Informace o kvalifikační práci Individuální plánování jako nástroj pro zvyšování kvality sociální služby osobní asistence u lidí s těžkým tělesným postižením a seniorů v Praze
Diplomová práce se zabývá individuálním plánováním v sociální službě osobní asistence poskytované osobám s tělesným postižením a seniorům. Teoretická část obsahuje popis vzniku a vývoje sociální služby osobní asistence ve světě i České republice.
Podrobněji pak rozpracovává standard kvality sociálních služeb číslo pět a jeho čtyři kritéria. Zároveň jsou zde zaznamenány dosavadní přístupy k individuálnímu plánování sociální služby osobní asistence pro cílovou skupinu osob s tělesným postižením a seniorů, včetně pozitiv a negativ, které systém individuálního plánování poskytovatelům sociální služby osobní asistence a jejím uživatelům přináší.
V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním bylo zjistit význam individuálního plánování pro uživatele sociální služby osobní asistence. Druhým zjistit přínos individuálního plánování organizacím, které poskytují sociální službu osobní asistence lidem s těžkým tělesným postižením a seniorům z hlediska zefektivnění práce jejich zaměstnanců.
Ke zjištění výsledků byl použit kvalitativní výzkum, přičemž základní metodou pro sběr dat byly polostrukturované rozhovory. Respondenti byli vybíráni metodou záměrného účelového výběru podle předem stanovených kritérií.
Z výsledků vyplynulo, že uživatelé nepociťují zásadní změnu v poskytování osobní asistence před a po zavedení systému individuálního plánování v organizaci. Uživatelé nejvíce oceňovali dobrou přípravu osobních asistentů ještě před zahájením poskytování služby. Tento údaj jednoznačně vyzdvihovali jako pozitivum po zavedení individuálního plánování.
Závěrem lze říci, že za jediné negativum individuálního plánování pracovníci považovali větší administrativní zátěž, se kterou se však dle jejich tvrzení dokázali vyrovnat. Za velký přínos naopak obě skupiny dotazovaných označovaly větší připravenost pracovníků v sociálních službách ? osobních asistentů při poskytování sociální služby.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with individual planning with regard to the social service of personal assistance. The theoretical part contains a description of the origin and history of personal assistance in the world and in the Czech Republic. The theoretical part elaborates in detail on the no. 5 standard of quality of services provided and its four criteria. It also provides an overview of existing approaches toward individual planning of the social service of personal assistance for the target group of people with physical disabilities and seniors, including their positives and negatives, which the system of individual planning brings to providers of the social service of personal assistance and its users.
The diploma thesis had two goals. The first was to ascertain the value of individual planning for users of the social service of personal assistance. The second was to assess the benefits that individual planning brings to organizations that provide the social service of personal assistance to people with serious physical disabilities and seniors with regard to improving the efficacy of the work of their employees.
The practical part is based on qualitative research, with the main method of data collection being semi-structured interviews.
The results showed that users do not see a major change in the way personal assistance is provided after the introduction of the individual planning system when compared to the situation before. Users mainly appreciated the fact that assistants are well-prepared even before the provision of assistance starts. This factor was unequivocally praised as a positive and a reason why individual planning should be introduced.
In conclusion, the only negative aspect of individual planning for the employees was considered to be a higher administrative load, which, however, they were able to handle in the end, according their responses. On the other hand, both groups considered the greater level of preparedness of the social workers ? personal assistants during their social work a big benefit.
Klíčová slova
osobní asistence, standardy kvality sociálních služeb, individuální plánování, osoby s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
personal assistance, standards of quality of social services, individual planning, people with physical disabilities
Rozsah průvodní práce
115 s. (162 970 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá individuálním plánováním v sociální službě osobní asistence poskytované osobám s tělesným postižením a seniorům. Teoretická část obsahuje popis vzniku a vývoje sociální služby osobní asistence ve světě i České republice.
Podrobněji pak rozpracovává standard kvality sociálních služeb číslo pět a jeho čtyři kritéria. Zároveň jsou zde zaznamenány dosavadní přístupy k individuálnímu plánování sociální služby osobní asistence pro cílovou skupinu osob s tělesným postižením a seniorů, včetně pozitiv a negativ, které systém individuálního plánování poskytovatelům sociální služby osobní asistence a jejím uživatelům přináší.
V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním bylo zjistit význam individuálního plánování pro uživatele sociální služby osobní asistence. Druhým zjistit přínos individuálního plánování organizacím, které poskytují sociální službu osobní asistence lidem s těžkým tělesným postižením a seniorům z hlediska zefektivnění práce jejich zaměstnanců.
