Informace o kvalifikační práci Badatelsky orientované vyučování (BOV) v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad
Téma diplomové práce bylo zvoleno na základě upadajícího zájmu mládeže
o přírodní vědy, který se poměrně zvyšuje. Hlavním cílem diplomové práce je
aplikace prvků badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) do výuky
přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy a následné posouzení
efektivity této výuky s využitím prostředí školních zahrad. Dalším cílem je srovnání
výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování a žáků
při výuce frontální.
Literární přehled je zaměřen na postavení tématu diplomové práce v RVP ZV
(Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání). Dále se zabývá
charakteristikou BOV, jeho podstatou, historií a využitím. Věnuje se
také školním zahradám a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů. Kapitola
Materiál a metodika se zabývá způsobem zpracování informací z odborných
publikací, článků a internetových zdrojů k danému tématu. Popisuje témata a respondenty
vybrané pro výzkum týkající se diplomové práce. Návrh výuky obsahuje autorčiny
vlastní návrhy vyučovacích hodin frontální výuky, návrhy jednotlivých experimentů
využitých při BOV a návrhy pracovní listů. Čtvrtá kapitola prezentuje
dosažené výsledky výzkumu. Ty prokazují, že výuka s aplikovanými prvky BOV je ve
vazbě na prostředí školních zahrad pro žáky velice přínosná. Zvýšila se úroveň
jejich vědomostí. Výzkum také ukázal, že výkonnost žáků po výuce s prvky BOV je
vyšší než výkonnost žáků po výuce frontální.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis was chosen on the base of the declining
interest in natural science among young people, which is relatively
increasing.
Application of elements of enquiry-based teaching (IBT) to natural
science subjects teaching at the elementary level of primary school and subsequent evaluation
of teaching effectiveness using school gardens is the main goal of the
thesis.
Comparison of the performance of pupils taught with the elements of
inquiry-based teaching and pupils taught in frontal instruction is another goal.
The literature survey focuses on the position of the thesis topic
within the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE).
It deals with the characteristic of the IBT, its nature, history and
application. It also provides school gardens, their utilization in teaching of natural
sciences. The chapter Material and Methodology deals with the methodology of processing
information from specialized publications, articles and internet sources to the
topic. It describes the topics and the respondents chosen for the research related to the
thesis.
The proposal for teaching contains the author? s own ideas of frontal
teaching lessons, proposals of individual experiments used within the IBT and sample
worksheets.
Chapter three presents the achieved research results. They show that
teaching with application of the IBT elements is really beneficial for pupils. The
level of their knowledge improved. Nevertheless the research has shown that the pupil
performance after teaching with the IBT elements is higher than that of
pupils after frontal teaching.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce bylo zvoleno na základě upadajícího zájmu mládeže
o přírodní vědy, který se poměrně zvyšuje. Hlavním cílem diplomové práce je
aplikace prvků badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) do výuky
přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy a následné posouzení
efektivity této výuky s využitím prostředí školních zahrad. Dalším cílem je srovnání
výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování a žáků
při výuce frontální.
Literární přehled je zaměřen na postavení tématu diplomové práce v RVP ZV
(Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání). Dále se zabývá
charakteristikou BOV, jeho podstatou, historií a využitím. Věnuje se
také školním zahradám a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů. Kapitola
Materiál a metodika se zabývá způsobem zpracování informací z odborných
publikací, článků a internetových zdrojů k danému tématu. Popisuje témata a respondenty
vybrané pro výzkum týkající se diplomové práce. Návrh výuky obsahuje autorčiny
vlastní návrhy vyučovacích hodin frontální výuky, návrhy jednotlivých experimentů
využitých při BOV a návrhy pracovní listů. Čtvrtá kapitola prezentuje
dosažené výsledky výzkumu. Ty prokazují, že výuka s aplikovanými prvky BOV je ve
vazbě na prostředí školních zahrad pro žáky velice přínosná. Zvýšila se úroveň
jejich vědomostí. Výzkum také ukázal, že výkonnost žáků po výuce s prvky BOV je
vyšší než výkonnost žáků po výuce frontální.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis was chosen on the base of the declining
interest in natural science among young people, which is relatively
increasing.
