Bakalářská práce se zabývá využitím lučního biotopu pro výuku ekologie na základních školách. Práce obsahuje průzkum vybrané lokality z hlediska živočišných a rostlinných druhů. Dále obsahuje rozbor vybraných učebnic přírodopisu pro 6. a 7. ročník základní školy včetně jeho vyhodnocení a vlastní výukový projekt. Tento projekt je hlavním cílem bakalářské práce a slouží k ověření a upevnění probíraného učiva žáků 7. Ročníku ZŠ. Žáci v rámci projektu pracují v terénu, na vybrané lokalitě. Pomocí pracovních listů a zvolených her s ekologickou tématikou si ověřují získané znalosti zábavnou formou učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of "MEADOW BIOTOPE" in the education of ecology in the primary schools. Thesis consists of research of species is carried out in the chosen locality. After that, we put the analysis of the chosen textbooks of natural history for 6th and 7th grade of the primary schools. The goal of this bachelor thesis is to create the project for 7th grade which will serve as a verification and fixing of discussed schoolwork. Within of purview of this project, the students are doing the fieldwork in the chosen locality. With the aid of the worksheets and the environmental games, they are checking the acquired knowledge by the amusing form of education.
Klíčová slova
ekologie, luční biotop, louka, učebnice, ekologické hry, pracovní list
Bakalářská práce se zabývá využitím lučního biotopu pro výuku ekologie na základních školách. Práce obsahuje průzkum vybrané lokality z hlediska živočišných a rostlinných druhů. Dále obsahuje rozbor vybraných učebnic přírodopisu pro 6. a 7. ročník základní školy včetně jeho vyhodnocení a vlastní výukový projekt. Tento projekt je hlavním cílem bakalářské práce a slouží k ověření a upevnění probíraného učiva žáků 7. Ročníku ZŠ. Žáci v rámci projektu pracují v terénu, na vybrané lokalitě. Pomocí pracovních listů a zvolených her s ekologickou tématikou si ověřují získané znalosti zábavnou formou učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of "MEADOW BIOTOPE" in the education of ecology in the primary schools. Thesis consists of research of species is carried out in the chosen locality. After that, we put the analysis of the chosen textbooks of natural history for 6th and 7th grade of the primary schools. The goal of this bachelor thesis is to create the project for 7th grade which will serve as a verification and fixing of discussed schoolwork. Within of purview of this project, the students are doing the fieldwork in the chosen locality. With the aid of the worksheets and the environmental games, they are checking the acquired knowledge by the amusing form of education.
Klíčová slova
ekologie, luční biotop, louka, učebnice, ekologické hry, pracovní list
Jedním z požadavků moderní výuky přírodopisu je spojení teoretických poznatků s konkrétními znalostmi přírodnin a dynamických procesů v přírodě. \\
Teoretickým základem bakalářské práce bude rozbor ekologické náplně dostupných učebnic přírodopisu a vhodných materiálů z center ekologické výchovy a dalších institucí, které se praktickou ekologickou výchovou zabývají. \\
Na tuto etapu naváže výběr vhodného biotopu (vodní, lesní), kde autorka provede základní průzkum druhového složení a na základě zjištěných taxonů vypracuje didakticko- metodické postupy (projekt), které by měly zábavnou formou práce s dětmi (hry, soutěže, výroba pomůcek) umožnit utvrzení probíraného učiva z ekologie (vztahy ve společenstvu, adaptace, způsoby rozmnožování atd.).
Zásady pro vypracování
Jedním z požadavků moderní výuky přírodopisu je spojení teoretických poznatků s konkrétními znalostmi přírodnin a dynamických procesů v přírodě. \\
Teoretickým základem bakalářské práce bude rozbor ekologické náplně dostupných učebnic přírodopisu a vhodných materiálů z center ekologické výchovy a dalších institucí, které se praktickou ekologickou výchovou zabývají. \\
Na tuto etapu naváže výběr vhodného biotopu (vodní, lesní), kde autorka provede základní průzkum druhového složení a na základě zjištěných taxonů vypracuje didakticko- metodické postupy (projekt), které by měly zábavnou formou práce s dětmi (hry, soutěže, výroba pomůcek) umožnit utvrzení probíraného učiva z ekologie (vztahy ve společenstvu, adaptace, způsoby rozmnožování atd.).
