Diplomová práce je věnována teoretickému uvedení stínu jako svébytného námětu a výrazového elementu v dějinách výtvarné kultury s přesahem do dramatického umění, filmu a fotografie a také specifikaci stínohry jako expresivního média. Práce se rovněž zabývá popisem stínu z hlediska optiky a vizuální percepce, odpovídá na otázku, co je to stín. V diplomové práci není opomenuta analýza tradiční i moderní symboliky vztahující se k fenoménu stínu. Nemalá část práce je věnována didaktické analýze tématu a stručné charakteristice výtvarně - projektových metod a výtvarných řad ve VV s ohledem na praktické vyústění práce. Součástí diplomové práce byla příprava, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady (souboru výtvarných lekcí) na téma "Stín a stínohra" na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to theoretical introduction of shade as a distinctive theme and an expressive element in the history of fine arts extending to the dramatic arts, film and photography, as well as specifications of shadow play as an expressive medium. The work also concentrates on the description of shade in terms of optics and visual perception, answers the question what a shadow is. In this thesis the analysis of both traditional and modern symbolism related to the phenomenon of shadow is not forgotten. A large part is dedicated to didactic analysis and brief characteristics of artproject methods and art series in art education, with regard to practical implications of work. The constituent part of the thesis was the preparation, realization and documentation of particular art series (set of art lessons) on topic "Shade and shadow play" in secondary schools.
Shadow, shadow play, art series, art, light, chiaroscuro, art project, shadow theater, film, photography, medium subject, symbol.
Rozsah průvodní práce
106 s. (147200 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována teoretickému uvedení stínu jako svébytného námětu a výrazového elementu v dějinách výtvarné kultury s přesahem do dramatického umění, filmu a fotografie a také specifikaci stínohry jako expresivního média. Práce se rovněž zabývá popisem stínu z hlediska optiky a vizuální percepce, odpovídá na otázku, co je to stín. V diplomové práci není opomenuta analýza tradiční i moderní symboliky vztahující se k fenoménu stínu. Nemalá část práce je věnována didaktické analýze tématu a stručné charakteristice výtvarně - projektových metod a výtvarných řad ve VV s ohledem na praktické vyústění práce. Součástí diplomové práce byla příprava, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady (souboru výtvarných lekcí) na téma "Stín a stínohra" na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to theoretical introduction of shade as a distinctive theme and an expressive element in the history of fine arts extending to the dramatic arts, film and photography, as well as specifications of shadow play as an expressive medium. The work also concentrates on the description of shade in terms of optics and visual perception, answers the question what a shadow is. In this thesis the analysis of both traditional and modern symbolism related to the phenomenon of shadow is not forgotten. A large part is dedicated to didactic analysis and brief characteristics of artproject methods and art series in art education, with regard to practical implications of work. The constituent part of the thesis was the preparation, realization and documentation of particular art series (set of art lessons) on topic "Shade and shadow play" in secondary schools.
Shadow, shadow play, art series, art, light, chiaroscuro, art project, shadow theater, film, photography, medium subject, symbol.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické uvedení stínu jako svébytného námětu a výrazového elementu v dějinách výtvarné kultury s přesahem do dramatického umění a filmu. Specifikace stínohry jako expresivního média. Analýza tradiční a moderní symboliky vztahující se k fenoménu stínu.
2. Popis stínu z hlediska optiky a vizuální percepce.
3. Didaktická analýza tématu a stručná charakteristika výtvarně-projektových metod ve VV s ohledem na praktické vyústění práce.
4. Příprava, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady (souboru výtvarných lekcí) na téma "Stín a stínohra" na Základní umělecké škole. Komplexní zhodnocení průběhu a přínosu výtvarných aktivit.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické uvedení stínu jako svébytného námětu a výrazového elementu v dějinách výtvarné kultury s přesahem do dramatického umění a filmu. Specifikace stínohry jako expresivního média. Analýza tradiční a moderní symboliky vztahující se k fenoménu stínu.
2. Popis stínu z hlediska optiky a vizuální percepce.
3. Didaktická analýza tématu a stručná charakteristika výtvarně-projektových metod ve VV s ohledem na praktické vyústění práce.
4. Příprava, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady (souboru výtvarných lekcí) na téma "Stín a stínohra" na Základní umělecké škole. Komplexní zhodnocení průběhu a přínosu výtvarných aktivit.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, M., Kompozice v digitální fotografii. Brno: Computer Press, 2008.
BAXANDALL, M., Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister & Principal, 2003.
CALLOIS, R., Zobecněná estetika. Odeon. Praha 1968.
GOMBRICH, E. H., Umění a iluze. Praha: Mladá fronta: Argo; 1995; 1997.
GOMBRICH, E. H., Příběh umění. Praha: Mladá fronta: Argo; 1995; 1997.
HOSMAN, Z., Didaktický skicář. Výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. PF JU České Budějovice, 2007.
MATYSKOVÁ, V., Didaktika výtvarné výchovy pro učitelství 1. stupně ZŠ I. Brno: Univerzita J. E. Turkyně, 1984.
READ, H. E., Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V., Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995.
ROESELOVÁ, V., Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah. Praha 1997.
PARRAMÓN, J. M., Světlo a stín. Praha: Vašut, 1998.
PIJOAN, J., Dějiny umění. Praha : Euromedia Group - Knižní klub : Balios, 2000.
UŽDIL, J., Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, M., Kompozice v digitální fotografii. Brno: Computer Press, 2008.
BAXANDALL, M., Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister & Principal, 2003.
CALLOIS, R., Zobecněná estetika. Odeon. Praha 1968.
GOMBRICH, E. H., Umění a iluze. Praha: Mladá fronta: Argo; 1995; 1997.
GOMBRICH, E. H., Příběh umění. Praha: Mladá fronta: Argo; 1995; 1997.
HOSMAN, Z., Didaktický skicář. Výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. PF JU České Budějovice, 2007.
MATYSKOVÁ, V., Didaktika výtvarné výchovy pro učitelství 1. stupně ZŠ I. Brno: Univerzita J. E. Turkyně, 1984.
READ, H. E., Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
ROESELOVÁ, V., Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995.
ROESELOVÁ, V., Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah. Praha 1997.
PARRAMÓN, J. M., Světlo a stín. Praha: Vašut, 1998.
PIJOAN, J., Dějiny umění. Praha : Euromedia Group - Knižní klub : Balios, 2000.
UŽDIL, J., Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.