Diplomová práce se zabývá utvářením počátečních grafomotorických dovedností v posledním ročníku mateřské školy s návazností na systém výuky psaní v 1. ročníku ZŠ. Práce se skládá ze dvou částí.
Teoretická část práce je obecně zaměřena na předškolní věk a na systém přípravy předškoláků, zejména v oblasti utváření hygienických a pracovních návyků. Dále se zabývá problematikou leváctví.
Výzkumná část je založena na výzkumu s cílem praktického využití. Výzkum byl prováděn v mateřských školách se zaměřením na dodržování hygienických a pracovních návyků (správný úchop a směr tužky u praváků a leváků, správné sezení, apod.). Pozornost byla také věnována psaní velkých tiskacích písmen (zrcadlové psaní) a rozvoji grafomotoriky (grafomotorická cvičení).
Výsledky výzkumu byly porovnány s teoretickou částí práce a doloženy rozsáhlým přílohovým materiálem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the formation of the initial graphomotor skills in the last year of kindergarten education with connection to the system of teaching writing in the first grade of primary school. The work consists of two parts.
The theoretical part is generally aimed at preschool age and a system of preschoolers preparation, especially in the formation of hygiene and work habits. It also deals with the issue of left-handedness.
The second part of my thesis is based on research of practical use. The research was conducted in kindergarten schools with a focus on the health and work habits (proper grip and pen direction for right-handers and left-handers, proper seating, etc.). The attention was also paid to uppercase block letters (mirror writing) and graphomotor development (graphomotor exercises).
The results are compared with theoretical part and supported by extensive appendix.
Klíčová slova
Předškolní věk, předškolní třídy, psaní v 1. ročníku, připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, pre-school classes, first year writing, readiness
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá utvářením počátečních grafomotorických dovedností v posledním ročníku mateřské školy s návazností na systém výuky psaní v 1. ročníku ZŠ. Práce se skládá ze dvou částí.
Teoretická část práce je obecně zaměřena na předškolní věk a na systém přípravy předškoláků, zejména v oblasti utváření hygienických a pracovních návyků. Dále se zabývá problematikou leváctví.
Výzkumná část je založena na výzkumu s cílem praktického využití. Výzkum byl prováděn v mateřských školách se zaměřením na dodržování hygienických a pracovních návyků (správný úchop a směr tužky u praváků a leváků, správné sezení, apod.). Pozornost byla také věnována psaní velkých tiskacích písmen (zrcadlové psaní) a rozvoji grafomotoriky (grafomotorická cvičení).
Výsledky výzkumu byly porovnány s teoretickou částí práce a doloženy rozsáhlým přílohovým materiálem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the formation of the initial graphomotor skills in the last year of kindergarten education with connection to the system of teaching writing in the first grade of primary school. The work consists of two parts.
The theoretical part is generally aimed at preschool age and a system of preschoolers preparation, especially in the formation of hygiene and work habits. It also deals with the issue of left-handedness.
The second part of my thesis is based on research of practical use. The research was conducted in kindergarten schools with a focus on the health and work habits (proper grip and pen direction for right-handers and left-handers, proper seating, etc.). The attention was also paid to uppercase block letters (mirror writing) and graphomotor development (graphomotor exercises).
The results are compared with theoretical part and supported by extensive appendix.
Klíčová slova
Předškolní věk, předškolní třídy, psaní v 1. ročníku, připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, pre-school classes, first year writing, readiness
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření počátečních grafomotorických dovedností v posledním ročníku mateřské školy s návazností na systém výuky psaní v 1. ročníku ZŠ.
Teoretická část práce bude zaměřena na systém přípravy předškoláků, zejména v oblasti utváření hygienických a pracovních návyků.
Práce bude mít výzkumný charakter s cílem praktického využití. Výzkum bude proveden v mateřských školách se zaměřením na:
-dodržování hygienických a pracovních návyků (držení tužky, správný směr tužky u praváků a leváků, správné sezení, apod.)
-psaní velkých tiskacích písmen (zrcadlové psaní)
-rozvoj grafomotoriky (grafomotorická cvičení)
Výsledky výzkumu budou porovnány s teoretickou částí práce a doloženy rozsáhlým přílohovým materiálem.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření počátečních grafomotorických dovedností v posledním ročníku mateřské školy s návazností na systém výuky psaní v 1. ročníku ZŠ.
Teoretická část práce bude zaměřena na systém přípravy předškoláků, zejména v oblasti utváření hygienických a pracovních návyků.
Práce bude mít výzkumný charakter s cílem praktického využití. Výzkum bude proveden v mateřských školách se zaměřením na:
-dodržování hygienických a pracovních návyků (držení tužky, správný směr tužky u praváků a leváků, správné sezení, apod.)
-psaní velkých tiskacích písmen (zrcadlové psaní)
-rozvoj grafomotoriky (grafomotorická cvičení)
Výsledky výzkumu budou porovnány s teoretickou částí práce a doloženy rozsáhlým přílohovým materiálem.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Kořínek, M.: Dítě na počátku školní docházky. Praha, UK 1975.
Křivánek, Z. - Wildová, R. a kol.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Piaget, J.: Psychologie dítěte. Praha 1970 a novější vydání.
Šimková, I.: Výuka prvopočátečního psaní. České Budějovice 2012.
Venger, L. A.: Vnímání a učení v předškolním věku. Praha, SPN 1975.
Vyhláška č. 561/2004 Sb. MŠMT
Wenzel, A.: Začiatočné vyučovanie. Bratislava 1993.
Žáčková, H.-Vucovičová, D.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha, D+H 1998.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
Kořínek, M.: Dítě na počátku školní docházky. Praha, UK 1975.
Křivánek, Z. - Wildová, R. a kol.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Piaget, J.: Psychologie dítěte. Praha 1970 a novější vydání.
Šimková, I.: Výuka prvopočátečního psaní. České Budějovice 2012.
Venger, L. A.: Vnímání a učení v předškolním věku. Praha, SPN 1975.
Vyhláška č. 561/2004 Sb. MŠMT
Wenzel, A.: Začiatočné vyučovanie. Bratislava 1993.
Žáčková, H.-Vucovičová, D.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha, D+H 1998.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.