Bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat možné odpovědi na otázky týkající se problematiky emocí v umění. Součástí práce je zachycení základních definičních rysů pojmů estetická emoce a psychická (či estetická) distance. Na problematiku je nahlíženo jak z hlediska filozofických a estetických teorií dvacátého století, tak z hlediska lidských zkušeností. Součástí bakalářské práce je i vzorek autentických výpovědí o emoční stabilitě, respektive nestabilitě v rámci a v důsledku zkušeností s uměleckými díly.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to explore possible answers to questions concerning the issue of emotions in the art. A part of the thesis is an elaboration on the fundamental definition features of the terms aesthetic emotion and psychical (or aesthetics) distance. The issue is seen in terms of both philosophical and aesthetics theories of the twentieth century, and in light of human experience. Moreover, as a part of the thesis, there is a sample of authentic confessions about emotional stability or instability within and as a result of the experience with works of art.
Bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat možné odpovědi na otázky týkající se problematiky emocí v umění. Součástí práce je zachycení základních definičních rysů pojmů estetická emoce a psychická (či estetická) distance. Na problematiku je nahlíženo jak z hlediska filozofických a estetických teorií dvacátého století, tak z hlediska lidských zkušeností. Součástí bakalářské práce je i vzorek autentických výpovědí o emoční stabilitě, respektive nestabilitě v rámci a v důsledku zkušeností s uměleckými díly.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to explore possible answers to questions concerning the issue of emotions in the art. A part of the thesis is an elaboration on the fundamental definition features of the terms aesthetic emotion and psychical (or aesthetics) distance. The issue is seen in terms of both philosophical and aesthetics theories of the twentieth century, and in light of human experience. Moreover, as a part of the thesis, there is a sample of authentic confessions about emotional stability or instability within and as a result of the experience with works of art.
Studentka se zaměří na problematiku emocí v umění tak, jak je diskutována v současné odborné literatuře, zvláštní pozornost pak bude věnovat tradiční otázce po roli a významu pojmu katarze, jehož předmět nelze od prožívání emocí oddělit. Součástí práce bude zachycení základních definičních rysů pojmů emoce, katarze a psychické (či estetické) distance. Práce dále prozkoumá možné odpovědi na otázky: Jaká je role emocí v umění? V čem spočívá rozdíl mezi estetickou a mimoestetickou emocí? Skýtá stále současné umění prožitek katarze v Aristotelově významu? Jak recipientovy emoce v rámci estetického prožitku souvisejí s pravdivostí umění? Problematika bude nahlížena jak z hlediska lidských zkušeností, tak z hlediska filozofických a estetických teorií 20. století. Základním cílem je nalézt možné spojitosti mezi konkrétně prožívanými emocemi a pravdivostí uměleckých děl. Součástí bakalářské práce by měl být (v rámci daných možností) i vzorek autentických výpovědí o emoční stabilitě, resp. nestabilitě v rámci a v důsledku zkušenosti s uměleckými díly.
Zásady pro vypracování
Studentka se zaměří na problematiku emocí v umění tak, jak je diskutována v současné odborné literatuře, zvláštní pozornost pak bude věnovat tradiční otázce po roli a významu pojmu katarze, jehož předmět nelze od prožívání emocí oddělit. Součástí práce bude zachycení základních definičních rysů pojmů emoce, katarze a psychické (či estetické) distance. Práce dále prozkoumá možné odpovědi na otázky: Jaká je role emocí v umění? V čem spočívá rozdíl mezi estetickou a mimoestetickou emocí? Skýtá stále současné umění prožitek katarze v Aristotelově významu? Jak recipientovy emoce v rámci estetického prožitku souvisejí s pravdivostí umění? Problematika bude nahlížena jak z hlediska lidských zkušeností, tak z hlediska filozofických a estetických teorií 20. století. Základním cílem je nalézt možné spojitosti mezi konkrétně prožívanými emocemi a pravdivostí uměleckých děl. Součástí bakalářské práce by měl být (v rámci daných možností) i vzorek autentických výpovědí o emoční stabilitě, resp. nestabilitě v rámci a v důsledku zkušenosti s uměleckými díly.
Seznam doporučené literatury
BULLOUGH, Edward: "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. In: Estetika, No. 1, 1995.
GAUT, Berys: Art, Emotion and Ethics. New York: Oxford University Press, 2007.
HJORT, Mette & LAVER, Sue, (Eds.): Emotion and the Arts. New York: Oxford University Press, 1997.
AUGUSTINUS, Aurelius: Vyznání. Praha: Kuncíř, 1926.
DEWEY, John: Art as Experience. New York: A Widewiew/Perigee Book, 1980.
DICKIE, George: Psychical Distance: In a Fog at Sea. In: British Journal of Aesthetics, No. 13, 1973.
ELKINS, James: Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
GOODMAN, Nelson: Jazyky umění: Nástin teorie symbolů. Translation: Tomáš Kulka a kolektiv, 2006. Originál: Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1968. 2nd ed. Indianapolis: Hackett, 1976.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
HOWARTH, Jane M.: Nature?s Moods. In: British Journal of Aesthetics, No. 2, 1995.
KELLY, Michael: Encyclopedia of Aesthetics. Vol.2. New York: Oxford University Press, 1998.
KENNICK, William E.: Art and Philosophy: Readings In Aesthetics. St. Martin´s Press, 1966.
ZUSKA, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu. Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho percepce. Praha: Karolinum, 1994.
ZUSKA, Vlastimil: Mimésis - fikce - distance. Praha: Triton, 2002.
Seznam doporučené literatury
BULLOUGH, Edward: "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. In: Estetika, No. 1, 1995.
GAUT, Berys: Art, Emotion and Ethics. New York: Oxford University Press, 2007.
HJORT, Mette & LAVER, Sue, (Eds.): Emotion and the Arts. New York: Oxford University Press, 1997.
AUGUSTINUS, Aurelius: Vyznání. Praha: Kuncíř, 1926.
DEWEY, John: Art as Experience. New York: A Widewiew/Perigee Book, 1980.
DICKIE, George: Psychical Distance: In a Fog at Sea. In: British Journal of Aesthetics, No. 13, 1973.
ELKINS, James: Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
GOODMAN, Nelson: Jazyky umění: Nástin teorie symbolů. Translation: Tomáš Kulka a kolektiv, 2006. Originál: Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1968. 2nd ed. Indianapolis: Hackett, 1976.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
HOWARTH, Jane M.: Nature?s Moods. In: British Journal of Aesthetics, No. 2, 1995.
KELLY, Michael: Encyclopedia of Aesthetics. Vol.2. New York: Oxford University Press, 1998.
KENNICK, William E.: Art and Philosophy: Readings In Aesthetics. St. Martin´s Press, 1966.
ZUSKA, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu. Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho percepce. Praha: Karolinum, 1994.
ZUSKA, Vlastimil: Mimésis - fikce - distance. Praha: Triton, 2002.