Tato diplomová práce se zabývá procesem individuálního plánování péče v organizacích poskytujících terénní sociální službu osobní asistence a pečovatelskou službu. Teoretická část je zaměřena na vývoj sociálních služeb a sociální služby v České republice. Dále charakterizuje službu osobní asistence a pečovatelskou službu. Zákon č. 108/2006 Sb. ukládá poskytovatelům sociálních služeb povinnost zpracovat a plnit standardy kvality sociálních služeb. V teoretické části diplomové práce stručně popisuji všechny standardy kvality sociálních služeb. Největší pozornost je věnována standardu kvality č. 5 (Individuální plánování průběhu sociální služby), který je pro tuto diplomovou práci klíčovým. Vyhláška č. 505/2006 Sb. definuje kritéria, která je poskytovatel povinen naplňovat. Hlavním cílem diplomové práce je zmapovat, jak jsou poskytovateli osobní asistence a pečovatelské služby reflektována kritéria naplňování standardu kvality č. 5. Dílčím cílem práce je zjistit, s jakými uživateli činí individuální plánování péče poskytovatelům největší potíže. H1: Obtížnost naplňování standardu kvality č. 5 se zmenšuje s rostoucím počtem požadovaných aktivit ze strany uživatele sociální služby. Pro testování hypotézy a naplnění cílů ve své diplomové práci jsem zvolila kvantitativní výzkum. Použila jsem metodu dotazování pomocí dotazníku. Otázky v první části dotazníku jsou směřované k hlavnímu cíli práce, ve druhé části k dílčímu cíli a testování hypotézy. U vybraných otázek jsem pomocí programu SPSS provedla statistickou analýzu závislosti v kontingenčních tabulkách a analýzu pomocí koeficientu nejistoty. V rámci mého výzkumu jsem prostřednictvím e-mailu oslovila poskytovatele pečovatelské služby a osobní asistence v Jihočeském kraji. Zpět se vrátilo 167 vyplněných dotazníků. Po shrnutí uvedených výsledků můžeme konstatovat, že kritéria naplňování standardu kvality č. 5 jsou převážnou většinou poskytovatelů reflektována. Poskytovatelé mají písemně zpracovanou metodiku individuálního plánování a v praxi podle ní postupují. Plánují společně s uživatelem, zohledňují osobní cíl uživatele a společně plán vyhodnocují. Mají písemně zpracovaný systém předávání informací o individuálním plánování uživatele a pracovníci se jím řídí. Největší obtíže poskytovatelům činí individuální plánování péče s uživateli, kteří využívají pouze službu malého rozsahu. Tuto skutečnost potvrzují i výsledky statistické analýzy. Na základě odpovědí respondentů lze hypotézu, že obtížnost naplňování standardu kvality č. 5 se zmenšuje s rostoucím počtem požadovaných aktivit ze strany uživatele sociální služby, uznat jako platnou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the process of individual planning focusing on the care in the organization providing domiciliary services and care services. The theoretical section devoted attention to the development of social services in the Czech Republic. Furthermore, it specifies care services as well as personal assistance services. According to the Act 108/2006 Coll., on social services, providers of social services are obligated to draw up quality standards of social services and to respect them. In the theoretical section, there are briefly described all quality standards of social services. The thesis is focused mainly on quality standard No. 5 (The Individual Planning in Social Services). The public notice No. 505/2006 Coll. defines the criteria, which are obligatory to be respected by providers of social services. The aim of the thesis was to find out, how are the criteria of the quality standard No. 5 ensured by providers of personal assistance and care services. A partial aim of the work was to outline, to which users makes the individual planning the biggest difficulties. H1: Difficulty of meeting quality standard No. 5 declines with the increasing number of activities, required from the user of the social service. I?ve chosen a qualitative research to test the hypothesis and for achievement of the objectives. The relevant qualitative research relied on the questioning method. Questions in the first part of the questionnaire are directed to the main objective of the thesis, questions in the second part to the stopover and to the testing of the hypothesis. For the selected questions, I carried out a statistical analysis of dependence in the cross tabulations and an analysis based on the uncertainty coefficient by using the SPSS program. As part of my research, I approached provider of the care and personal assistance in the South Bohemian Region via e-mail. 167 completed questionnaires returned back. After summarizing of these results, we can conclude that the criteria of the quality standard No. 5 are reflected by the vast majority of providers. The providers have a written methodology for individual planning and they practice it. They plan together with the user, taking into account his personal target and they evaluate the plan collectively. They have a written system for the transmission of information about an individual users? planning and the staff follows it. Individual planning makes the greatest difficulties to the providers with users using only a small scale care. This fact is confirmed by the results of statistical analysis. Based on respondents' answers, the hypothesis that the difficulty of meeting the quality of standard No. 5 decreases with increasing number of required activities by the user of social services, can be consider as valid.
