Diplomová práce je zaměřená na technické památky v oblasti Křivoklátska, které jsou prostřednictvím exkurzí aplikovány do výuky na prvním stupni ZŠ.
Teoretická část je zaměřena na technickou výchovu a její postavení na prvním stupni ZŠ. Dále se zabývá technickými památkami, jejich typologií, ochranou a prohlášením objektů za technické památky. Závěrečná část teoretické části je věnována deseti technickým památkám Křivoklátska. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány jednotlivé exkurze do vybraných technických památek určených k výuce na prvním stupni ZŠ. Součástí exkurzí je také informační základ pro učitele. Závěr praktické části je zaměřen na orientační ověřování využití exkurzí na prvním stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis is focused on the technical monuments in Křivoklátsko region which are used in the education at primary school via educational excursions.
The theoretical part of my Diploma Thesis concentrates on the technical education and its position at primary school. It also concerns the technical monuments, their typology, protection, and the declaration of the monuments as technical monuments of Křivoklátsko. The final part is dedicated to ten technical monuments in Křivoklátsko. The practical part of my Diploma Thesis contains particular educational excursions to the chosen technical monuments which are aimed to the education at primary school. The information background for teachers is the part of each educational excursion. The final section of the practical part is focused on the indicative verification of use of the educational excursions at primary school.
Diplomová práce je zaměřená na technické památky v oblasti Křivoklátska, které jsou prostřednictvím exkurzí aplikovány do výuky na prvním stupni ZŠ.
Teoretická část je zaměřena na technickou výchovu a její postavení na prvním stupni ZŠ. Dále se zabývá technickými památkami, jejich typologií, ochranou a prohlášením objektů za technické památky. Závěrečná část teoretické části je věnována deseti technickým památkám Křivoklátska. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány jednotlivé exkurze do vybraných technických památek určených k výuce na prvním stupni ZŠ. Součástí exkurzí je také informační základ pro učitele. Závěr praktické části je zaměřen na orientační ověřování využití exkurzí na prvním stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis is focused on the technical monuments in Křivoklátsko region which are used in the education at primary school via educational excursions.
The theoretical part of my Diploma Thesis concentrates on the technical education and its position at primary school. It also concerns the technical monuments, their typology, protection, and the declaration of the monuments as technical monuments of Křivoklátsko. The final part is dedicated to ten technical monuments in Křivoklátsko. The practical part of my Diploma Thesis contains particular educational excursions to the chosen technical monuments which are aimed to the education at primary school. The information background for teachers is the part of each educational excursion. The final section of the practical part is focused on the indicative verification of use of the educational excursions at primary school.
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji Vám se zde zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; důkladná teoretická analýza zařazených technických památek; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte nejméně 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních námětů do výuky. Možnost výběru objektů: průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské historické objekty, industriální památky atd.
Soubor námětů bude nosnou součástí diplomové práce, opatřete jej všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořeného a prezentovaného souboru námětů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich souborech námětů. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových námětů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji Vám se zde zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; důkladná teoretická analýza zařazených technických památek; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte nejméně 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních námětů do výuky. Možnost výběru objektů: průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské historické objekty, industriální památky atd.
Soubor námětů bude nosnou součástí diplomové práce, opatřete jej všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořeného a prezentovaného souboru námětů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich souborech námětů. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových námětů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, J., BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2004, 120 s. ISBN 80-7043-255-1
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X
KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001, 179 s. ISBN 80-246-0192-3
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008, 624 s. ISBN 80-7277-043-8
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku II., H-O. Praha: LIBRI, 2002, 700 s. ISBN 80-7277-044-6
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku III., P-S. Praha: LIBRI, 2003, 624 s. I SBN 80-7277-045-4
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku VI., S-Ž. Praha: LIBRI, 2004, 560 s. ISBN 80-7277-160-4
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In: Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In: XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001, s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2
DUCHKOVÁ, S.: Technické památky na Klatovsku a jejich uplatnění ve výuce na primární škole. České Budějovice: PdF JU, 2012. Nepublikovaná diplomová práce.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, J., BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2004, 120 s. ISBN 80-7043-255-1
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X
KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001, 179 s. ISBN 80-246-0192-3
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008, 624 s. ISBN 80-7277-043-8
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku II., H-O. Praha: LIBRI, 2002, 700 s. ISBN 80-7277-044-6
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku III., P-S. Praha: LIBRI, 2003, 624 s. I SBN 80-7277-045-4
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku VI., S-Ž. Praha: LIBRI, 2004, 560 s. ISBN 80-7277-160-4
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In: Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In: XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001, s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2
DUCHKOVÁ, S.: Technické památky na Klatovsku a jejich uplatnění ve výuce na primární škole. České Budějovice: PdF JU, 2012. Nepublikovaná diplomová práce.