"Jak jsme dali 2. na rat zerga ztratili rat a byli uplne jalovy:p"
Komunikace se dynamicky vyvíjí. Ovlivňují ji rozličné faktory. Mísí se v ní různé jazykové roviny. Neustále ve složitých procesech aktualizuje své prostředky. Komunikace je entita živá a pulzující.
V mé práci jsem se pokusila popsat část této proměnlivé masy. Věnuji se komunikaci hráčů hry Lord of the Rings Online. Komunitu hráčů hry LOTRO jsem si vybrala proto, že jsem dlouhou dobu byla její součástí, ale také proto, že ji navštěvuje velké množství mladých lidí. Svým studiem se připravuji na dráhu pedagožky, cítím se tedy být povinována studovat komunikaci mladých a porozumět kódu, ve kterém budou komunikovat děti mně potenciálně svěřené.
Finální verze práce může sloužit jako výkladový text nebo jako učební pomůcka, může být médiem, které prezentuje jazykové kuriozity, nejvíce je ale textem snahy více porozumět jazyku jedné generace hráčů online hry LOTRO.
Anotace v angličtině
Abstract
Communication is being developed dynamically, influenced by various factors. Different language levels are blending. It constantly recreates its language means in complicated procedures. Communication is a living and pulsating entity. I have tried to describe a part of the changing mass in this work. I devoted myself to study the communication among The Lord of the Rings Online game players. I have chosen this community because I personally used to be its member. Another important reason is that a large amount of young people take part in the life of this community. While preparing myself for a future pedagogical career I feel it to be my duty to study the communication of the young and to understand the language the students who I am once supposed to teach speak. This thesis can be used as a reference work or a teaching aid, it can be a source of language curiosities. However, the main goal is to understand a generation of LOTRO players more deeply.
Klíčová slova
chat, komunikace, online hra,
Klíčová slova v angličtině
chat, communication, online game,
Rozsah průvodní práce
38
Jazyk
CZ
Anotace
"Jak jsme dali 2. na rat zerga ztratili rat a byli uplne jalovy:p"
Komunikace se dynamicky vyvíjí. Ovlivňují ji rozličné faktory. Mísí se v ní různé jazykové roviny. Neustále ve složitých procesech aktualizuje své prostředky. Komunikace je entita živá a pulzující.
V mé práci jsem se pokusila popsat část této proměnlivé masy. Věnuji se komunikaci hráčů hry Lord of the Rings Online. Komunitu hráčů hry LOTRO jsem si vybrala proto, že jsem dlouhou dobu byla její součástí, ale také proto, že ji navštěvuje velké množství mladých lidí. Svým studiem se připravuji na dráhu pedagožky, cítím se tedy být povinována studovat komunikaci mladých a porozumět kódu, ve kterém budou komunikovat děti mně potenciálně svěřené.
Finální verze práce může sloužit jako výkladový text nebo jako učební pomůcka, může být médiem, které prezentuje jazykové kuriozity, nejvíce je ale textem snahy více porozumět jazyku jedné generace hráčů online hry LOTRO.
Anotace v angličtině
Abstract
Communication is being developed dynamically, influenced by various factors. Different language levels are blending. It constantly recreates its language means in complicated procedures. Communication is a living and pulsating entity. I have tried to describe a part of the changing mass in this work. I devoted myself to study the communication among The Lord of the Rings Online game players. I have chosen this community because I personally used to be its member. Another important reason is that a large amount of young people take part in the life of this community. While preparing myself for a future pedagogical career I feel it to be my duty to study the communication of the young and to understand the language the students who I am once supposed to teach speak. This thesis can be used as a reference work or a teaching aid, it can be a source of language curiosities. However, the main goal is to understand a generation of LOTRO players more deeply.
Klíčová slova
chat, komunikace, online hra,
Klíčová slova v angličtině
chat, communication, online game,
Zásady pro vypracování
V teoretické části studentka popíše specifika zprostředkované komunikace s důrazem na prolínání aspektů mluvenosti a psanosti v diskurzu počítačových her. Dále se zaměří na konkrétní on-line hru Pán prstenů, stručně ji charakterizuje - s ohledem na výše uvedená jazyková specifika - a provede analýzu konkrétního jazykového materiálu. Pro analýzu si zvolí dostatečný počet komunikátů ze dvojí oblasti: z psaných dialogů, které probíhají při hře, a z diskusních příspěvků, které se hry týkají. Kromě pronikání prvků mluvené formy jazyka do psané komunikace bude také sledovat vliv anglického jazykového prostředí hry na vybrané komunikáty a dále vliv literární předlohy, na základě které hra vznikla. Na základě této analýzy nastíní podobu zprostředkované komunikace ve vybraném specifickém typu diskurzu: v online počítačových hrách.
Zásady pro vypracování
V teoretické části studentka popíše specifika zprostředkované komunikace s důrazem na prolínání aspektů mluvenosti a psanosti v diskurzu počítačových her. Dále se zaměří na konkrétní on-line hru Pán prstenů, stručně ji charakterizuje - s ohledem na výše uvedená jazyková specifika - a provede analýzu konkrétního jazykového materiálu. Pro analýzu si zvolí dostatečný počet komunikátů ze dvojí oblasti: z psaných dialogů, které probíhají při hře, a z diskusních příspěvků, které se hry týkají. Kromě pronikání prvků mluvené formy jazyka do psané komunikace bude také sledovat vliv anglického jazykového prostředí hry na vybrané komunikáty a dále vliv literární předlohy, na základě které hra vznikla. Na základě této analýzy nastíní podobu zprostředkované komunikace ve vybraném specifickém typu diskurzu: v online počítačových hrách.
Seznam doporučené literatury
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. O počítačové češtině a komunikaci. Český jazyk
a literatura, 1996/97, roč. 47, č. 5/6, s. 109-115.
ČERNÁ, Michaela.: Některé komunikační a mluvnické aspekty počítačového slangu. In: Sborník z V. mezinárodního setkání mladých lingvistů v Olomouci 2004. Olomouc, 2006.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Pařani a gamesy: (Pokus o charakteristiku diskurzu
počítačových her). Naše řeč, 1998, roč. 81, č. 2-3, s. 100-111.
HUGO, Jan. Slovník nespisovné češtiny. 1. vyd. Praha : Maxdorf , 2006.
CHÝLOVÁ, H., MÁLKOVÁ J. Čeština kolem internetu. Čeština doma a ve světě,
2006, roč. 14, č. 1-4, s. 59-63.
JANDOVÁ, E. a kol: Čeština na WWW chatu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita
v Ostravě, Filozofická fakulta, 2006.
KRÁLÍK, Jan. Sloh věku počítačů. In: Naše řeč, 1997, roč. 80, č. 2, s. 57-63.
MAREŠOVÁ, Hana. Mateřský jazyk a informační technologie. Veřejná správa,
2006, roč. 17, č. 25, s. 26-27.
NEWERKLA, Stefan Michael: Jazyk vybraných domovských stránek českých
studentů a mladých absloventů vysokých škol v síti World Wide Web. Naše řeč,
1999, roč. 82, č. 3, s. 127-138.
ŘÍHOVÁ, Milada. Přezdívky na chatu. Čeština doma a ve světě, 2006, roč. 14, č. 1-
4, s. 115-121.
SVOBODOVÁ, Diana: Specifické lexikální prostředky užívané v komunikaci na
chatu. Komunikace- styl- text (Sborník z mezinárodní lingvistické konference České
Budějovice 20.-22. září 2005), České Budějovice, JČU 2006, s. 49-53.
ŠMAHEL, David: Specifika elektronické komunikace. In: Československá
psychologie, 2001, roč. 45, č. 3, s. 252-258.
THURLOW, C., LENGEL, L., TOMIC, A.: Computer mediated communication: Social interaction and the internet. London: Sage, 2004.
ŽEMLIČKA, Martin. E-mail, chat, sms : praktický průvodce elektronickou
komunikací. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2003.
Seznam doporučené literatury
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. O počítačové češtině a komunikaci. Český jazyk
a literatura, 1996/97, roč. 47, č. 5/6, s. 109-115.
ČERNÁ, Michaela.: Některé komunikační a mluvnické aspekty počítačového slangu. In: Sborník z V. mezinárodního setkání mladých lingvistů v Olomouci 2004. Olomouc, 2006.
HOFFMANNOVÁ, Jana. Pařani a gamesy: (Pokus o charakteristiku diskurzu
počítačových her). Naše řeč, 1998, roč. 81, č. 2-3, s. 100-111.
HUGO, Jan. Slovník nespisovné češtiny. 1. vyd. Praha : Maxdorf , 2006.
CHÝLOVÁ, H., MÁLKOVÁ J. Čeština kolem internetu. Čeština doma a ve světě,
2006, roč. 14, č. 1-4, s. 59-63.
JANDOVÁ, E. a kol: Čeština na WWW chatu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita
v Ostravě, Filozofická fakulta, 2006.
KRÁLÍK, Jan. Sloh věku počítačů. In: Naše řeč, 1997, roč. 80, č. 2, s. 57-63.
MAREŠOVÁ, Hana. Mateřský jazyk a informační technologie. Veřejná správa,
2006, roč. 17, č. 25, s. 26-27.
NEWERKLA, Stefan Michael: Jazyk vybraných domovských stránek českých
studentů a mladých absloventů vysokých škol v síti World Wide Web. Naše řeč,
1999, roč. 82, č. 3, s. 127-138.
ŘÍHOVÁ, Milada. Přezdívky na chatu. Čeština doma a ve světě, 2006, roč. 14, č. 1-
4, s. 115-121.
SVOBODOVÁ, Diana: Specifické lexikální prostředky užívané v komunikaci na
chatu. Komunikace- styl- text (Sborník z mezinárodní lingvistické konference České
Budějovice 20.-22. září 2005), České Budějovice, JČU 2006, s. 49-53.
ŠMAHEL, David: Specifika elektronické komunikace. In: Československá
psychologie, 2001, roč. 45, č. 3, s. 252-258.
THURLOW, C., LENGEL, L., TOMIC, A.: Computer mediated communication: Social interaction and the internet. London: Sage, 2004.
ŽEMLIČKA, Martin. E-mail, chat, sms : praktický průvodce elektronickou
komunikací. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2003.