁK, Zdeněk. Čtenářství v epoše internetu. In: Knihovny současnosti 2007. Brno: Sdružení knihoven ČR, 2007.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o., 2004.
MAŠOVÁ, Hana. Výzkum čtenářství žáků základních škol. 2009.
SULOVSKÁ, Jarmila; SKÁCEL, Jan. Literární výchova na ZŠ a rozvoj fantazie.Současnost literatury pro děti a mládež,91.
ŠKYTOVÁ, Alžběta. Audioknihy a jejich vliv na dětské čtenářství. 2009.
TOMAN, Jaroslav. Současný prepubescentní čtenář a jeho proměny. In Čtením ke vzdělání. Texty z konference Čtením ke vzdělání. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004,
TOMAN, Jaroslav. Trendy současného dětského čtenářství. Dokořán [online]. 2003
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999.
TOMAN, Jaroslav. Profil dětského čtenáře 21. století v badatelské reflexi (česká realita). Současnost literatury pro děti a mládež, 33.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. Literární výchova na 1. stupni základní školy. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 1990.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: 2007. Brno: Host, 2008.
ULLMANOVÁ, Ivana. Jak čtou školáci 1,2,3. Grand Biblio. 2008.