Application of elements of enquiry-based teaching (IBT) to natural
science subjects teaching at the elementary level of primary school and subsequent evaluation
of teaching effectiveness using school gardens is the main goal of the
thesis.
Comparison of the performance of pupils taught with the elements of
inquiry-based teaching and pupils taught in frontal instruction is another goal.
The literature survey focuses on the position of the thesis topic
within the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE).
It deals with the characteristic of the IBT, its nature, history and
application. It also provides school gardens, their utilization in teaching of natural
sciences. The chapter Material and Methodology deals with the methodology of processing
information from specialized publications, articles and internet sources to the
topic. It describes the topics and the respondents chosen for the research related to the
thesis.
The proposal for teaching contains the author? s own ideas of frontal
teaching lessons, proposals of individual experiments used within the IBT and sample
worksheets.
Chapter three presents the achieved research results. They show that
teaching with application of the IBT elements is really beneficial for pupils. The
level of their knowledge improved. Nevertheless the research has shown that the pupil
performance after teaching with the IBT elements is higher than that of
pupils after frontal teaching.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education), kdy se žák v průběhu výchovně vzdělávacího procesu vtěluje do role vědce a své znalosti buduje prostřednictvím řešení určitého problému v postupných krocích, které zahrnují stanovení hypotézy, zvolení příslušné metodiky zkoumání jevu, získání a zpracování výsledků, shrnutí výsledků, diskuzi, komunikaci a kooperaci mezi spolužáky.\vsp{0,5cm}
Postup řešení diplomové práce:\\
1) Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.\\
2) Hlavním úkolem diplomantky bude aplikovat prvky BOV do edukačního procesu v primárním vzdělávání a provést průzkum účinnosti vyučovacích metod s prvky BOV ve vazbě na prostředí školních zahrad na 1. stupni základních škol. Dále pak porovnat výkonnost žáků mezi experimentální skupinou, tedy skupinou, u níž budou do edukačního procesu postupně zapracovány prvky BOV, a skupinou kontrolní. \\
3) Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 60 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education), kdy se žák v průběhu výchovně vzdělávacího procesu vtěluje do role vědce a své znalosti buduje prostřednictvím řešení určitého problému v postupných krocích, které zahrnují stanovení hypotézy, zvolení příslušné metodiky zkoumání jevu, získání a zpracování výsledků, shrnutí výsledků, diskuzi, komunikaci a kooperaci mezi spolužáky.\vsp{0,5cm}
Postup řešení diplomové práce:\\
1) Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.\\
2) Hlavním úkolem diplomantky bude aplikovat prvky BOV do edukačního procesu v primárním vzdělávání a provést průzkum účinnosti vyučovacích metod s prvky BOV ve vazbě na prostředí školních zahrad na 1. stupni základních škol. Dále pak porovnat výkonnost žáků mezi experimentální skupinou, tedy skupinou, u níž budou do edukačního procesu postupně zapracovány prvky BOV, a skupinou kontrolní. \\
3) Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 60 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Seznam doporučené literatury
EDELSON D. C., GORDIN D. N., PEA R. D., 1999: Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450\\
HELD L. 2011: Konfrontácia kencepcií prírodovědného vzdelavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80\\
JANOUŠKOVÁ S., NOVÁK J., MARŠÁK J., 2008: Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132\\
NEZVALOVÁ D. a kolektiv, 2010: Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 67 s.\\
Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf \\
PAPÁČEK M., 2010a: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
PAPÁČEK M., 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33 - 49.\\
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing. \\
ŠKODA J., DOULÍK P., 2009: Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44
Seznam doporučené literatury
EDELSON D. C., GORDIN D. N., PEA R. D., 1999: Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450\\
HELD L. 2011: Konfrontácia kencepcií prírodovědného vzdelavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80\\
JANOUŠKOVÁ S., NOVÁK J., MARŠÁK J., 2008: Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132\\
NEZVALOVÁ D. a kolektiv, 2010: Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 67 s.\\
Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf \\
PAPÁČEK M., 2010a: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
PAPÁČEK M., 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33 - 49.\\
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing. \\
ŠKODA J., DOULÍK P., 2009: Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44