Ke zjištění výsledků byl použit kvalitativní výzkum, přičemž základní metodou pro sběr dat byly polostrukturované rozhovory. Respondenti byli vybíráni metodou záměrného účelového výběru podle předem stanovených kritérií.
Z výsledků vyplynulo, že uživatelé nepociťují zásadní změnu v poskytování osobní asistence před a po zavedení systému individuálního plánování v organizaci. Uživatelé nejvíce oceňovali dobrou přípravu osobních asistentů ještě před zahájením poskytování služby. Tento údaj jednoznačně vyzdvihovali jako pozitivum po zavedení individuálního plánování.
Závěrem lze říci, že za jediné negativum individuálního plánování pracovníci považovali větší administrativní zátěž, se kterou se však dle jejich tvrzení dokázali vyrovnat. Za velký přínos naopak obě skupiny dotazovaných označovaly větší připravenost pracovníků v sociálních službách ? osobních asistentů při poskytování sociální služby.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with individual planning with regard to the social service of personal assistance. The theoretical part contains a description of the origin and history of personal assistance in the world and in the Czech Republic. The theoretical part elaborates in detail on the no. 5 standard of quality of services provided and its four criteria. It also provides an overview of existing approaches toward individual planning of the social service of personal assistance for the target group of people with physical disabilities and seniors, including their positives and negatives, which the system of individual planning brings to providers of the social service of personal assistance and its users.
The diploma thesis had two goals. The first was to ascertain the value of individual planning for users of the social service of personal assistance. The second was to assess the benefits that individual planning brings to organizations that provide the social service of personal assistance to people with serious physical disabilities and seniors with regard to improving the efficacy of the work of their employees.
The practical part is based on qualitative research, with the main method of data collection being semi-structured interviews.
The results showed that users do not see a major change in the way personal assistance is provided after the introduction of the individual planning system when compared to the situation before. Users mainly appreciated the fact that assistants are well-prepared even before the provision of assistance starts. This factor was unequivocally praised as a positive and a reason why individual planning should be introduced.
In conclusion, the only negative aspect of individual planning for the employees was considered to be a higher administrative load, which, however, they were able to handle in the end, according their responses. On the other hand, both groups considered the greater level of preparedness of the social workers ? personal assistants during their social work a big benefit.
Klíčová slova
osobní asistence, standardy kvality sociálních služeb, individuální plánování, osoby s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
personal assistance, standards of quality of social services, individual planning, people with physical disabilities
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Současný stav: Osobní asistence jako sociální služba je legislativně ukotvena od roku 2007, ve kterém vešel v platnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Určitým způsobem existovala již dříve. Jedná se o nepřetržitou terénní službu, která pomáhá uživateli vést samostatný život v jeho přirozeném prostředí. Služba zpravidla bývá poskytována dlouhodobě.
Společně s vymezením nových sociálních služeb vznikla poskytovatelům těchto služeb také povinnost naplňovat standardy kvality sociálních služeb podrobně definované v příloze č. 2 vyhlášky č. 505/2006, která provází zákon o sociálních službách. Mezi tyto standardy patří i standard číslo 5, který se zabývá individuálním plánováním.
Ač se individuální plánování u osob s těžkým tělesným postižením a seniorů může zdát jednodušší oproti jiným cílovým skupinám, vždy tomu tak není. Mnohdy tato cílová skupina vnímá individuální plánování jako přílišné zasahování do soukromí a přistupuje k němu s nedůvěrou. To samé lze říci i o pracovnících sociální služby osobní asistence, kteří se individuálním plánováním zabývají. Tímto je popírán základní význam individuálního plánování, kterým je přizpůsobení sociální služby potřebám jednotlivých uživatelů a zároveň zkvalitňování poskytované služby zvláště ve vztahu k ochraně práv každého uživatele.
2. Cíle práce:
Cíl č. 1: Zjistit význam individuálního plánování pro uživatele služby osobní asistence.
Cíl č. 2: Zjistit přínos individuálního plánování organizacím, které poskytují sociální službu osobní asistence lidem s těžkým tělesným postižením a seniorům, z hlediska zefektivnění práce jejich zaměstnanců ? pracovníků v přímé péči.
3. Metodika práce: Kvalitativní výzkum provedený formou polostandardizovaných rozhovorů mezi vybranými uživateli služby osobní asistence a pracovníky zabývajícími se individuálním plánováním v sociálních službách osobní asistence v Praze.
