Diplomová práce se zabývá metodami komunikační a slohové výchovy na prvním stupni ZŠ, konkrétně se zaměřujeme na druhou třídu. Hlavním cílem je vytvořit zásobník metod pro tento předmět, který bude efektivně použitelný v praxi.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretickou část dělíme do šesti kapitol, z nichž pět charakterizuje pojmy vážící se k tématu, definice, pojetí komunikační a slohové výchovy v minulosti a nyní, též předkládá zásady, obsah, cíl této složky. Poslední kapitola teoretické části představuje různé kategorizace, které byly popsány v odborné literatuře. Porovnává popisované systémy a seznamuje s dostupnými metodami.
Praktická část je věnovaná vytvořenému zásobníku metod komunikační a slohové výchovy, které lze užít v konkrétních vyučovacích hodinách. Vznikl na základě analýzy odborné literatury, vlastní náslechové praxe a je doplněn o inovativní výukovou metodu. V závěru práce pojednáváme o dostupných materiálech pro učitele, o efektivnosti vytvořené metody, výhodách vzniklého zásobníku a jeho užívání do budoucna.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with methods of communication and stylistic education at the elementary school, specifically in the second class. The main aim is to create a stack of methods for this subject which will be effectively applicable in practice.
The task is divided into theoretical and empirical part. The theoretical one has six chapters. Five of them characterize notions connected to the topic, definitions, conception of communication and stylistic education in past and nowadays. They also submit principles, content and goal of this component. The sixth chapter presents different categorization described in scholarly literature. It compares described systems and it apprizes with available methods.
The empirical part is dedicated to the stack of communication and stylistic education methods that is possible to use in specific lessons. It has been based on analysis of scientific literature, own class observation and it is complemented by innovative teaching methods.
In the end of thesis we discuss about available material for teachers, the efficiency of created method, advantages of created stack and its usage in future.
Klíčová slova
komunikační a slohová výchova, kategorizace metod, inovativní výuková metoda, zásobník metod
Klíčová slova v angličtině
communication and stylistic education, categorization methods, innovative teaching methods, stack of methods
Rozsah průvodní práce
84 s. (120 883)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá metodami komunikační a slohové výchovy na prvním stupni ZŠ, konkrétně se zaměřujeme na druhou třídu. Hlavním cílem je vytvořit zásobník metod pro tento předmět, který bude efektivně použitelný v praxi.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretickou část dělíme do šesti kapitol, z nichž pět charakterizuje pojmy vážící se k tématu, definice, pojetí komunikační a slohové výchovy v minulosti a nyní, též předkládá zásady, obsah, cíl této složky. Poslední kapitola teoretické části představuje různé kategorizace, které byly popsány v odborné literatuře. Porovnává popisované systémy a seznamuje s dostupnými metodami.
Praktická část je věnovaná vytvořenému zásobníku metod komunikační a slohové výchovy, které lze užít v konkrétních vyučovacích hodinách. Vznikl na základě analýzy odborné literatury, vlastní náslechové praxe a je doplněn o inovativní výukovou metodu. V závěru práce pojednáváme o dostupných materiálech pro učitele, o efektivnosti vytvořené metody, výhodách vzniklého zásobníku a jeho užívání do budoucna.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with methods of communication and stylistic education at the elementary school, specifically in the second class. The main aim is to create a stack of methods for this subject which will be effectively applicable in practice.
The task is divided into theoretical and empirical part. The theoretical one has six chapters. Five of them characterize notions connected to the topic, definitions, conception of communication and stylistic education in past and nowadays. They also submit principles, content and goal of this component. The sixth chapter presents different categorization described in scholarly literature. It compares described systems and it apprizes with available methods.
The empirical part is dedicated to the stack of communication and stylistic education methods that is possible to use in specific lessons. It has been based on analysis of scientific literature, own class observation and it is complemented by innovative teaching methods.
In the end of thesis we discuss about available material for teachers, the efficiency of created method, advantages of created stack and its usage in future.
Klíčová slova
komunikační a slohová výchova, kategorizace metod, inovativní výuková metoda, zásobník metod
Klíčová slova v angličtině
communication and stylistic education, categorization methods, innovative teaching methods, stack of methods
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu věnovanou komunikační a slohové výchově na prvním stupni ZŠ. Na jejím základě stanoví, jaké způsoby kategorizace jednotlivých metod jsou užívány, a jeden se zdůvodněním vybere pro další část diplomové práce. Ke zvolené kategorizaci zpracuje na základě odborné literatury co nejrozsáhlejší přehled jednotlivých metod. Tento přehled obohatí na základě prostudování různých řad učebnic určených pro druhý ročník ZŠ a také na základě vlastní náslechové praxe ve druhém ročníku ZŠ a zhodnotí, jak je možno shlédnuté metody přiřadit k jednotlivým kategoriím vybraného modelu členění didaktických metod ve slohu. Na závěr se diplomantka pokusí o vlastní obohacení vytvořeného přehledu o některou inovativní metodu komunikační a slohové výchovy, efektivnost takto nalezené či vytvořené metody ověří v praxi, opět ve druhém ročníku.
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu věnovanou komunikační a slohové výchově na prvním stupni ZŠ. Na jejím základě stanoví, jaké způsoby kategorizace jednotlivých metod jsou užívány, a jeden se zdůvodněním vybere pro další část diplomové práce. Ke zvolené kategorizaci zpracuje na základě odborné literatury co nejrozsáhlejší přehled jednotlivých metod. Tento přehled obohatí na základě prostudování různých řad učebnic určených pro druhý ročník ZŠ a také na základě vlastní náslechové praxe ve druhém ročníku ZŠ a zhodnotí, jak je možno shlédnuté metody přiřadit k jednotlivým kategoriím vybraného modelu členění didaktických metod ve slohu. Na závěr se diplomantka pokusí o vlastní obohacení vytvořeného přehledu o některou inovativní metodu komunikační a slohové výchovy, efektivnost takto nalezené či vytvořené metody ověří v praxi, opět ve druhém ročníku.
Seznam doporučené literatury
Bína, D., Niklesová, E. - Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy, Jihočeská univerzita, České Budějovice 2007
Čechová, M. - Komunikační a slohová výchova, ISV nakladatelství, Praha 1998
David, M. - Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy, Jihočeská universita, České Budějovice 2004.
Hubáček, J. - Didaktika slohu v 2. - 4. ročníku základní školy, Pedagogická fakulta, Hradec Králové 1981
Hubáček, J. - Didaktika slohu, SPN, Praha 1990
Kostečka, J. - Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi, Nakladatelství H a H, Jinočany 1993.
Kožmín, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Kreislová, Z. Prožitek a tvůrčí psaní. Kritické listy 10. Online. Cit. 15. 11. 2013. Dostupné z:
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty10_prozitky
Krůželová, M. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu, Portál, Praha 2009.
Santlerová, K. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Brno: Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 1. vyd. Praha: Nakl. Portál, 2007.
Svoboda, K. Didaktika českého jazyka a slohu, SPN, Praha 1977.
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. 1. vyd. Příbram: Nakl. Pistorius + Olšanská; Praha - Litomyšl: Nakl. Ladislav Horáček - Paseka, 2007.
Seznam doporučené literatury
Bína, D., Niklesová, E. - Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy, Jihočeská univerzita, České Budějovice 2007
Čechová, M. - Komunikační a slohová výchova, ISV nakladatelství, Praha 1998
David, M. - Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy, Jihočeská universita, České Budějovice 2004.
Hubáček, J. - Didaktika slohu v 2. - 4. ročníku základní školy, Pedagogická fakulta, Hradec Králové 1981
Hubáček, J. - Didaktika slohu, SPN, Praha 1990
Kostečka, J. - Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi, Nakladatelství H a H, Jinočany 1993.
Kožmín, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Kreislová, Z. Prožitek a tvůrčí psaní. Kritické listy 10. Online. Cit. 15. 11. 2013. Dostupné z:
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty10_prozitky
Krůželová, M. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu, Portál, Praha 2009.
Santlerová, K. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Brno: Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 1. vyd. Praha: Nakl. Portál, 2007.
Svoboda, K. Didaktika českého jazyka a slohu, SPN, Praha 1977.
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco: jak si děti osvojují příběhy. 1. vyd. Příbram: Nakl. Pistorius + Olšanská; Praha - Litomyšl: Nakl. Ladislav Horáček - Paseka, 2007.