Klíčová slova
Individuální plánování, osobní cíl uživatele, pečovatelská služba, služba osobní asistence, standard kvality č. 5
Klíčová slova v angličtině
Individual planning, Quality standard No. 5, User´s personal target, Care service
Personal assistance services
Rozsah průvodní práce
111 s. (149 187 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá procesem individuálního plánování péče v organizacích poskytujících terénní sociální službu osobní asistence a pečovatelskou službu. Teoretická část je zaměřena na vývoj sociálních služeb a sociální služby v České republice. Dále charakterizuje službu osobní asistence a pečovatelskou službu. Zákon č. 108/2006 Sb. ukládá poskytovatelům sociálních služeb povinnost zpracovat a plnit standardy kvality sociálních služeb. V teoretické části diplomové práce stručně popisuji všechny standardy kvality sociálních služeb. Největší pozornost je věnována standardu kvality č. 5 (Individuální plánování průběhu sociální služby), který je pro tuto diplomovou práci klíčovým. Vyhláška č. 505/2006 Sb. definuje kritéria, která je poskytovatel povinen naplňovat. Hlavním cílem diplomové práce je zmapovat, jak jsou poskytovateli osobní asistence a pečovatelské služby reflektována kritéria naplňování standardu kvality č. 5. Dílčím cílem práce je zjistit, s jakými uživateli činí individuální plánování péče poskytovatelům největší potíže. H1: Obtížnost naplňování standardu kvality č. 5 se zmenšuje s rostoucím počtem požadovaných aktivit ze strany uživatele sociální služby. Pro testování hypotézy a naplnění cílů ve své diplomové práci jsem zvolila kvantitativní výzkum. Použila jsem metodu dotazování pomocí dotazníku. Otázky v první části dotazníku jsou směřované k hlavnímu cíli práce, ve druhé části k dílčímu cíli a testování hypotézy. U vybraných otázek jsem pomocí programu SPSS provedla statistickou analýzu závislosti v kontingenčních tabulkách a analýzu pomocí koeficientu nejistoty. V rámci mého výzkumu jsem prostřednictvím e-mailu oslovila poskytovatele pečovatelské služby a osobní asistence v Jihočeském kraji. Zpět se vrátilo 167 vyplněných dotazníků. Po shrnutí uvedených výsledků můžeme konstatovat, že kritéria naplňování standardu kvality č. 5 jsou převážnou většinou poskytovatelů reflektována. Poskytovatelé mají písemně zpracovanou metodiku individuálního plánování a v praxi podle ní postupují. Plánují společně s uživatelem, zohledňují osobní cíl uživatele a společně plán vyhodnocují. Mají písemně zpracovaný systém předávání informací o individuálním plánování uživatele a pracovníci se jím řídí. Největší obtíže poskytovatelům činí individuální plánování péče s uživateli, kteří využívají pouze službu malého rozsahu. Tuto skutečnost potvrzují i výsledky statistické analýzy. Na základě odpovědí respondentů lze hypotézu, že obtížnost naplňování standardu kvality č. 5 se zmenšuje s rostoucím počtem požadovaných aktivit ze strany uživatele sociální služby, uznat jako platnou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the process of individual planning focusing on the care in the organization providing domiciliary services and care services. The theoretical section devoted attention to the development of social services in the Czech Republic. Furthermore, it specifies care services as well as personal assistance services. According to the Act 108/2006 Coll., on social services, providers of social services are obligated to draw up quality standards of social services and to respect them. In the theoretical section, there are briefly described all quality standards of social services. The thesis is focused mainly on quality standard No. 5 (The Individual Planning in Social Services). The public notice No. 505/2006 Coll. defines the criteria, which are obligatory to be respected by providers of social services. The aim of the thesis was to find out, how are the criteria of the quality standard No. 5 ensured by providers of personal assistance and care services. A partial aim of the work was to outline, to which users makes the individual planning the biggest difficulties. H1: Difficulty of meeting quality standard No. 5 declines with the increasing number of activities, required from the user of the social service. I?ve chosen a qualitative research to test the hypothesis and for achievement of the objectives. The relevant qualitative research relied on the questioning method. Questions in the first part of the questionnaire are directed to the main objective of the thesis, questions in the second part to the stopover and to the testing of the hypothesis. For the selected questions, I carried out a statistical analysis of dependence in the cross tabulations and an analysis based on the uncertainty coefficient by using the SPSS program. As part of my research, I approached provider of the care and personal assistance in the South Bohemian Region via e-mail. 167 completed questionnaires returned back. After summarizing of these results, we can conclude that the criteria of the quality standard No. 5 are reflected by the vast majority of providers. The providers have a written methodology for individual planning and they practice it. They plan together with the user, taking into account his personal target and they evaluate the plan collectively. They have a written system for the transmission of information about an individual users? planning and the staff follows it. Individual planning makes the greatest difficulties to the providers with users using only a small scale care. This fact is confirmed by the results of statistical analysis. Based on respondents' answers, the hypothesis that the difficulty of meeting the quality of standard No. 5 decreases with increasing number of required activities by the user of social services, can be consider as valid.
Klíčová slova
Individuální plánování, osobní cíl uživatele, pečovatelská služba, služba osobní asistence, standard kvality č. 5
Klíčová slova v angličtině
Individual planning, Quality standard No. 5, User´s personal target, Care service
Personal assistance services
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky: Koncepce individuálního plánu péče je mezi odbornou veřejností velmi diskutované téma. Zákon č. 108/2006 Sb. ukládá poskytovatelům sociálních služeb povinnost s uživatelem individuálně plánovat, aby byla tato služba poskytována efektivně a kvalitně. Pro některé poskytovatele je tato povinnost nemalým problémem, zvláště týká-li se uživatelů, kteří požadují služby v malém rozsahu (dovoz a zajištění stravy, mytí oken, občasný úklid, praní prádla apod.)
2. Cíle práce: Cílem diplomové práce je zmapovat, jak jsou poskytovateli osobní asistence a pečovatelské služby reflektována kritéria naplňování standardu kvality č. 5.
Dílčím cílem práce je zjistit, s jakými uživateli činí individuální plánování péče poskytovatelům největší obtíže.
3. Předpokládané hypotézy: H1. Naplňování standardu č. 5 činí poskytovatelům největší obtíže s uživateli využívajícími služby malého rozsahu.
4. Popis metodiky: Bude využito kvantitativního výzkumu, metoda dotazování - technika dotazník. V rámci metody dotazování se zaměřím na klíčové pracovníky vybraných zařízeních sociálních služeb; výzkum bude proveden u vybraných poskytovatelů sociálních služeb osobní asistence a pečovatelské služby v Jihočeském kraji. Výběr vzorku bude náhodný. Velikost výzkumného souboru: klíčový pracovníci, kteří mají v péči cca 300 uživatelů. Veškerá data budou následně analyzována a kvantitativně zpracována s využitím statistických postupů.
5. Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky práce mohou být zdrojem informací o naplňování standardu č. 5 v organizacích poskytujících pečovatelskou službu a osobní asistenci. Mohou být inspirací pro pracovníky pracujících v těchto organizacích, zejména při individuálním plánování péče s uživateli využívajících služeb malého rozsahu.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky: Koncepce individuálního plánu péče je mezi odbornou veřejností velmi diskutované téma. Zákon č. 108/2006 Sb. ukládá poskytovatelům sociálních služeb povinnost s uživatelem individuálně plánovat, aby byla tato služba poskytována efektivně a kvalitně. Pro některé poskytovatele je tato povinnost nemalým problémem, zvláště týká-li se uživatelů, kteří požadují služby v malém rozsahu (dovoz a zajištění stravy, mytí oken, občasný úklid, praní prádla apod.)
2. Cíle práce: Cílem diplomové práce je zmapovat, jak jsou poskytovateli osobní asistence a pečovatelské služby reflektována kritéria naplňování standardu kvality č. 5.
Dílčím cílem práce je zjistit, s jakými uživateli činí individuální plánování péče poskytovatelům největší obtíže.
3. Předpokládané hypotézy: H1. Naplňování standardu č. 5 činí poskytovatelům největší obtíže s uživateli využívajícími služby malého rozsahu.
4. Popis metodiky: Bude využito kvantitativního výzkumu, metoda dotazování - technika dotazník. V rámci metody dotazování se zaměřím na klíčové pracovníky vybraných zařízeních sociálních služeb; výzkum bude proveden u vybraných poskytovatelů sociálních služeb osobní asistence a pečovatelské služby v Jihočeském kraji. Výběr vzorku bude náhodný. Velikost výzkumného souboru: klíčový pracovníci, kteří mají v péči cca 300 uživatelů. Veškerá data budou následně analyzována a kvantitativně zpracována s využitím statistických postupů.
5. Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky práce mohou být zdrojem informací o naplňování standardu č. 5 v organizacích poskytujících pečovatelskou službu a osobní asistenci. Mohou být inspirací pro pracovníky pracujících v těchto organizacích, zejména při individuálním plánování péče s uživateli využívajících služeb malého rozsahu.
Seznam doporučené literatury
HAICL, M. Poznámky k plánování služby. Zpravodaj Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2008, roč. 10, č. 4. ISSN 1802-0046. JOHNOVÁ, M. Standardy kvality sociálních služeb. Praha: MPSV, 2002. ISBN 80-86552-23-3.
MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
NÉMETH, F.a kol. Geriatria a geriatrické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2009. 194 s. ISBN 978-80-8063-314-1.
National Care Planning Council. [online]. NCPC. c 2010. Dostupné na www: .
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.
Seznam doporučené literatury
HAICL, M. Poznámky k plánování služby. Zpravodaj Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2008, roč. 10, č. 4. ISSN 1802-0046. JOHNOVÁ, M. Standardy kvality sociálních služeb. Praha: MPSV, 2002. ISBN 80-86552-23-3.
MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
NÉMETH, F.a kol. Geriatria a geriatrické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2009. 194 s. ISBN 978-80-8063-314-1.
National Care Planning Council. [online]. NCPC. c 2010. Dostupné na www: .
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.