Bakalářská práce s názvem Aktivita, samostatnost a tvořivost dětí a dospělých v mimoškolním prostředí je zaměřena právě na rozvoj dovedností, které byly exponovány do titulu práce. Teoretická část se proto věnuje vymezení základních pojmů a přístupů různých věd či autorů. Důležité je také poukázat na rozdíly mezi formálním, neformálních a informálním vzděláváním. Od tohoto rozdělení přechází práce k vymezení role mimoškolního vzdělávání v rámci využití volného času. Lidé tráví svůj volný čas různými způsoby, a proto jsou v další části zmíněny i prostory a prostředí, kde lze volnočasové aktivity provozovat. Při vzájemném kontaktu a komunikaci osob by měla fungovat určitá nepsaná pravidla, a proto si teoretická část práce všímá i prosociálního chování, které bývá často cílem etických výchov. Toto chování je zaměřeno především na spolupráci a schopnost dialogu.
Praktická část má poté za úkol sestavení katalogu her, které by nejen podporovaly rozvoj prosociálního chování, ale zejména přispívaly k rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti u různých věkových skupin. K výslednému projektu se v závěru práce vyjádří i fundovaní odborníci a zváží její přínos.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled Activity, Independence and Creativity of Children and Adults in Extracurricular Environment is focused on the development of skills which were mentioned in the title of the thesis.
The theoretical part therefore deals with the definition of basic terms and approaches of different sciences and authors. It is also important to point to the differences among formal, informal and experiential education. Then the thesis proceeds to the demarcation of extracurricular education within leisure time. People spend their leisure time differently and therefore there are also mentioned various space and surroundings where they can go in for their leisure time activities. People should keep to certain unwritten rules when they are in mutual contact and when they communicate with each other and that is why the theoretical part pays attention also to prosocial behaviour which is very often the goal of ethical education. This behaviour is focused primarily on communication and the ability to hold a dialogue.
The task of the practical part is to compile a catalogue of games which would not only encourage the development of prosocial behaviour, but would also contribute to the development of activity, independence and creativity of people of different ages. Some erudite experts will express their opinion on the final project and consider its benefit at the end of the thesis.
Klíčová slova
aktivita, samostatnost, tvořivost, mimoškolní vzdělávání, volný čas, prosociální chování
Klíčová slova v angličtině
activity, independence, creativity, extracurricular environment, leisure time, prosocial behaviour
Rozsah průvodní práce
76 s. (123 155 znaků )
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Aktivita, samostatnost a tvořivost dětí a dospělých v mimoškolním prostředí je zaměřena právě na rozvoj dovedností, které byly exponovány do titulu práce. Teoretická část se proto věnuje vymezení základních pojmů a přístupů různých věd či autorů. Důležité je také poukázat na rozdíly mezi formálním, neformálních a informálním vzděláváním. Od tohoto rozdělení přechází práce k vymezení role mimoškolního vzdělávání v rámci využití volného času. Lidé tráví svůj volný čas různými způsoby, a proto jsou v další části zmíněny i prostory a prostředí, kde lze volnočasové aktivity provozovat. Při vzájemném kontaktu a komunikaci osob by měla fungovat určitá nepsaná pravidla, a proto si teoretická část práce všímá i prosociálního chování, které bývá často cílem etických výchov. Toto chování je zaměřeno především na spolupráci a schopnost dialogu.
Praktická část má poté za úkol sestavení katalogu her, které by nejen podporovaly rozvoj prosociálního chování, ale zejména přispívaly k rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti u různých věkových skupin. K výslednému projektu se v závěru práce vyjádří i fundovaní odborníci a zváží její přínos.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled Activity, Independence and Creativity of Children and Adults in Extracurricular Environment is focused on the development of skills which were mentioned in the title of the thesis.
The theoretical part therefore deals with the definition of basic terms and approaches of different sciences and authors. It is also important to point to the differences among formal, informal and experiential education. Then the thesis proceeds to the demarcation of extracurricular education within leisure time. People spend their leisure time differently and therefore there are also mentioned various space and surroundings where they can go in for their leisure time activities. People should keep to certain unwritten rules when they are in mutual contact and when they communicate with each other and that is why the theoretical part pays attention also to prosocial behaviour which is very often the goal of ethical education. This behaviour is focused primarily on communication and the ability to hold a dialogue.
The task of the practical part is to compile a catalogue of games which would not only encourage the development of prosocial behaviour, but would also contribute to the development of activity, independence and creativity of people of different ages. Some erudite experts will express their opinion on the final project and consider its benefit at the end of the thesis.
Klíčová slova
aktivita, samostatnost, tvořivost, mimoškolní vzdělávání, volný čas, prosociální chování
Klíčová slova v angličtině
activity, independence, creativity, extracurricular environment, leisure time, prosocial behaviour
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat aktivitou, samostatností a tvořivostí dětí a dospělých v mimoškolním prostředí a bude směřována hlavně k adekvátnímu využívání volného času žáků, dospělých a pedagogických pracovníků. Dále bude dedikovat odreagování se od stresových situací a zvládání náročných životních situací. V souvislosti s tím bude zmíněn i rozvoj prosociálního chování pomocí volnočasových aktivit.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat aktivitou, samostatností a tvořivostí dětí a dospělých v mimoškolním prostředí a bude směřována hlavně k adekvátnímu využívání volného času žáků, dospělých a pedagogických pracovníků. Dále bude dedikovat odreagování se od stresových situací a zvládání náročných životních situací. V souvislosti s tím bude zmíněn i rozvoj prosociálního chování pomocí volnočasových aktivit.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál 2008. 239 s.\\
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. 239 s.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s.\\
OPLATEK, V. Skauting jako součást volnočasové výchovy dětí, mládeže a dospělých. České Budějovice: TF, 2002. 106 s.\\
PETTILON, H. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas. Brno: Edika, 2013. 464 s.\\
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. 207 s.\\
VÁŽANSKÝ, V. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 64 s.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál 2008. 239 s.\\
HÁJEK, B. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. 239 s.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s.\\
OPLATEK, V. Skauting jako součást volnočasové výchovy dětí, mládeže a dospělých. České Budějovice: TF, 2002. 106 s.\\
PETTILON, H. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas. Brno: Edika, 2013. 464 s.\\
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. 207 s.\\
VÁŽANSKÝ, V. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 64 s.