Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami práce s textem a jejich využitím v hodinách výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se týkají dané problematiky: výukové metody, metody práce s textem, text, učebnice, čtenářská gramotnost a občanská gramotnost. Praktická část zahrnuje obsahovou analýzu sady učebnic výchovy k občanství, českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ. Součástí práce je dotazníkové šetření, které se soustředí na texty a metody využívané v hodinách výchovy k občanství. Práce také zahrnuje tři pracovní listy, v nichž jsou využity metody práce s textem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with text work methods and their utilization at civics at primary schools' second level. The theoretical part defines basic civics terminology, namely educational methods, text work methods, text, textbooks, readers and civics literacy. The practical part includes content analysis of complex civics and Czech language and literature textbooks for primary schools' second level. Survey used in the bachelor thesis concentrates on texts and methods used during civics lessons. There are also three worksheets with example work methods included.
Klíčová slova
Výchova k občanství, výukové metody, metody práce s textem, text, občanská a čtenářská gramotnost, učebnice
Klíčová slova v angličtině
Civics, educational methods, work text methods, text, readers and civics literacy, textbook
Rozsah průvodní práce
79 s. (98 856 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami práce s textem a jejich využitím v hodinách výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se týkají dané problematiky: výukové metody, metody práce s textem, text, učebnice, čtenářská gramotnost a občanská gramotnost. Praktická část zahrnuje obsahovou analýzu sady učebnic výchovy k občanství, českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ. Součástí práce je dotazníkové šetření, které se soustředí na texty a metody využívané v hodinách výchovy k občanství. Práce také zahrnuje tři pracovní listy, v nichž jsou využity metody práce s textem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with text work methods and their utilization at civics at primary schools' second level. The theoretical part defines basic civics terminology, namely educational methods, text work methods, text, textbooks, readers and civics literacy. The practical part includes content analysis of complex civics and Czech language and literature textbooks for primary schools' second level. Survey used in the bachelor thesis concentrates on texts and methods used during civics lessons. There are also three worksheets with example work methods included.
Klíčová slova
Výchova k občanství, výukové metody, metody práce s textem, text, občanská a čtenářská gramotnost, učebnice
Klíčová slova v angličtině
Civics, educational methods, work text methods, text, readers and civics literacy, textbook
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prozkoumat možnosti využití výukových metod práce s textem ve výchově k občanství na 2. stupni ZŠ. V rámci teoretické části budou vymezeny základní pojmy související s problematikou (text, čtenářská gramotnost, občanská gramotnost?), bude provedena analýza vybraných vhodných metod práce s textem a také obsahová analýza učebnic českého jazyka a literatury s ohledem na průřezová témata směřující k výchově k občanství. Praktická část bude zahrnovat dotazníkové šetření (popř. rozhovor s vyučujícím) na vybrané ZŠ, jehož cílem bude zjistit, jaké texty (beletristické/odborné/populárně-naučné) a metody se v praxi při výuce výchovy k občanství běžně využívají. Dále budou zpracovány návrhy tří pracovních listů zaměřených na práci s textem pro daný předmět.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prozkoumat možnosti využití výukových metod práce s textem ve výchově k občanství na 2. stupni ZŠ. V rámci teoretické části budou vymezeny základní pojmy související s problematikou (text, čtenářská gramotnost, občanská gramotnost?), bude provedena analýza vybraných vhodných metod práce s textem a také obsahová analýza učebnic českého jazyka a literatury s ohledem na průřezová témata směřující k výchově k občanství. Praktická část bude zahrnovat dotazníkové šetření (popř. rozhovor s vyučujícím) na vybrané ZŠ, jehož cílem bude zjistit, jaké texty (beletristické/odborné/populárně-naučné) a metody se v praxi při výuce výchovy k občanství běžně využívají. Dále budou zpracovány návrhy tří pracovních listů zaměřených na práci s textem pro daný předmět.
Seznam doporučené literatury
Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.\\
Hausenblas, O., Košťálová, H., Šafránková, K., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.\\
Horák, F.: Aktivizující didaktické metody. Olomouc, UP v Olomouci, 1991.\\
Hořejšová, D.: Didaktika občansk nauky a základů společenských věd. Praha: Naše vojsko, 1996.\\
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.\\
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.\\
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.\\
Seznam doporučené literatury
Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.\\
Hausenblas, O., Košťálová, H., Šafránková, K., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.\\
Horák, F.: Aktivizující didaktické metody. Olomouc, UP v Olomouci, 1991.\\
Hořejšová, D.: Didaktika občansk nauky a základů společenských věd. Praha: Naše vojsko, 1996.\\
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.\\
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.\\
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.\\