Bakalářská práce se zabývá problematikou projevů poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou u dětí mladšího školního věku a jejich zmírnění za pomoci prvků zdravotně tělesného cvičení a psychomotorického cvičení. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část vysvětluje klíčové termíny k dané problematice. Praktická část se zabývá intervenčním programem a jeho ověřením v praxi.
Cílem práce bylo ověření příznivého vlivu psychomotorického cvičení a zdravotně tělesného cvičení na zklidnění projevů u dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the symptoms associated with attention deficit disorder connected with hyperactivity of children at first grade of primary school and easing those symptoms with the help of elements of health and physical exercise and psychomotor exercises. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains the key terms of the issue. The practical part deals with the intervention program and its verification in practice.
The aim was to verify the favorable impact of these exercises to calm down the symptoms of children with attention-deficit associated with hyperactivity.
Bakalářská práce se zabývá problematikou projevů poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou u dětí mladšího školního věku a jejich zmírnění za pomoci prvků zdravotně tělesného cvičení a psychomotorického cvičení. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část vysvětluje klíčové termíny k dané problematice. Praktická část se zabývá intervenčním programem a jeho ověřením v praxi.
Cílem práce bylo ověření příznivého vlivu psychomotorického cvičení a zdravotně tělesného cvičení na zklidnění projevů u dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the symptoms associated with attention deficit disorder connected with hyperactivity of children at first grade of primary school and easing those symptoms with the help of elements of health and physical exercise and psychomotor exercises. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains the key terms of the issue. The practical part deals with the intervention program and its verification in practice.
The aim was to verify the favorable impact of these exercises to calm down the symptoms of children with attention-deficit associated with hyperactivity.
1. Studium odborné literatury.\\
2. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucím práce.\\
3. Na základě studia odborné literatury a konzultací s vedoucím práce sestavit obsah práce a na základě obsahové analýzy stanovit klíčová slova.\\
4. Sestavení experimentální skupiny dětí mladšího školního věku ve věku 8-10 let.\\
5. Šetření zaměřené na zjištění projevů ADHD (za pomoci psychologického dotazníku POMS a dotazníku pro rodiče).\\
6. Provedení samotného výzkumu u cílové skupiny.\\
7. Ověření realizovatelnosti programu v praxi a jeho aplikace.\\
8. Zjištění vlivu programu na výsledky u sledovaných jedinců.\\
9. Vyhodnocení zjištěných dat.\\
10 .Zpracování výukového modelu do formy metodických materiálů.\\
11. Stanovení závěrů a doporučení do praxe.\\
Cíl práce:\\
Vytvoření, zpracování a ověření intervenčního programu pro práci s hyperaktivními dětmi.\\
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.\\
2. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucím práce.\\
3. Na základě studia odborné literatury a konzultací s vedoucím práce sestavit obsah práce a na základě obsahové analýzy stanovit klíčová slova.\\
4. Sestavení experimentální skupiny dětí mladšího školního věku ve věku 8-10 let.\\
5. Šetření zaměřené na zjištění projevů ADHD (za pomoci psychologického dotazníku POMS a dotazníku pro rodiče).\\
6. Provedení samotného výzkumu u cílové skupiny.\\
7. Ověření realizovatelnosti programu v praxi a jeho aplikace.\\
8. Zjištění vlivu programu na výsledky u sledovaných jedinců.\\
9. Vyhodnocení zjištěných dat.\\
10 .Zpracování výukového modelu do formy metodických materiálů.\\
11. Stanovení závěrů a doporučení do praxe.\\
Cíl práce:\\
Vytvoření, zpracování a ověření intervenčního programu pro práci s hyperaktivními dětmi.\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele.Vyd.2. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X\\
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4\\
HERM, Sabine. Psychomotorické hry. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-018-9\\
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru.Vyd.2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.\\
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178- 276- 9\\
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vydání. Praha: Portál. 1997. ISBN 80- 7178- 135- 5.\\
SINDELAROVA, B. Předcházíme poruchám učení. 2. vydání. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-431-1.\\
ŠEBEK, M. Neklidné děti a jejich výchova. 1. vydání. Praha: SPN. 1990. ISBN 80-04-23643.\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 1. vydání. Praha: Portál. 1994. ISBN 80-7178-038-3.\\
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 119 s. ISBN 80-7178-625-x.\\
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-717-8503-2.\\
FISHER, Gary L a Rhoda Woods CUMMINGS. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 95 s. ISBN 978-802-6201-564.\\
A další literatura dle doporučení vedoucí diplomové práce\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele.Vyd.2. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X\\
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4\\
HERM, Sabine. Psychomotorické hry. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-018-9\\
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru.Vyd.2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.\\
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178- 276- 9\\
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vydání. Praha: Portál. 1997. ISBN 80- 7178- 135- 5.\\
SINDELAROVA, B. Předcházíme poruchám učení. 2. vydání. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-431-1.\\
ŠEBEK, M. Neklidné děti a jejich výchova. 1. vydání. Praha: SPN. 1990. ISBN 80-04-23643.\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 1. vydání. Praha: Portál. 1994. ISBN 80-7178-038-3.\\
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 119 s. ISBN 80-7178-625-x.\\
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-717-8503-2.\\
FISHER, Gary L a Rhoda Woods CUMMINGS. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 95 s. ISBN 978-802-6201-564.\\
A další literatura dle doporučení vedoucí diplomové práce\\