Tato bakalářská práce se zabývá tématem zátiší, především zátiší s jedním objektem. Nastíněn je vývoj zátiší v kontextu výtvarného umění od starověku po současnost. Tato práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá historií zátiší. Dále pak vývojem zátiší v období futurismu a metafyzické malby. Vše je doplněno příklady současných světových umělců. Teoretická část také obsahuje aplikaci tématu zátiší v hodinách výtvarné výchovy. V praktické části pak následuje vlastní zpracování zátiší a detailní postup zpracování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the still life, especially with one object. There is an outline of its development in the context of art from antiquity to the present in the beginning.
This thesis is divided into two parts: theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the history of still life. It also deals with development during the futurism and metaphysical painting. The examples of current international artists are added.
In the end of the first theoretical part there is a topic how to apply still life in art classes. In the second practical part there is my own still-life created including the processing procedure.
Klíčová slova
zátiší, objekt, metafyzická malba, futurismus
Klíčová slova v angličtině
still life, object, metaphysical painting, futurism
Rozsah průvodní práce
36 s. (55 146 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem zátiší, především zátiší s jedním objektem. Nastíněn je vývoj zátiší v kontextu výtvarného umění od starověku po současnost. Tato práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá historií zátiší. Dále pak vývojem zátiší v období futurismu a metafyzické malby. Vše je doplněno příklady současných světových umělců. Teoretická část také obsahuje aplikaci tématu zátiší v hodinách výtvarné výchovy. V praktické části pak následuje vlastní zpracování zátiší a detailní postup zpracování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the still life, especially with one object. There is an outline of its development in the context of art from antiquity to the present in the beginning.
This thesis is divided into two parts: theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the history of still life. It also deals with development during the futurism and metaphysical painting. The examples of current international artists are added.
In the end of the first theoretical part there is a topic how to apply still life in art classes. In the second practical part there is my own still-life created including the processing procedure.
Klíčová slova
zátiší, objekt, metafyzická malba, futurismus
Klíčová slova v angličtině
still life, object, metaphysical painting, futurism
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Vývoj zátiší v dějinách výtvarného umění
2. Futurismus a Metafyzická malba
3. Příklady práce současných umělců
4. Zátiší a výtvarná výchova
PRAKTICKÁ ČÁST:
1. Přípravné skici
2. Vytvoření pěti olejomaleb o velikosti 90x100 cm
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Vývoj zátiší v dějinách výtvarného umění
2. Futurismus a Metafyzická malba
3. Příklady práce současných umělců
4. Zátiší a výtvarná výchova
PRAKTICKÁ ČÁST:
1. Přípravné skici
2. Vytvoření pěti olejomaleb o velikosti 90x100 cm
Seznam doporučené literatury
ALTMANN, Lothar. Lexikon malířství a grafiky. Praha: Euromedia- Knižní klub, 2006, 664 s. ISBN:80 -242-1576-4.
ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea Servis, 2008, 236 s. ISBN: 978-80-8597-063-0.
GOETHE, Johan Wolfgang. Smyslově-morální účinek barev. Praha: Fabula, 2004, 112 s.ISBN: 8086600130.
GOMBRICH, Ernst. Příběh uměn. Praha: Odeon, 1992, 562 s. ISBN: 80-207-0416-7.
HANUŠ, Karel. O barvě. Praha: SPN, 1976, 92 s. ISBN: 14-323-76.
KONEČNÝ, Dušan. Futurismus. Praha: Odeon, 1974, 63 s. ISBN: 01-530-74.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008, 440s. ISBN: 978-80-247-2329-7.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004, 270 s. ISBN 80-902267-5-2.
PIJOAN, José. Dějiny umění, 1-12. Praha: Euromedia - Balios, 2000, ISBN 80-7176-764-6.
STURGIS, Alexander. Jak rozumět obrazům. Praha: Slovart, s.r.o, 2006, 272 s. ISBN: 80-7209-786-5.
ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2013, 312 s. ISBN: 978-80-247-3029-5.
VACKOVÁ, Jarmila. Nizozemské malířství 15. a 16. Století. Praha: Academia, 1989, 453 s. ISBN:8020002065.
Seznam doporučené literatury
ALTMANN, Lothar. Lexikon malířství a grafiky. Praha: Euromedia- Knižní klub, 2006, 664 s. ISBN:80 -242-1576-4.
ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea Servis, 2008, 236 s. ISBN: 978-80-8597-063-0.
GOETHE, Johan Wolfgang. Smyslově-morální účinek barev. Praha: Fabula, 2004, 112 s.ISBN: 8086600130.
GOMBRICH, Ernst. Příběh uměn. Praha: Odeon, 1992, 562 s. ISBN: 80-207-0416-7.
HANUŠ, Karel. O barvě. Praha: SPN, 1976, 92 s. ISBN: 14-323-76.
KONEČNÝ, Dušan. Futurismus. Praha: Odeon, 1974, 63 s. ISBN: 01-530-74.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008, 440s. ISBN: 978-80-247-2329-7.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004, 270 s. ISBN 80-902267-5-2.
PIJOAN, José. Dějiny umění, 1-12. Praha: Euromedia - Balios, 2000, ISBN 80-7176-764-6.
STURGIS, Alexander. Jak rozumět obrazům. Praha: Slovart, s.r.o, 2006, 272 s. ISBN: 80-7209-786-5.
ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2013, 312 s. ISBN: 978-80-247-3029-5.
VACKOVÁ, Jarmila. Nizozemské malířství 15. a 16. Století. Praha: Academia, 1989, 453 s. ISBN:8020002065.