Tato práce se věnuje problematice školní šikany v souvislosti s etickou výchovou. První část práce se zabývá charakteristikou šikany a hledáním příčin z pohledu psychologie, vývojové psychologie a filosofie. Druhá část předkládá sociologické hledisko, kde je charakterizován současný postoj společnosti k násilí. Je zde popsán vliv rodinného a mediálního prostředí jako důležitých determinant ovlivňujících postoj jedince k násilí. Třetí část se týká předmětu Etická výchova, její charakteristiky a odlišných pojetí různých autorů. Součástí této části je analýza obsahů textů vzdělávacích dokumentů pro základní školy. Tato část práce obsahuje diskuzi a závěrečná doporučení získaná na základě výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The graduation thesis is dedicated to the school bullying issues in connection with the Ethics education. The first part of the thesis deals with the characteristic of bullying and with the search for reasons through the scopes of psychology, developmental psychology and philosophy. The second part presents the social viewpoint, where the contemporary attitude of the society to violence is defined. It describes the influence of the family and media background as important determinants forming the attitude of the individual to violence. The third part concerns the subject of Ethics education, its specification and the various approaches of different authors. The analysis of the content of primary school educational documents is an essential part of it. This part of the thesis contains discussions and conclusive recommendations acquired on the base of researches.
Tato práce se věnuje problematice školní šikany v souvislosti s etickou výchovou. První část práce se zabývá charakteristikou šikany a hledáním příčin z pohledu psychologie, vývojové psychologie a filosofie. Druhá část předkládá sociologické hledisko, kde je charakterizován současný postoj společnosti k násilí. Je zde popsán vliv rodinného a mediálního prostředí jako důležitých determinant ovlivňujících postoj jedince k násilí. Třetí část se týká předmětu Etická výchova, její charakteristiky a odlišných pojetí různých autorů. Součástí této části je analýza obsahů textů vzdělávacích dokumentů pro základní školy. Tato část práce obsahuje diskuzi a závěrečná doporučení získaná na základě výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The graduation thesis is dedicated to the school bullying issues in connection with the Ethics education. The first part of the thesis deals with the characteristic of bullying and with the search for reasons through the scopes of psychology, developmental psychology and philosophy. The second part presents the social viewpoint, where the contemporary attitude of the society to violence is defined. It describes the influence of the family and media background as important determinants forming the attitude of the individual to violence. The third part concerns the subject of Ethics education, its specification and the various approaches of different authors. The analysis of the content of primary school educational documents is an essential part of it. This part of the thesis contains discussions and conclusive recommendations acquired on the base of researches.
Cílem bakalářské práce je zjistit do jaké míry současné pojetí RVP ZV vychovává a vzdělává žáky k odmítání šikany. Práce je zpracována teoretickou formou, obsahuje pět hlavních okruhů. Úvodní část se zabývá školní šikanou, jejími projevy, příčinami, podmínkami vzniku šikany, vývojovými stupni, prevencí a nápravou. Druhá část je zaměřena na dějinný přehled vývoje etického myšlení. Následující část pojednává o současné společnosti a jejím vztahu k násilí z hlediska sociologie, sociální psychologie a vývojové psychologie. Čtvrtá část je věnována etické výchově z pohledu současné vzdělávací politiky. Poslední část hovoří o etické výchově v širším pojetí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit do jaké míry současné pojetí RVP ZV vychovává a vzdělává žáky k odmítání šikany. Práce je zpracována teoretickou formou, obsahuje pět hlavních okruhů. Úvodní část se zabývá školní šikanou, jejími projevy, příčinami, podmínkami vzniku šikany, vývojovými stupni, prevencí a nápravou. Druhá část je zaměřena na dějinný přehled vývoje etického myšlení. Následující část pojednává o současné společnosti a jejím vztahu k násilí z hlediska sociologie, sociální psychologie a vývojové psychologie. Čtvrtá část je věnována etické výchově z pohledu současné vzdělávací politiky. Poslední část hovoří o etické výchově v širším pojetí.
Seznam doporučené literatury
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011. 166 s. ISBN 978-80-7367-909-5.
URBAN, L. Sociologie trochu jinak. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. 271 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3562-7.
KOUKOLÍK, F.; DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996. 303 s. ISBN 80-901776-8-9.
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 285 s. ISBN 978-80-7367-269-0.
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití: kapitoly z mezilidské etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 216 s. Studijní texty; sv. 33. ISBN 80-86429-35-0.
THOMPSON, M. Přehled etiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 167 s. Filozofie. ISBN 80-7178-806-6.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Akademie věd České republiky, 2003. 507 s. ISBN 80-200-0993-0.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademie věd České republiky, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství., 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Vyd.1. Praha : Grada Publishing, a.s., 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1
MUCHOVÁ, L.; KOHOUT, J.; Palouš, R. K etické výchově. Praha: Karez, 2011, 97 s. ISBN 9788090511705.
SVOBODOVÁ, Z. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 158 s. ISBN 9788086057750.
Seznam doporučené literatury
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011. 166 s. ISBN 978-80-7367-909-5.
URBAN, L. Sociologie trochu jinak. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. 271 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3562-7.
KOUKOLÍK, F.; DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996. 303 s. ISBN 80-901776-8-9.
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 285 s. ISBN 978-80-7367-269-0.
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití: kapitoly z mezilidské etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 216 s. Studijní texty; sv. 33. ISBN 80-86429-35-0.
THOMPSON, M. Přehled etiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 167 s. Filozofie. ISBN 80-7178-806-6.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Akademie věd České republiky, 2003. 507 s. ISBN 80-200-0993-0.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademie věd České republiky, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství., 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Vyd.1. Praha : Grada Publishing, a.s., 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1
MUCHOVÁ, L.; KOHOUT, J.; Palouš, R. K etické výchově. Praha: Karez, 2011, 97 s. ISBN 9788090511705.
SVOBODOVÁ, Z. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 158 s. ISBN 9788086057750.