Tato bakalářská práce se zabývá prozkoumáním role smíchu a komičnosti v rámci divadelního umění. Východiskem je představení koncepce "psychické distance" Edwarda Bullougha jako faktoru, kterým je vymezen estetický postoj. Smích je zde popisován jako typ reakce, která směřuje k pod-distancování či pře-distancování, a tedy ke ztrátě estetického postoje. Současně však celá důležitá sekce divadelního umění komedie - s rolí smíchu intenzivně pracuje. Bakalářská práce se pokusí naznačit hlavní rysy smíchu a jeho transformaci v rámci estetického postoje.
Anotace v angličtině
The present BA thesis is focused on the exploration of the role of laughter and comicality within Dramatic Arts. The starting point is explanation of the concept of Edward Bullough's "psychical distance" as a factor, which defines aesthetic attitude. The laughter is described there as the type of reaction, that tend to under-distancing or to over-distancing and so to a disruption of aesthetic attitude. At the same time, however, whole significant section of Dramatic Art comedy works intensively with the role of laughter . BA thesis attempts to indicate main features of laughter and its transformation within the aesthetic attitude.
Klíčová slova
Bullough, Bergson, dramatická umění, komedie, smích, distance, estetika
Tato bakalářská práce se zabývá prozkoumáním role smíchu a komičnosti v rámci divadelního umění. Východiskem je představení koncepce "psychické distance" Edwarda Bullougha jako faktoru, kterým je vymezen estetický postoj. Smích je zde popisován jako typ reakce, která směřuje k pod-distancování či pře-distancování, a tedy ke ztrátě estetického postoje. Současně však celá důležitá sekce divadelního umění komedie - s rolí smíchu intenzivně pracuje. Bakalářská práce se pokusí naznačit hlavní rysy smíchu a jeho transformaci v rámci estetického postoje.
Anotace v angličtině
The present BA thesis is focused on the exploration of the role of laughter and comicality within Dramatic Arts. The starting point is explanation of the concept of Edward Bullough's "psychical distance" as a factor, which defines aesthetic attitude. The laughter is described there as the type of reaction, that tend to under-distancing or to over-distancing and so to a disruption of aesthetic attitude. At the same time, however, whole significant section of Dramatic Art comedy works intensively with the role of laughter . BA thesis attempts to indicate main features of laughter and its transformation within the aesthetic attitude.
Klíčová slova
Bullough, Bergson, dramatická umění, komedie, smích, distance, estetika
Bakalářská práce bude věnována prozkoumání role smíchu a komičnosti v rámci divadelního umění. Východiskem bude představení koncepce "psychické distance" Edwarda Bullougha jako faktoru, kterým je vymezen estetický postoj. Právě smích je zde popisován jako typ reakce, která směřuje k pod-distancování či pře-distancování, a tedy ke ztrátě estetického postoje. Současně však celá důležitá sekce divadelního umění - komedie s rolí smíchu intenzivně pracuje. Práce se tedy pokusí naznačit hlavní rysy smíchu a jeho transformaci v rámci estetického postoje.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována prozkoumání role smíchu a komičnosti v rámci divadelního umění. Východiskem bude představení koncepce "psychické distance" Edwarda Bullougha jako faktoru, kterým je vymezen estetický postoj. Právě smích je zde popisován jako typ reakce, která směřuje k pod-distancování či pře-distancování, a tedy ke ztrátě estetického postoje. Současně však celá důležitá sekce divadelního umění - komedie s rolí smíchu intenzivně pracuje. Práce se tedy pokusí naznačit hlavní rysy smíchu a jeho transformaci v rámci estetického postoje.
Seznam doporučené literatury
Bergson, Henri: Smích. Praha: Naše vojsko, 2012.
Bullough, Edward: "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. In: Estetika, No. 1, 1995.
Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce.
Seznam doporučené literatury
Bergson, Henri: Smích. Praha: Naše vojsko, 2012.
Bullough, Edward: "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. In: Estetika, No. 1, 1995.
Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce.