Bakalářská práce je zaměřena na téma adaptace dítěte po šikaně ve školním a sociálním (rodinném) prostředí. Práce spojuje v jednolitý text teoretické popisy šikany z odborných zdrojů s výsledky mého výzkumu.
Z odborných zdrojů popisuji, co je to šikana, jaké jsou její druhy, jak ji rozpoznáme, jaké je první východisko při zjištění šikany, dále vyšetřování, šikana z hlediska práva, jaké mohou mít děti následky, jaká je léčba kolektivu, kde se objevila šikana a pro úplnost tématu dodávám ještě prevenci a možné preventivní programy.
Tuto teorii obohacuji o data z vlastního výzkumu problematiky. Praktická strana mé práce tedy představuje kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s odborníky, kteří mohou ve své profesi pracovat se šikanou. Výzkum je zaměřen na zjištění zkušeností odborníků s touto problematikou adaptace. Jak si myslí a domnívají se, že se děti vyrovnávají s tímto problémem, jak je to s navazováním nových přátelství, jak zvládají podobné situace přibližující se šikaně, a v neposlední řadě jakým způsobem funguje spolupráce se školou a rodinou a zda je nějaká návratnost již jednou šikanovaných žáků.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the topic of child's adaptation in school and social (family) environment. This text is a compilation of theoretical descriptions of bullying from various expert sources combined with a research of my own.
The expert sources provide the definitions of what bullying is, what different kinds of bullying exist, how to recognize it, what to do if it is recognized, investigations, bullying in terms of the law, possible influences on a child and how to treat the whole group where bullying took place. To make the work complete, I add some information about prevention and preventive programs.
The practical part of my work consists of qualitative survey in form of interviews amongst professionals who deal with bullying as part of their job. The research is focused on collecting their experience mainly with the adaptation issues. Their opinion on how the children cope with these issues and establish new friendships afterwards, how do they prevent situations in which bullying is about to take place, and last but not the least how do schools and parents cooperate with them and if there is some greater probability that once bullied child will become a victim again.
bullying, adaptation after bullying, aggressor, victim, group dynamics of bullying, cyberbullying, consequences of bullying, treatment, prevention
Rozsah průvodní práce
47 s. (85 059 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma adaptace dítěte po šikaně ve školním a sociálním (rodinném) prostředí. Práce spojuje v jednolitý text teoretické popisy šikany z odborných zdrojů s výsledky mého výzkumu.
Z odborných zdrojů popisuji, co je to šikana, jaké jsou její druhy, jak ji rozpoznáme, jaké je první východisko při zjištění šikany, dále vyšetřování, šikana z hlediska práva, jaké mohou mít děti následky, jaká je léčba kolektivu, kde se objevila šikana a pro úplnost tématu dodávám ještě prevenci a možné preventivní programy.
Tuto teorii obohacuji o data z vlastního výzkumu problematiky. Praktická strana mé práce tedy představuje kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s odborníky, kteří mohou ve své profesi pracovat se šikanou. Výzkum je zaměřen na zjištění zkušeností odborníků s touto problematikou adaptace. Jak si myslí a domnívají se, že se děti vyrovnávají s tímto problémem, jak je to s navazováním nových přátelství, jak zvládají podobné situace přibližující se šikaně, a v neposlední řadě jakým způsobem funguje spolupráce se školou a rodinou a zda je nějaká návratnost již jednou šikanovaných žáků.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the topic of child's adaptation in school and social (family) environment. This text is a compilation of theoretical descriptions of bullying from various expert sources combined with a research of my own.
The expert sources provide the definitions of what bullying is, what different kinds of bullying exist, how to recognize it, what to do if it is recognized, investigations, bullying in terms of the law, possible influences on a child and how to treat the whole group where bullying took place. To make the work complete, I add some information about prevention and preventive programs.
The practical part of my work consists of qualitative survey in form of interviews amongst professionals who deal with bullying as part of their job. The research is focused on collecting their experience mainly with the adaptation issues. Their opinion on how the children cope with these issues and establish new friendships afterwards, how do they prevent situations in which bullying is about to take place, and last but not the least how do schools and parents cooperate with them and if there is some greater probability that once bullied child will become a victim again.
bullying, adaptation after bullying, aggressor, victim, group dynamics of bullying, cyberbullying, consequences of bullying, treatment, prevention
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je jistit, jak dítě, které prožilo šikanu se s ní dokázalo vypořádat, jak se mu daří navazovat nová přátelství, zapojovat se zpátky do kolektivu. Co prožívala rodina a v neposlední řadě jak děti zvládají situace přibližující se šikaně.
V teoretické části se zaměřím na definování šikany, její průběh a řešení. Vyšetřování šikany ve škole a jakým způsobem je šikana zaopatřena v právním systému ČR. Postavení rodiny a okolí dítěte k šikaně. Adaptace dítěte po šikaně. A neopomenu se zmínit ani o prevenci šikany. Teoretická část bude východiskem k praktické části.
V praktické části provedu kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s odborníky, kteří se mohou ve svém zaměstnání setkat se šikanou. V rozhovoru se zaměřím na adaptaci po vyšetřování šikany.
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce je jistit, jak dítě, které prožilo šikanu se s ní dokázalo vypořádat, jak se mu daří navazovat nová přátelství, zapojovat se zpátky do kolektivu. Co prožívala rodina a v neposlední řadě jak děti zvládají situace přibližující se šikaně.
V teoretické části se zaměřím na definování šikany, její průběh a řešení. Vyšetřování šikany ve škole a jakým způsobem je šikana zaopatřena v právním systému ČR. Postavení rodiny a okolí dítěte k šikaně. Adaptace dítěte po šikaně. A neopomenu se zmínit ani o prevenci šikany. Teoretická část bude východiskem k praktické části.
V praktické části provedu kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů s odborníky, kteří se mohou ve svém zaměstnání setkat se šikanou. V rozhovoru se zaměřím na adaptaci po vyšetřování šikany.
Seznam doporučené literatury
BOURCET, S., GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8
ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1
MARTIN, M., WALTMANOVÁ-GREENWOODOVÁ, C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8
Policie ČR [online]. Praha: Policie ČR, ? 2010. Dostupné na www: .
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
28 275/2000-22. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Praha: Věstník MŠMT č.1, 2001.
Seznam doporučené literatury
BOURCET, S., GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8
ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1
MARTIN, M., WALTMANOVÁ-GREENWOODOVÁ, C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8
Policie ČR [online]. Praha: Policie ČR, ? 2010. Dostupné na www: .
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
28 275/2000-22. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Praha: Věstník MŠMT č.1, 2001.