Tato bakalářská práce je věnována významu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a jeho zařazení do současné koncepce předškolního vzdělávání. Reaguje na aktuálnost a naléhavost problematiky ochrany životního prostředí.
Práce obsahuje dlouhodobý výukový projekt, který je rozdělen do pěti programových bloků. Umožňuje dětem osobní prožitek a zkušenost s přírodou, rozvíjí znalosti o sobě a druhých lidech. Jsou zde zařazeny hry a formy terénní výuky, při nichž se nejsnadněji vytváří potřebné názory, postoje a sklony k ochraně a tvorbě životního prostředí.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor´s thesis is to present an importance of environmental education and awareness, and his inclusion in the current concept of preschool education. The thesis responds to the timelines and urgency of environmental protection.
The work includes long-term educational project, which is divided into five program blocks. It allows children to gain their own experience of nature, develops knowledge about themselves and other people. There are the games included a form field of education, where the easiest way to create the necessary views, attitudes and inclinations to protect and improve the environment.
environmental education, environmental sensitivity, integrated whole, field education, experiential learning, adventure aducation, environmental game
Rozsah průvodní práce
58 s.(105 996 znaků )
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je věnována významu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a jeho zařazení do současné koncepce předškolního vzdělávání. Reaguje na aktuálnost a naléhavost problematiky ochrany životního prostředí.
Práce obsahuje dlouhodobý výukový projekt, který je rozdělen do pěti programových bloků. Umožňuje dětem osobní prožitek a zkušenost s přírodou, rozvíjí znalosti o sobě a druhých lidech. Jsou zde zařazeny hry a formy terénní výuky, při nichž se nejsnadněji vytváří potřebné názory, postoje a sklony k ochraně a tvorbě životního prostředí.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor´s thesis is to present an importance of environmental education and awareness, and his inclusion in the current concept of preschool education. The thesis responds to the timelines and urgency of environmental protection.
The work includes long-term educational project, which is divided into five program blocks. It allows children to gain their own experience of nature, develops knowledge about themselves and other people. There are the games included a form field of education, where the easiest way to create the necessary views, attitudes and inclinations to protect and improve the environment.
environmental education, environmental sensitivity, integrated whole, field education, experiential learning, adventure aducation, environmental game
Zásady pro vypracování
Přírodovědné vzdělávání a ekologická výchova je významnou složkou vzdělávání dětí již na úrovni předškolního věku. Tyto složky jsou součástí RVP PV a jsou obsaženy ve vzdělávací oblasti Dítě a svět.\\
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (SP EVVO) v České republice je pro oblast předškolního vzdělávání definován jen obecně. Cílem bakalářské práce je návrh a ověření vhodných metod, vyučovacích forem a aktivit pro žáky mateřských škol, které budou vhodné pro konkrétní realizaci EVVO na úrovni mateřské školy.\\
Postup a časový plán řešení bakalářské práce:\\
Analýza vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, výběr vhodných tématických celků, u kterých by bylo možné připravit vhodné aktivity v souladu se Státním programem EVVO. (termín do 6/2013)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku (hlavní část do 6/2013, též průběžně)
Vypracování vlastního návrhu vzdělávací nabídky vzhledem ke vzdělávacímu programu MŠ, k možnostem konkrétní mateřské školy, ke SP EVVO - návrh vzdělávací nabídky s různým zaměřením a s různými aktivitami (např. v závislosti na ročním období, věku žáků, charakteru společenstev organismů atd.). (průběžně)
Praktické ověření vybraných navržených aktivit se žáky z MŠ a vyhodnocení. (podle možností zejména v průběhu 2. pololetí školního roku 2012/2013 a prvního pololetí 2013/2014)
Diskuse zkušeností a korekce navržených témat, forem a metod podle nich (průběžně).
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (2/2014)
Zásady pro vypracování
Přírodovědné vzdělávání a ekologická výchova je významnou složkou vzdělávání dětí již na úrovni předškolního věku. Tyto složky jsou součástí RVP PV a jsou obsaženy ve vzdělávací oblasti Dítě a svět.\\
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (SP EVVO) v České republice je pro oblast předškolního vzdělávání definován jen obecně. Cílem bakalářské práce je návrh a ověření vhodných metod, vyučovacích forem a aktivit pro žáky mateřských škol, které budou vhodné pro konkrétní realizaci EVVO na úrovni mateřské školy.\\
Postup a časový plán řešení bakalářské práce:\\
Analýza vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, výběr vhodných tématických celků, u kterých by bylo možné připravit vhodné aktivity v souladu se Státním programem EVVO. (termín do 6/2013)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku (hlavní část do 6/2013, též průběžně)
Vypracování vlastního návrhu vzdělávací nabídky vzhledem ke vzdělávacímu programu MŠ, k možnostem konkrétní mateřské školy, ke SP EVVO - návrh vzdělávací nabídky s různým zaměřením a s různými aktivitami (např. v závislosti na ročním období, věku žáků, charakteru společenstev organismů atd.). (průběžně)
Praktické ověření vybraných navržených aktivit se žáky z MŠ a vyhodnocení. (podle možností zejména v průběhu 2. pololetí školního roku 2012/2013 a prvního pololetí 2013/2014)
Diskuse zkušeností a korekce navržených témat, forem a metod podle nich (průběžně).
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (2/2014)
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Praha : Portál \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice : Ekocentrum Paleta. \\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. Praha : SPN \\
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer : Dordrecht.\\
Flogaitis, E.; Daskolia, M.; Agelidou, E., 2005. Kindergarten Teachers' Conceptions of Environmental Education. Early Childhood Education Journal, vol. 33, no. 3, p. 125-136. \\
Leblová E., 2002: Enviromentální výchova v mateřské škole. Praha : Portál.\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Praha : Portál. \\
www.rvp.cz \\
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Praha : Portál \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice : Ekocentrum Paleta. \\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. Praha : SPN \\
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer : Dordrecht.\\
Flogaitis, E.; Daskolia, M.; Agelidou, E., 2005. Kindergarten Teachers' Conceptions of Environmental Education. Early Childhood Education Journal, vol. 33, no. 3, p. 125-136. \\
Leblová E., 2002: Enviromentální výchova v mateřské škole. Praha : Portál.\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Praha : Portál. \\
www.rvp.cz \\
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť