Tato diplomová práce se zabývá prostorovými podmínkami a pracovním místem počí-tačových učeben, a také zásadami správného sezení žáků a jejich pocitem pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Teoretická část obsahuje informace o ergonomických požadavcích na uspořádání pracovního místa u počítače, které se týkají stolu, sedadla, monitoru, klávesnice a myši. Dále jsou uvedeny požadavky na prostorové podmínky počítačové učebny a další fakto-ry prostředí. Jedná se o podlahovou plochu, výšku místnosti, rozmístění pracovních míst a faktory jako osvětlení, okna, hluk a mikroklimatické podmínky a větrání.
Zmíněny jsou i zdravotní důsledky práce s počítačem, především obtíže pohybové-ho aparátu, obtíže zrakové a psychické.
V práci je také popsán pohybový aparát, poloha vsedě a držení těla a příklady kompenzačního cvičení v souvislosti se statickou zátěží.
Závěr teoretické části je věnován školní zátěži s jejími důsledky, a také škole podporující zdraví.
Cílem diplomové práce je zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách vybraných základních škol v okrese Písek. Dále zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně a dodržování zásad správného sezení.
Praktická část shrnuje výsledky, které vyplynuly z mého průzkumu. Výzkum byl proveden mezi žáky 6. ? 9. tříd na vybraných základních školách v okrese Písek prostřednictvím vlastního měření, s následným porovnáním zjištěných hodnot s danými kritérii, a pomocí anonymních dotazníků. Měřením byly hodnoceny prostorové podmínky počítačové učebny a pracovní místa žáků a dále dodržování zásad správného sezení. Dotazníky byly zaměřeny na zjištění pocitu pohody žáků v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Zjištěná data byla statisticky testována pomocí
chí-kvadrát testu.
Konečné výsledky výzkumu ukazují, že pracovní místa v počítačových učebnách základních škol vyhovují ergonomickým požadavkům. I přesto, že žáci mají pro práci vyhovující podmínky, při zjišťování dodržování zásad správného sezení bylo shledáno, že tyto zásady dodržovány nejsou. V hodnocených učebnách byly patrné jisté nedostatky z hlediska prostorových podmínek a dalších faktorů prostředí, i tak ale z výzkumu vyplývá, že žáci pociťují pohodu v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Z důvodu statické zátěže a jejího vlivu na pohybový aparát žáků je nezbytné, aby byly ve školách uplatňovány prvky prevence, především v oblasti zásad správného sezení. Žáci by s nimi měli být seznámeni a jejich dodržování by mělo být pravidelně a důsledně kontrolováno pedagogy.
Nedostatky zjištěné v učebnách a na pracovních místech je účelné odstranit pro vytvoření optimálního prostředí a podmínek pro práci žáků. Vhodně upravené pracovní místo je základním požadavkem v prevenci poruch pohybového aparátu a umožňuje také snáze dodržovat zásady pro správný sed.
Negativní vlivy dlouhodobého sezení a nevhodných pracovních podmínek, působící na zdraví žáků, jsou významné i s ohledem na budoucnost. Zdravotní potíže mohou být totiž přeneseny až do dospělého věku. Žáci by tedy měli být na tato rizika upozorněni a vedeni k tomu, aby si své pracovní místo vždy před započetím práce vhodně upravili.
Anotace v angličtině
This thesis deals with space conditions and working place in a computer lab. It also de-scribes the rules of correct seating of students and their feeling of comfort related to the stay in a computer lab.
Theoretical part contents information about ergonomic requirements on the arrangement of working place at the computer. The information concerns table, chair, monitor, key-board and mouse. The requirements on space conditions of a computer lab are intro-duced as well as other factors. For example floor area, height of a room, position of working place and factors such as lighting, windows, noise, microclimatic conditions and ventilation.
Working with computer effects our health, for example musculoskeletal problems, visual difficulties and psychical troubles are mentioned.
Also the musculoskeletal system, sitting position, posture and examples of compen-sation exercise (concerning static load) are described in this thesis.
The final section of the theoretical part is focused on the school stress, its conse-quences and also the school which supports health.
The aim of the thesis is to map space conditions and working place in a computer lab in Písek district and to find out students opinions on feeling of comfort while staying in a computer lab and respecting the rules of correct seating.
The second part of thesis gathers the results of my research. It concerned students from 6th till 9th classat chosen primary schools in Písek district by the method of ob-serving and the results were compared with the established criteria. Also the anonymous questionnaires were used. The space conditions of computer labs, working places of students and respecting the rules of correct seating were evaluated by observing.
The questionnaires were focused on the recognition of students feeling of comfort while staying in a computer lab. Established facts were statistically tested by using chi-square test.
The final results of the research show that working places in computer labs at pri-mary schools are suitable for ergonomic requirements. While observing of respecting the rules of correct seating, it was acknowledged, that these rules are not followed, despite the students have adequate conditions for their work.
Although in the observed computer labs there were some deficiencies concerning space conditions and other factors, the students feel comfortable while staying in a computer lab.
Because static load influences the musculoskeletal system of the students itis neces-sary to apply the factors of precaution at schools, especially as for the rules of correct seating. The students should be familiar with these rules and following the rules should be regularly and consistently controlled by teachers.
The deficiencies in computer labs and on the working places are necessary to re-move to create adequate surrounding and conditions for the work of students. Appropri-ately arranged working place is basic requirement for the precaution of musculoskeletal problems and it also enables easier way of how to follow the rules of correct seating.
Long-lasting sitting and unsuitable working conditions influence negatively the health of the students and that is significant also for the future. Health problems can be present till adulthood. The students should be aware of the risks and they should be taught to arrange their working place properly before they start working there.
Klíčová slova
ergonomie, pracovní místo u počítače, správné sezení, vadné držení těla
Klíčová slova v angličtině
ergonomics, working place, correct seating, bad posture
Rozsah průvodní práce
95 s. (19 317 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá prostorovými podmínkami a pracovním místem počí-tačových učeben, a také zásadami správného sezení žáků a jejich pocitem pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Teoretická část obsahuje informace o ergonomických požadavcích na uspořádání pracovního místa u počítače, které se týkají stolu, sedadla, monitoru, klávesnice a myši. Dále jsou uvedeny požadavky na prostorové podmínky počítačové učebny a další fakto-ry prostředí. Jedná se o podlahovou plochu, výšku místnosti, rozmístění pracovních míst a faktory jako osvětlení, okna, hluk a mikroklimatické podmínky a větrání.
Zmíněny jsou i zdravotní důsledky práce s počítačem, především obtíže pohybové-ho aparátu, obtíže zrakové a psychické.
V práci je také popsán pohybový aparát, poloha vsedě a držení těla a příklady kompenzačního cvičení v souvislosti se statickou zátěží.
Závěr teoretické části je věnován školní zátěži s jejími důsledky, a také škole podporující zdraví.
Cílem diplomové práce je zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách vybraných základních škol v okrese Písek. Dále zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně a dodržování zásad správného sezení.
Praktická část shrnuje výsledky, které vyplynuly z mého průzkumu. Výzkum byl proveden mezi žáky 6. ? 9. tříd na vybraných základních školách v okrese Písek prostřednictvím vlastního měření, s následným porovnáním zjištěných hodnot s danými kritérii, a pomocí anonymních dotazníků. Měřením byly hodnoceny prostorové podmínky počítačové učebny a pracovní místa žáků a dále dodržování zásad správného sezení. Dotazníky byly zaměřeny na zjištění pocitu pohody žáků v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Zjištěná data byla statisticky testována pomocí
chí-kvadrát testu.
Konečné výsledky výzkumu ukazují, že pracovní místa v počítačových učebnách základních škol vyhovují ergonomickým požadavkům. I přesto, že žáci mají pro práci vyhovující podmínky, při zjišťování dodržování zásad správného sezení bylo shledáno, že tyto zásady dodržovány nejsou. V hodnocených učebnách byly patrné jisté nedostatky z hlediska prostorových podmínek a dalších faktorů prostředí, i tak ale z výzkumu vyplývá, že žáci pociťují pohodu v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Z důvodu statické zátěže a jejího vlivu na pohybový aparát žáků je nezbytné, aby byly ve školách uplatňovány prvky prevence, především v oblasti zásad správného sezení. Žáci by s nimi měli být seznámeni a jejich dodržování by mělo být pravidelně a důsledně kontrolováno pedagogy.
Nedostatky zjištěné v učebnách a na pracovních místech je účelné odstranit pro vytvoření optimálního prostředí a podmínek pro práci žáků. Vhodně upravené pracovní místo je základním požadavkem v prevenci poruch pohybového aparátu a umožňuje také snáze dodržovat zásady pro správný sed.
Negativní vlivy dlouhodobého sezení a nevhodných pracovních podmínek, působící na zdraví žáků, jsou významné i s ohledem na budoucnost. Zdravotní potíže mohou být totiž přeneseny až do dospělého věku. Žáci by tedy měli být na tato rizika upozorněni a vedeni k tomu, aby si své pracovní místo vždy před započetím práce vhodně upravili.
Anotace v angličtině
This thesis deals with space conditions and working place in a computer lab. It also de-scribes the rules of correct seating of students and their feeling of comfort related to the stay in a computer lab.
Theoretical part contents information about ergonomic requirements on the arrangement of working place at the computer. The information concerns table, chair, monitor, key-board and mouse. The requirements on space conditions of a computer lab are intro-duced as well as other factors. For example floor area, height of a room, position of working place and factors such as lighting, windows, noise, microclimatic conditions and ventilation.
Working with computer effects our health, for example musculoskeletal problems, visual difficulties and psychical troubles are mentioned.
Also the musculoskeletal system, sitting position, posture and examples of compen-sation exercise (concerning static load) are described in this thesis.
The final section of the theoretical part is focused on the school stress, its conse-quences and also the school which supports health.
The aim of the thesis is to map space conditions and working place in a computer lab in Písek district and to find out students opinions on feeling of comfort while staying in a computer lab and respecting the rules of correct seating.
The second part of thesis gathers the results of my research. It concerned students from 6th till 9th classat chosen primary schools in Písek district by the method of ob-serving and the results were compared with the established criteria. Also the anonymous questionnaires were used. The space conditions of computer labs, working places of students and respecting the rules of correct seating were evaluated by observing.
The questionnaires were focused on the recognition of students feeling of comfort while staying in a computer lab. Established facts were statistically tested by using chi-square test.
The final results of the research show that working places in computer labs at pri-mary schools are suitable for ergonomic requirements. While observing of respecting the rules of correct seating, it was acknowledged, that these rules are not followed, despite the students have adequate conditions for their work.
Although in the observed computer labs there were some deficiencies concerning space conditions and other factors, the students feel comfortable while staying in a computer lab.
Because static load influences the musculoskeletal system of the students itis neces-sary to apply the factors of precaution at schools, especially as for the rules of correct seating. The students should be familiar with these rules and following the rules should be regularly and consistently controlled by teachers.
The deficiencies in computer labs and on the working places are necessary to re-move to create adequate surrounding and conditions for the work of students. Appropri-ately arranged working place is basic requirement for the precaution of musculoskeletal problems and it also enables easier way of how to follow the rules of correct seating.
Long-lasting sitting and unsuitable working conditions influence negatively the health of the students and that is significant also for the future. Health problems can be present till adulthood. The students should be aware of the risks and they should be taught to arrange their working place properly before they start working there.
Klíčová slova
ergonomie, pracovní místo u počítače, správné sezení, vadné držení těla
Klíčová slova v angličtině
ergonomics, working place, correct seating, bad posture
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je práce s počítačem obvyklou záležitostí. Může však s sebou přinášet i řadu zdravotních obtíží, a to již v dětském věku. Proto je důležité, aby byly dodržovány ergonomické zásady pro práci s počítačem, které zajišťují vhodné uspořádání pracovního místa, a tím předcházení poškození zdraví.
Cíl práce:
Cíl 1: Zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách jednotlivých základních škol.
Cíl 2: Zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Hypotézy:
H1: Pracovní místo nebude odpovídat ergonomickým požadavkům.
H2: Žáci budou uvádět pocit pohody po pobytu v počítačové učebně.
H3: Žáci nebudou při práci s počítačem dodržovat zásady správného sezení.
Metodika:
Provedení kvantitativního výzkumu formou anonymních dotazníků a měřením. Výzkumný soubor bude tvořen žáky ZŠ.
Využití v praxi:
Výsledky práce budou poskytnuty základním školám a mohou upozornit na případné nedostatky.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je práce s počítačem obvyklou záležitostí. Může však s sebou přinášet i řadu zdravotních obtíží, a to již v dětském věku. Proto je důležité, aby byly dodržovány ergonomické zásady pro práci s počítačem, které zajišťují vhodné uspořádání pracovního místa, a tím předcházení poškození zdraví.
Cíl práce:
Cíl 1: Zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách jednotlivých základních škol.
Cíl 2: Zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Hypotézy:
H1: Pracovní místo nebude odpovídat ergonomickým požadavkům.
H2: Žáci budou uvádět pocit pohody po pobytu v počítačové učebně.
H3: Žáci nebudou při práci s počítačem dodržovat zásady správného sezení.
Metodika:
Provedení kvantitativního výzkumu formou anonymních dotazníků a měřením. Výzkumný soubor bude tvořen žáky ZŠ.
Využití v praxi:
Výsledky práce budou poskytnuty základním školám a mohou upozornit na případné nedostatky.
Seznam doporučené literatury
FÁROVÁ, H., FILIPOVÁ, V., KRATĚNOVÁ, J. Cvičení pro děti při vadném držení těla. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004.
GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie. Optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
MATOUŠEK, O. et al. Ergonomické požadavky na práce se zobrazovacími jednotkami. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2000. 22 s. ISBN 80-7071-162-0.
Vyhláška č. 410/ 2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In Sbírka zákonů České republiky, 2009.
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. In Sbírka zákonů České republiky, 2000.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. In Sbírka zákonů České republiky, 2004.
ZOTHOVÁ, J. et al. Hygiena dětí a dorostu. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1995. ISBN 80-7013-192-6.
Seznam doporučené literatury
FÁROVÁ, H., FILIPOVÁ, V., KRATĚNOVÁ, J. Cvičení pro děti při vadném držení těla. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004.
GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie. Optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
MATOUŠEK, O. et al. Ergonomické požadavky na práce se zobrazovacími jednotkami. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2000. 22 s. ISBN 80-7071-162-0.
Vyhláška č. 410/ 2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. In Sbírka zákonů České republiky, 2009.
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. In Sbírka zákonů České republiky, 2000.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. In Sbírka zákonů České republiky, 2004.
ZOTHOVÁ, J. et al. Hygiena dětí a dorostu. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1995. ISBN 80-7013-192-6.