Výzkumná otázka č. 1 vztahující se k uživatelům osobní asistence: Rozšířil systém individuálního plánování uživatelům osobní asistence možnosti přizpůsobení poskytované služby jejich požadavkům?
Výzkumná otázka č. 2 vztahující se k pracovníkům služby osobní asistence: Zlepšilo zavedení individuálního plánování přehled pracovníků o potřebách jednotlivých uživatelů?
4. Cílový soubor: Lidé s těžkým tělesným postižením a senioři dlouhodobě využívající služby osobní asistence v Praze, pracovníci organizací poskytující službu osobní asistence v Praze s minimálně pětiletou zkušeností v oboru.
5. Předpokládané využití v praxi: Práci budou moci využít lidé pracující s cílovou skupinou osob s těžkým tělesným postižením a seniorů k rozšíření svých poznatků a srovnání přístupu k individuálnímu plánování.
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Současný stav: Osobní asistence jako sociální služba je legislativně ukotvena od roku 2007, ve kterém vešel v platnost zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Určitým způsobem existovala již dříve. Jedná se o nepřetržitou terénní službu, která pomáhá uživateli vést samostatný život v jeho přirozeném prostředí. Služba zpravidla bývá poskytována dlouhodobě.
Společně s vymezením nových sociálních služeb vznikla poskytovatelům těchto služeb také povinnost naplňovat standardy kvality sociálních služeb podrobně definované v příloze č. 2 vyhlášky č. 505/2006, která provází zákon o sociálních službách. Mezi tyto standardy patří i standard číslo 5, který se zabývá individuálním plánováním.
Ač se individuální plánování u osob s těžkým tělesným postižením a seniorů může zdát jednodušší oproti jiným cílovým skupinám, vždy tomu tak není. Mnohdy tato cílová skupina vnímá individuální plánování jako přílišné zasahování do soukromí a přistupuje k němu s nedůvěrou. To samé lze říci i o pracovnících sociální služby osobní asistence, kteří se individuálním plánováním zabývají. Tímto je popírán základní význam individuálního plánování, kterým je přizpůsobení sociální služby potřebám jednotlivých uživatelů a zároveň zkvalitňování poskytované služby zvláště ve vztahu k ochraně práv každého uživatele.
2. Cíle práce:
Cíl č. 1: Zjistit význam individuálního plánování pro uživatele služby osobní asistence.
Cíl č. 2: Zjistit přínos individuálního plánování organizacím, které poskytují sociální službu osobní asistence lidem s těžkým tělesným postižením a seniorům, z hlediska zefektivnění práce jejich zaměstnanců ? pracovníků v přímé péči.
3. Metodika práce: Kvalitativní výzkum provedený formou polostandardizovaných rozhovorů mezi vybranými uživateli služby osobní asistence a pracovníky zabývajícími se individuálním plánováním v sociálních službách osobní asistence v Praze.
Výzkumná otázka č. 1 vztahující se k uživatelům osobní asistence: Rozšířil systém individuálního plánování uživatelům osobní asistence možnosti přizpůsobení poskytované služby jejich požadavkům?
Výzkumná otázka č. 2 vztahující se k pracovníkům služby osobní asistence: Zlepšilo zavedení individuálního plánování přehled pracovníků o potřebách jednotlivých uživatelů?
4. Cílový soubor: Lidé s těžkým tělesným postižením a senioři dlouhodobě využívající služby osobní asistence v Praze, pracovníci organizací poskytující službu osobní asistence v Praze s minimálně pětiletou zkušeností v oboru.
5. Předpokládané využití v praxi: Práci budou moci využít lidé pracující s cílovou skupinou osob s těžkým tělesným postižením a seniorů k rozšíření svých poznatků a srovnání přístupu k individuálnímu plánování.
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon č. 108, ze dne 14. března 2006, o sociálních službách. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: .
ČESKÁ REPUBLIKA. Vyhláška č. 505, ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: .
HAUKE, M. Pečovatelská služba a individuální plánování. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-3849-9.
KOL. AUT. Standardy kvality poskytování služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. 1. vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2008. 188 s.
MATOUŠEK, O. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 196 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-873-9.
Seznam doporučené literatury
ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon č. 108, ze dne 14. března 2006, o sociálních službách. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: .
ČESKÁ REPUBLIKA. Vyhláška č. 505, ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: .
HAUKE, M. Pečovatelská služba a individuální plánování. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-3849-9.
KOL. AUT. Standardy kvality poskytování služeb - výkladový slovník pro poskytovatele. 1. vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2008. 188 s.
MATOUŠEK, O. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 196 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-873-9.