Práce je zaměřena na dětskou hru, její vývoj, charakteristiku, význam a přínos pro rozvoj dítěte v období mladšího školního věku, tedy po nástupu na ZŠ. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje pojmy jako hra, hračka, význam hry, mladší školní věk, vývoj a rozvoj osobnosti dítěte. Dále popisuje charakteristické zvláštnosti dětí mladšího školního věku, zejména při hrové a volnočasové činnosti.
Praktická část diplomové práce navazuje na předchozí teoretickou, kde hodnotím výsledky sledování hry předem vybraných dětí. Jedná se o empirický výzkum kvalitativní, kde formou pozorování předem vybraných dětí budu provádět podrobnou analýzu činnosti jejich hry, která bude zaznamenávána do dotazníků formou odpovědí na předem dané otázky.
Anotace v angličtině
The work is focused on child's play, its evolution, characteristics, importance and its contribution to the development of the child during early school age, ie after the onset of the elementary school. The work is divided into two parts. Theoretical and practical.
The theoretical part describes the concepts as a game, toys, importance of play, early school age, development and personality development of the child. It also describes the characteristic traits of children of early school age, especially in the play and leisure activities.
The practical part of the thesis builds on the previous thearetical part, which evaluates the results of the pre-selected children monitoring during the gameplay. Using a qualitative empirical research, I will carry out a detailed analysis of the activities of chlidren's game. Monitoring will be recorded in questionnaires, answering predetermined questions.
Klíčová slova
Vývoj, dítě, hra, hračka, volný čas, mladší školní věk, rozvoj osobnosti, spontánnost, tvořivost, motivace, emoce, agresivita, soutěživost, kooperace, škola, rodina, sociální prostředí
Klíčová slova v angličtině
Development, child , game, toy, leisure time, early school age, personality development , spontaneity, creativity, motivation, emotion, aggression, competition, cooperation, school, family, social environment
Rozsah průvodní práce
90 s. (120 140 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na dětskou hru, její vývoj, charakteristiku, význam a přínos pro rozvoj dítěte v období mladšího školního věku, tedy po nástupu na ZŠ. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje pojmy jako hra, hračka, význam hry, mladší školní věk, vývoj a rozvoj osobnosti dítěte. Dále popisuje charakteristické zvláštnosti dětí mladšího školního věku, zejména při hrové a volnočasové činnosti.
Praktická část diplomové práce navazuje na předchozí teoretickou, kde hodnotím výsledky sledování hry předem vybraných dětí. Jedná se o empirický výzkum kvalitativní, kde formou pozorování předem vybraných dětí budu provádět podrobnou analýzu činnosti jejich hry, která bude zaznamenávána do dotazníků formou odpovědí na předem dané otázky.
Anotace v angličtině
The work is focused on child's play, its evolution, characteristics, importance and its contribution to the development of the child during early school age, ie after the onset of the elementary school. The work is divided into two parts. Theoretical and practical.
The theoretical part describes the concepts as a game, toys, importance of play, early school age, development and personality development of the child. It also describes the characteristic traits of children of early school age, especially in the play and leisure activities.
The practical part of the thesis builds on the previous thearetical part, which evaluates the results of the pre-selected children monitoring during the gameplay. Using a qualitative empirical research, I will carry out a detailed analysis of the activities of chlidren's game. Monitoring will be recorded in questionnaires, answering predetermined questions.
Klíčová slova
Vývoj, dítě, hra, hračka, volný čas, mladší školní věk, rozvoj osobnosti, spontánnost, tvořivost, motivace, emoce, agresivita, soutěživost, kooperace, škola, rodina, sociální prostředí
Klíčová slova v angličtině
Development, child , game, toy, leisure time, early school age, personality development , spontaneity, creativity, motivation, emotion, aggression, competition, cooperation, school, family, social environment
Zásady pro vypracování
četba literatury, konzultace
Zásady pro vypracování
četba literatury, konzultace
Seznam doporučené literatury
- BYTEŠNÍKOVÁ I. Komunikace dětí předškolního věku
- SEDLÁČKOVÁ H.; SYSLOVÁ Z.; ŠTĚPÁNKOVÁ L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání
- SYSLOVÁ Z. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání
- BEDNÁŘOVÁ J. Mezi námi předškoláky: všestranná příprava dítěte do školy
- DVOŘÁKOVÁ H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]
- HORKÁ H.; SYSLOVÁ Z. Studie k předškolní pedagogice
- NÁDVORNÍKOVÁ H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání
- PRŮCHA J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky
- ZAJITZOVÁ E. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči
- BEČVÁŘOVÁ Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy
- BEDNÁŘOVÁ J.; ŠMARDOVÁ V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy
- HOROVÁ L. Ve školce je bezva
- KUTÁLKOVÁ D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení
- MERTIN V.; GILLERNOVÁ I. Psychologie pro učitelky mateřské školy
- ČAČKA, O. Psychologie dítěte
- KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie
- TELCOVÁ, J.; ODEHNAL, L. Úvod do pedagogické psychologie: Část 1.