Seznam doporučené literatury
Dokumenty MŠMT ČR k rámcově vzdělávacím programům pro ZŠ. \\
Učebnice a rámcové vzdělávací programy přírodopisu. \\
Řady učebnic přírodopisu\\
1. Přírodopis, 6,7, 8, 9. Nakl. Fraus, Plzeň.
Např.: ČABRADOVÁ V., HASCH F., SEJPKA J., VANĚČKOVÁ I., 2003: Přírodopis pro 6. roč.zákl. školy a primu víceletého gymnázia. Fraus, Plzeň, 120 s. \\
2. Přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Prodos, Olomouc.
Např. JURČÁK J., FRONĚK J. a kol, 1998: Přírodopis 7. \\
3. Přírodopis I, II, III, IV. Nakl. Scientia, spol. s r.o., Praha.
Např.: VILČEK F., LIŠKOVÁ E., ALTMANN A., KORÁBOVÁ A., 1994: Přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ, Scientia, Praha, 208 s. \\
4. Přírodopis 1, 2, 3, 4. Nakl. SPN, Praha \\
Např.: ČERNÍK V., BIČÍK V., MARTINEC Z., 1999: Přírodopis 1 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN, Praha, 104 s. \\
DOBRORUKA L. J., GUTZEROVÁ N., HAVEL L., 1998: Přírodopis II pro 7. ročník základní školy. \\
5. Nakl. České geografické společnosti, s. r.o., Praha.
Např.: ŠVECOVÁ M., TOBĚRNÁ V., 1998: Botanika: učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. \\
6. Nakl. Fortuna, Praha
Např.: KVASNIČKOVÁ D., JENÍK J., PECINA P., FRONĚK J., CAIS J., 2002: Ekologický přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Fortuna, Praha, 128 s. \\
7. Nakl. Nová škola, Brno
Např.: HAVLÍK I., 1999: Přírodopis pro 6., 7.ročník. \\
8. Nakl. Jinan
Např.: KOČÁREK E., KOČÁREK E. (jun.), 1998: Přírodopis pro 7. ročník základní školy\vsp{0,3cm}
CHRÁSKA M., 2007: Metody pedagogického výzkumu.-Grada, Praha, 265 s. \\
Skalková J., 2007: Obecná didaktika. Grada, Praha, 328 s. \\
KUBÁT K. (ed.), 2002: Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha \\
ROSYPAL , S. a kol., 2003.: Nový přehled biologie. Scientia, Praha. \\
MÁCHAL A., 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. - Rezekvítek Brno, 205 s\\
JAKRLOVÁ J., PELIKÁN J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s. \\
SLAVÍKOVÁ J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s. \\
LOSOS B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s. \\
STORCH D., MIHULKA S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s. \\
Čihař J., 2002: Příroda ČR a SR. Academia, Praha
Seznam doporučené literatury
Dokumenty MŠMT ČR k rámcově vzdělávacím programům pro ZŠ. \\
Učebnice a rámcové vzdělávací programy přírodopisu. \\
Řady učebnic přírodopisu\\
1. Přírodopis, 6,7, 8, 9. Nakl. Fraus, Plzeň.
Např.: ČABRADOVÁ V., HASCH F., SEJPKA J., VANĚČKOVÁ I., 2003: Přírodopis pro 6. roč.zákl. školy a primu víceletého gymnázia. Fraus, Plzeň, 120 s. \\
2. Přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Prodos, Olomouc.
Např. JURČÁK J., FRONĚK J. a kol, 1998: Přírodopis 7. \\
3. Přírodopis I, II, III, IV. Nakl. Scientia, spol. s r.o., Praha.
Např.: VILČEK F., LIŠKOVÁ E., ALTMANN A., KORÁBOVÁ A., 1994: Přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ, Scientia, Praha, 208 s. \\
4. Přírodopis 1, 2, 3, 4. Nakl. SPN, Praha \\
Např.: ČERNÍK V., BIČÍK V., MARTINEC Z., 1999: Přírodopis 1 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN, Praha, 104 s. \\
DOBRORUKA L. J., GUTZEROVÁ N., HAVEL L., 1998: Přírodopis II pro 7. ročník základní školy. \\
5. Nakl. České geografické společnosti, s. r.o., Praha.
Např.: ŠVECOVÁ M., TOBĚRNÁ V., 1998: Botanika: učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. \\
6. Nakl. Fortuna, Praha
Např.: KVASNIČKOVÁ D., JENÍK J., PECINA P., FRONĚK J., CAIS J., 2002: Ekologický přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Fortuna, Praha, 128 s. \\
7. Nakl. Nová škola, Brno
Např.: HAVLÍK I., 1999: Přírodopis pro 6., 7.ročník. \\
8. Nakl. Jinan
Např.: KOČÁREK E., KOČÁREK E. (jun.), 1998: Přírodopis pro 7. ročník základní školy\vsp{0,3cm}
CHRÁSKA M., 2007: Metody pedagogického výzkumu.-Grada, Praha, 265 s. \\
Skalková J., 2007: Obecná didaktika. Grada, Praha, 328 s. \\
KUBÁT K. (ed.), 2002: Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha \\
ROSYPAL , S. a kol., 2003.: Nový přehled biologie. Scientia, Praha. \\
MÁCHAL A., 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. - Rezekvítek Brno, 205 s\\
JAKRLOVÁ J., PELIKÁN J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s. \\
SLAVÍKOVÁ J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s. \\
LOSOS B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s. \\
STORCH D., MIHULKA S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s. \\
Čihař J., 2002: Příroda ČR a SR. Academia, Praha