Tato diplomová práce se zabývá výukou elementárního čtení na našem území. V teoretické části se zaměřuje na čtení od historie po současnost. Analyzuje metody, které byly na našem území vyučovány v historii, a ukazuje jejich přínos pro současné metody výuky elementárního čtení. Dále prezentuje aktuální metody výuky čtení a jejich metodiku.
Ve výzkumné části je práce zaměřena na porovnání analyticko-syntetické a genetické metody čtení z hlediska porozumění textu, správnosti, plynulosti a rychlosti čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with teaching elementary reading in our territory. The theoretical part focuses on reading from the past till present. It analyzes methods, that were taught in our territory during the past, and shows their benefits for current methods of teaching elementary reading. It also presents current methods of teaching reading and their methodology.
The research part is focused on comparing analytical-synthesis method and genetic method of reading from the viewpoint of reading comprehension, accuracy, fluency and reading speed.
Klíčová slova
historie výuky čtení,vývoj elementárního čtení, syntetické metody ve výuce čtení, analytické metody ve výuce čtení, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, Sfumato, fáze výuky čtení, učebnice a pracovní pomůcky pro výuku elementárního čtení
Klíčová slova v angličtině
Teaching reading history, development of elementary reading, Synthetic Methods of teaching elementary reading, analytical methods of teaching elementary reading, analytical-synthesis method, genetic method, Sfumato, phases of teaching reading, textbooks and handouts for teaching elementary reading
Rozsah průvodní práce
100s. (127 470 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výukou elementárního čtení na našem území. V teoretické části se zaměřuje na čtení od historie po současnost. Analyzuje metody, které byly na našem území vyučovány v historii, a ukazuje jejich přínos pro současné metody výuky elementárního čtení. Dále prezentuje aktuální metody výuky čtení a jejich metodiku.
Ve výzkumné části je práce zaměřena na porovnání analyticko-syntetické a genetické metody čtení z hlediska porozumění textu, správnosti, plynulosti a rychlosti čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with teaching elementary reading in our territory. The theoretical part focuses on reading from the past till present. It analyzes methods, that were taught in our territory during the past, and shows their benefits for current methods of teaching elementary reading. It also presents current methods of teaching reading and their methodology.
The research part is focused on comparing analytical-synthesis method and genetic method of reading from the viewpoint of reading comprehension, accuracy, fluency and reading speed.
Klíčová slova
historie výuky čtení,vývoj elementárního čtení, syntetické metody ve výuce čtení, analytické metody ve výuce čtení, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, Sfumato, fáze výuky čtení, učebnice a pracovní pomůcky pro výuku elementárního čtení
Klíčová slova v angličtině
Teaching reading history, development of elementary reading, Synthetic Methods of teaching elementary reading, analytical methods of teaching elementary reading, analytical-synthesis method, genetic method, Sfumato, phases of teaching reading, textbooks and handouts for teaching elementary reading
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat aktuálními problémy výuky elementárního čtení v 1. ročnících ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě se diplomantka pokusí zachytit současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, tj. čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Na základě studia odborné literatury by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou.V teoretické části práce bude analyzována problematika počátečního čtení se zaměřením na jednotlivá období čtenářského rozvoje žáků.
Výzkumná část práce bude založena na průzkumu úrovně čtenářských dovedností žáků. Na základě výsledků diagnostických prověrek u žáků 1. ročníku ZŠ provede diplomantka analýzu úrovně žákovského čtení a zhodnotí přínos jednotlivých metod.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí, obsah i přístupy k vyučování čtení a naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat aktuálními problémy výuky elementárního čtení v 1. ročnících ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, současných učebnicích i metodických příručkách, na jejichž základě se diplomantka pokusí zachytit současný stav výuky čtení v 1. ročnících ZŠ, tj. čtení metodou analyticko-syntetickou a genetickou.
Na základě studia odborné literatury by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude obsahovat část teoretickou a část výzkumnou.V teoretické části práce bude analyzována problematika počátečního čtení se zaměřením na jednotlivá období čtenářského rozvoje žáků.
Výzkumná část práce bude založena na průzkumu úrovně čtenářských dovedností žáků. Na základě výsledků diagnostických prověrek u žáků 1. ročníku ZŠ provede diplomantka analýzu úrovně žákovského čtení a zhodnotí přínos jednotlivých metod.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí, obsah i přístupy k vyučování čtení a naznačeny možnosti dalšího zdokonalování čtenářské úrovně žáka.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Blatný, L.: Prvopočáteční čtení a psaní. Brno, 1991.
Doležalová, J.: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hr. Králové 2001.
Fabiánková, B. - Havel, J. - Novotná, M.: Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Paido, Brno 1999.
Frühaufová, V. - Miňhová, J. - Mrázová, E.: Vybrané ped. a psych. problémy výuky
elementárního čtení a psaní. UJEP, Ústí nad Lab. 1991.
Kořínek, M. - Křivánek, Z.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1989.
Křivánek, Z. - Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998.
Santlerová, K.: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno, 1995.
Toman, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
Wagnerová, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň, 1996.
Wagnerová, J.: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň, 2000.
Wildová. R. a kol.: Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: UK v Praze, 2012.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál 1994.
Soubory učebnic pro 1. ročník ZŠ, různí autoři, různá nakladatelství.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
Blatný, L.: Prvopočáteční čtení a psaní. Brno, 1991.
Doležalová, J.: Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hr. Králové 2001.
Fabiánková, B. - Havel, J. - Novotná, M.: Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Paido, Brno 1999.
Frühaufová, V. - Miňhová, J. - Mrázová, E.: Vybrané ped. a psych. problémy výuky
elementárního čtení a psaní. UJEP, Ústí nad Lab. 1991.
Kořínek, M. - Křivánek, Z.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1989.
Křivánek, Z. - Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998.
Santlerová, K.: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno, 1995.
Toman, J.: Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007.
Wagnerová, J.: Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň, 1996.
Wagnerová, J.: Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň, 2000.
Wildová. R. a kol.: Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: UK v Praze, 2012.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál 1994.
Soubory učebnic pro 1. ročník ZŠ, různí autoři, různá nakladatelství.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.