- ALLEN, K. E., MAROTZ L. R., Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let
- VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání
- CAKIRPALOGLU P. Úvod do psychologie osobnosti
- NOVOTNÁ L.; HŘÍCHOVÁ M. Vývojová psychologie
- BLATNÝ M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy
- PIAGET J.; INHELDEROVÁ B. Psychologie dítěte
- ŘÍČAN P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu
- ŠULOVÁ L. Raný psychologický vývoj dítěte
- BAUDISOVÁ, A.; JENGER ? DUFAYETOVÁ, Y. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole ? Rozvoj vyjadřování a komunikace dětí
- KLUSÁK M.; KUČERA M. Dětské hry = Games
- CAIATIOVÁ M.; DELAČOVÁ S.; MÜLLEROVÁ A. Volná hra: zkušenosti a náměty
- FIXL V.; OPRAVILOVÁ E.Současná hračka
- KOŤÁTKOVÁ S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her
- HUIZINGA J. Homo ludens: o původu kultury ve hře
- FINK E. Hra jako symbol světa
- WARNER P. 6x25 her rozvíjejících schopnosti a dovednosti dítěte: náměty pro rodiče dětí ve věku od 3 do 6 let
- SCHILLER P. Hry pro rozvoj dětského mozku: pro děti od 1 do 5 let
- MIŠURCOVÁ V.; SEVEROVÁ M. Děti, hry a umění
- KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R. Hravé tvoření pro malá stvoření
- MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků
Seznam doporučené literatury
- BYTEŠNÍKOVÁ I. Komunikace dětí předškolního věku
- SEDLÁČKOVÁ H.; SYSLOVÁ Z.; ŠTĚPÁNKOVÁ L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání
- SYSLOVÁ Z. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání
- BEDNÁŘOVÁ J. Mezi námi předškoláky: všestranná příprava dítěte do školy
- DVOŘÁKOVÁ H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]
- HORKÁ H.; SYSLOVÁ Z. Studie k předškolní pedagogice
- NÁDVORNÍKOVÁ H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání
- PRŮCHA J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky
- ZAJITZOVÁ E. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči
- BEČVÁŘOVÁ Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy
- BEDNÁŘOVÁ J.; ŠMARDOVÁ V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy
- HOROVÁ L. Ve školce je bezva
- KUTÁLKOVÁ D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení
- MERTIN V.; GILLERNOVÁ I. Psychologie pro učitelky mateřské školy
- ČAČKA, O. Psychologie dítěte
- KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie
- TELCOVÁ, J.; ODEHNAL, L. Úvod do pedagogické psychologie: Část 1.
- ALLEN, K. E., MAROTZ L. R., Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let
- VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání
- CAKIRPALOGLU P. Úvod do psychologie osobnosti
- NOVOTNÁ L.; HŘÍCHOVÁ M. Vývojová psychologie
- BLATNÝ M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy
- PIAGET J.; INHELDEROVÁ B. Psychologie dítěte
- ŘÍČAN P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu
- ŠULOVÁ L. Raný psychologický vývoj dítěte
- BAUDISOVÁ, A.; JENGER ? DUFAYETOVÁ, Y. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole ? Rozvoj vyjadřování a komunikace dětí
- KLUSÁK M.; KUČERA M. Dětské hry = Games
- CAIATIOVÁ M.; DELAČOVÁ S.; MÜLLEROVÁ A. Volná hra: zkušenosti a náměty
- FIXL V.; OPRAVILOVÁ E.Současná hračka
- KOŤÁTKOVÁ S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her
- HUIZINGA J. Homo ludens: o původu kultury ve hře
- FINK E. Hra jako symbol světa
- WARNER P. 6x25 her rozvíjejících schopnosti a dovednosti dítěte: náměty pro rodiče dětí ve věku od 3 do 6 let
- SCHILLER P. Hry pro rozvoj dětského mozku: pro děti od 1 do 5 let
- MIŠURCOVÁ V.; SEVEROVÁ M. Děti, hry a umění
- KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R. Hravé tvoření pro malá stvoření
- MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků