Diplomová práce se zaměřuje na kvalifikační charakteristiku současného učitele občanské výchovy a současný stav výuky tohoto předmětu. V teoretické části budou objasněny pojmy: kvalifikovanost, aprobovanost, průřezová témata, učebnice občanské výchovy, občanská výchova v Rámcově vzdělávacím programu. Empirický výzkum bude proveden kvantitativně formou dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit, jaká je kvalifikovanost současných učitelů v kraji Vysočina. Dále tato práce zjišťuje, jak jsou tito učitelé spokojeni se současným vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu občanská výchova.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the characteristics of the current the qualification teachers of civics and current state of this course. The theoretical part will be explained the basic concepts: competence, approbation, cross-cutting themes, textbook civics, civics in General education program. Empirical research will be carried out quantitatively by questionnaire. The aim is to ascertain the qualifications of current teachers in Vysočina. Furthermore, this work investigates how these teachers are satisfied with the educational content of the subject civics.
Klíčová slova
občanská výchova, výchova k občanství, průřezová témata, vzdělávací obsah, současný učitel, Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Civics, citizenship education, cross-cutting themes, educational content, current teacher, General education program
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na kvalifikační charakteristiku současného učitele občanské výchovy a současný stav výuky tohoto předmětu. V teoretické části budou objasněny pojmy: kvalifikovanost, aprobovanost, průřezová témata, učebnice občanské výchovy, občanská výchova v Rámcově vzdělávacím programu. Empirický výzkum bude proveden kvantitativně formou dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit, jaká je kvalifikovanost současných učitelů v kraji Vysočina. Dále tato práce zjišťuje, jak jsou tito učitelé spokojeni se současným vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu občanská výchova.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the characteristics of the current the qualification teachers of civics and current state of this course. The theoretical part will be explained the basic concepts: competence, approbation, cross-cutting themes, textbook civics, civics in General education program. Empirical research will be carried out quantitatively by questionnaire. The aim is to ascertain the qualifications of current teachers in Vysočina. Furthermore, this work investigates how these teachers are satisfied with the educational content of the subject civics.
Klíčová slova
občanská výchova, výchova k občanství, průřezová témata, vzdělávací obsah, současný učitel, Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Civics, citizenship education, cross-cutting themes, educational content, current teacher, General education program
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat současným stavem výuky občanské výchovy (výchovy k občanství na základní škole) se zaměřením zejména roli učitele Ov - aprobovanost učitelů Ov, formy, metody a typy výuky Ov, prestiž předmětu Ov mezi ostatními vyučovacími předměty, aj. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy, jako je profese učitele, občanské výchova, postavení občanské výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu a školních vzdělávacích programech.\\
Praktická část se soustředí na empirické šetření, konkrétně na současný stav výuky občanské výchovy na základních školách v kraji Vysočina se zaměřením na personální zabezpečení a kvalitu výuky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat současným stavem výuky občanské výchovy (výchovy k občanství na základní škole) se zaměřením zejména roli učitele Ov - aprobovanost učitelů Ov, formy, metody a typy výuky Ov, prestiž předmětu Ov mezi ostatními vyučovacími předměty, aj. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy, jako je profese učitele, občanské výchova, postavení občanské výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu a školních vzdělávacích programech.\\
Praktická část se soustředí na empirické šetření, konkrétně na současný stav výuky občanské výchovy na základních školách v kraji Vysočina se zaměřením na personální zabezpečení a kvalitu výuky.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. (2009): Školní didaktika. Portál, Praha, 447 s.\\
KYRIACOU, CH. (2008): Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Portál, Praha, 155 s.\\
MAŇÁK, J. (2008): Postavení občanské výchovy v kurikulu základní školy. In Výchova
k občanství v 21. století. Eds.: Antonín Staněk a František Mezihorák. SPHV, Praha, s. 337-348.\\
PRŮCHA, J. (2002): Učitel: současné poznatky o profesi. Portál, Praha, 160 s.\\
STANĚK, A (2009): Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Epocha, Praha, 136 s.\\
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. (2009): Školní didaktika. Portál, Praha, 447 s.\\
KYRIACOU, CH. (2008): Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Portál, Praha, 155 s.\\
MAŇÁK, J. (2008): Postavení občanské výchovy v kurikulu základní školy. In Výchova
k občanství v 21. století. Eds.: Antonín Staněk a František Mezihorák. SPHV, Praha, s. 337-348.\\
PRŮCHA, J. (2002): Učitel: současné poznatky o profesi. Portál, Praha, 160 s.\\
STANĚK, A (2009): Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Epocha, Praha, 136 s.\\